Leven is ontdekken. En zo doe ik vaak mooie vondsten. Mijn inspiratiebronnen deel ik graag hier met je.

Films

  • Die komt er wel
    Knap gemaakte korte film van Campina, waar alles in zit: de heldin vol verwachtingen, de tegenslag, de wending en de bemoedigende boodschap van het laatste shot.
  • De vorm van verhalen
    Amusant fragment van de beroemde schrijver Kurt Vonnegut, die zijn persoonlijke uitleg geeft over verhaallijnen.
  • Waarom is storytelling belangrijk?
    Film over de historie en betekenis van storytelling.
  • Een stoel gaat op reis
    Prachtig voorbeeld van storytelling, gemaakt door IKEA.
  • TED-talk van Andrew Stanton
    Filmmaker Andrew Stanton van Pixar (onder meer bekend als maker van de fantastische animatiefilm Nemo) vertelt wat hij weet over verhalen. Hij begint bij het einde en gaat terug naar het begin.
  • Hoe word ik een held?
    Wat heb jij als gewone sterveling gemeen met Harry Potter, Frodo en Katniss uit de Hunger Games? Meer dan je denkt. Dit TED-filmpje licht het toe aan de hand van de monomythe De Reis van de Held van Joseph Campbell.

 

Boeken

Boeken over storytelling

  • Storytelling voor Dummies
    Storytelling voor Dummies is een breed opgezet boek over storytelling, dat tegelijkertijd verrassend veel diepte biedt. Karen Dietz en Lori Silverman delen in dit boek een ongelooflijke hoeveelheid praktische tips en heldere voorbeelden. Zeer geschikt om te lezen als inleiding op het vakgebied van storytelling, maar ook voor professionals die storytelling in de vingers hebben. De auteurs laten overtuigend zien dat storytelling heel wat meer is dan een corporate story.
    BBNC Uitgevers (2015)
  • Storytelling in 12 stappen
    Storytellingexpert Mieke Bouma doet met interessante voorbeelden uit de filmwereld uit de doeken hoe je storytelling toepast in allerlei soorten verhalen. Storytelling heeft in dit boek alles te maken met het afleggen van een (persoonlijke) ontdekkingsreis (gebaseerd op de 12 stappen van the hero’s journey van Joseph Campbell) en persoonlijke ontwikkeling. Van dit boek heb ik iedere bladzijde genoten!
    Augustus (2010)
  • No Story No Glory
    Theo Hendriks schreef dit werk No Story No Glory in de eerste plaats voor leiders, maar dit boek is een aanrader voor iedereen die een boodschap te vertellen heeft. Mijn persoonlijke bevindingen over dit boek lees je hier: No Story No Glory en alles wat daar tussen zit.
    AW Bruna (2012)
  • Storypower
    In dit handboek Storypower deelt Annet Scheringa een schat aan tips, praktijkervaringen en methodes over de inzet van verhalen bij veranderingen in organisaties. Speciaal bedoeld voor managers en communicatieprofessionals, die storytelling willen inzetten als succesfactor in organisaties. Lees hier mijn boekbespreking van Storypower.
    Adformatie Groep (2013)
  • De kracht van storytelling
    De ondertitel ‘waarom sommige verhalen aanslaan en andere niet’ geeft precies aan waar dit boek van Carmine Gallo over gaat. Carmine Gallo (bekend van zijn eerdere boek Spreek als TED) ontleedt de magische ingrediënten, die verhalen onweerstaanbaar en overtuigend maken. Voor mensen die iets aan de man willen brengen, een zaal willen boeien of een team willen motiveren.
    Business Contact (2016)
  • Zwarte koffie, sterke verhalen
    Gea Koren, Maria Ratering en John Tamerus verzamelden in het boek Zwarte Koffie, sterke Verhalen 101 waargebeurde verhalen van politiemensen over avonturen, emoties en lessen. Deze verhalen leggen oerdilemma’s of dieperliggende thema’s bloot; niet alleen voor politiemensen herkenbaar, maar voor iedereen die werkt. Vanuit de verhalen ontstaan ook talrijke leerkansen.
    Uitgeverij Vuyk en Co (2014)

 

Boeken over verhalen en overtuigen

  • De plakfactor
    Dan en Chip Heath beschrijven in De Plakfactor waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet. Verhalen spelen daarin (uiteraard) een belangrijke rol. Een must voor iedereen die een boodschap wil overbrengen of een idee wil verspreiden.
    Pearson Education (2007)
  • Switch
    De ondertitel ‘Veranderen als verandering moeilijk is’ geeft de kern van dit boek uitstekend weer. Niet alleen in je persoonlijk leven is dat moeilijk (bijvoorbeeld om meer te gaan sporten) maar ook in organisaties. De auteurs Dan en Chip Heath (bekend van hun beroemde boek De Plakfactor) geven in Switch vele voorbeelden en praktische tips om toch veranderingen tot stand te brengen. Daarvoor dien je zowel je ‘emotionele olifant’ als de ‘rationele berijder’ in stelling te brengen. En zo wordt ook heel duidelijk waarom het vertellen van verhalen zo krachtig is.
    Pearson (2013)
  • Denk niet aan een roze olifant
    Taalstrateeg Sarah Gagestein beschrijft in Denk niet aan een roze olifant de psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing. Framing is toepasbaar op erg veel terreinen. Voor iedereen die op een of andere manier met beinvloeding bezig is, is dit een heldere en prettig geschreven wegwijzer. Lees hier mijn boekbespreking.
    Uitgeverij Haystack (2014)

 

Boeken over verhalende journalistiek

  • Handboek Verhalende Journalistiek
    Henk Blanken en Wim de Jong schreven een lekker leesbaar handboek dat beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd maken met de technieken van literaire non-fictie. Na het lezen van dit boek weet je precies hoe je een waargebeurd verhaal schrijft dat leest als fictie: dwingend, pakkend, spannend.
    Mijn boekbespreking lees je hier: De ontknoping is het moeilijkst.
    Atlas Contact (2014)

 

Boeken over ideeontwikkeling

  • Bedenk eens wat nieuws
    Een superinspirerend handboek van Karel van den Berg over ideeontwikkeling in de journalistiek. Meer over dit boek lees je hier: Journalist, bedenk eens wat nieuws.
    Haystack (2011)
  • The Ideahunter
    In dit boek laten Andy Boynton, Bill Fischer en William Bole aan de hand van mooie voorbeelden zien hoe je goede ideeën vindt en wat je daarvoor doet. Het heeft mij enorm geïnspireerd om een ideeën- en verhalenvanger te worden. Lees ook de boekbespreking: Boekbespreking: Ideeënjagen is zoeken, roeren en doorkoken.
    Jossey-Bass San Francisco (2011)
  • Een idee AUB
    Bevlogenheid, oefenen en afkijken lonen meer dan aangeboren talenten. In zijn boek Een idee AUB, over creativiteit op commando geeft Nederlands bekendste reclameman Erik Kessels een blik in de keuken van een ambachtelijke vakman. Lees ook mijn boekbespreking Ideeën leveren volgens reclamemaker Erik Kessels.
    Business Contact (2012)
  • Briljante ideeën, hoe kom je erop?
    De Amerikaanse auteur Steven Johnson vertelt in Briljante ideeën, hoe kom je erop? over het ontstaan van ideeën en wat je zelf kunt doen om een stroom van briljante ideeën op gang te brengen. Dat doet hij aan de hand van baanbrekende ideeën van grote denkers, ondernemers en wetenschappers.
    Meulenhoff (2011)

 

Print Friendly, PDF & Email