Wat is storytelling?

Storytelling is het toepassen van verhalen om een doel te bereiken. Dat doel kan simpelweg het bieden van amusement zijn, maar vaak is er meer. Storytelling is namelijk een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen of de saamhorigheid te vergroten. Of allemaal.

Het element telling in storytelling is eigenlijk te beperkt. Want het gaat ook om luisteren, vangen, vormen, leren en verspreiden. Pas in de volle breedte wordt de kracht van verhalen voelbaar.

Waarom storytelling?

Verhalen vormen een effectieve manier om te communiceren en tot resultaten te komen. Bij grafieken of veel feiten en cijfers haken we al snel af. Visueel materiaal is een must geworden om mensen te boeien. En vooral: een goed verhaal vertellen.

Het is de vorm waarin we informatie in onze hersenen opslaan en delen met anderen. We houden van een actieve held, die een obstakel overwint en een gesloten einde. Alle klassieke verhalen zijn op die manier opgebouwd. En zo bewaren we ook onze herinneringen in het geheugen.

Verhalen bieden namelijk een samenhang. Daardoor kunnen we iets beter begrijpen, onthouden en doorvertellen.

Storytelling gaat altijd over mensen

Ook dat sluit aan bij de manier waarop ons brein functioneert. Als een flatgebouw instort, zijn we meer geïnteresseerd in het gezin dat z’n hele hebben en houwen kwijtraakt dan in de constructiefout die de instorting veroorzaakte. Het persoonlijke drama trekt ons meer dan de rationele feiten.

Verhalen wekken op hun beurt ook betrokkenheid op. Binnen een organisatie die in verandering is, kunnen mensen via verhalen zich vereenzelvigen met iets groters dan zijzelf.

Mensen voelen zich verbonden met het onderwerp, vertellen over hun eigen belevenissen en obstakels die zij op hun weg tegen komen. Ze leggen zelf verbanden en zien wat er nodig is om de verandering tot stand te brengen.

Dankzij het delen van verhalen raken zij geïnspireerd.

Storytelling werkt

Een verhaal, op de juiste manier verteld, kan mensen raken en tot actie aanzetten. Op steeds meer terreinen wordt daarom storytelling ingezet. Steeds meer experts bevelen daarom de toepassing van verhalen aan om maatschappelijke thema’s onder de aandacht te brengen, beter onderwijs te geven of innovaties door te voeren.

Zo bepalen verhalen de manier waarop we denken en daarmee ook ons leven. Wie veranderingen tot stand wil brengen, kan niet zonder verhalen. Over het begin en het einde en alles wat daar tussen zit. En vooral over het waarom.

Dat is storytelling.

 

Over Sigrid van Iersel

 

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die gefascineerd is door de kracht van schrijven, creatief denken en storytelling. Ik help maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen aan pakkende verhalen om helderheid te geven, een crisis te verwerken en draagvlak voor veranderingen te creëren.

Ik schrijf teksten, geef advies en doe onderzoek naar trends op het gebied van storytelling en innovaties. Lees hier wat voor soort verhalen ik maak.

Professionalisering van storytelling voor en in organisaties in Nederland vind ik belangrijk. In 2015 werd ik daarom mede-oprichter van het Storytelling Gilde. Ik was de eerste in Nederland die een boek schreef over de toepassing van verhalen in teksten: Toverballen voor het Brein.

Ook schreef ik het boek Lenig Denken (over het oprekken van je creatieve denkspieren), samen met Marenthe de Bruijne.

Print Friendly