Negen tips voor een briljante column

Hoe je storytelling inzet bij het schrijven van een column

Help, je bent als deskundige gevraagd om een (gast-)column te schrijven voor een website of magazine. Hoe pak je dat aan?

Ieder (online) magazine heeft tegenwoordig minstens één column, of het nu een vierbladig relatieblad van een verzekeringsmaatschappij is of een gewichtig zakenblad.

Columns lezen namelijk lekker weg. Ze zijn vaak luchtig van toon, maar ook pittig gekruid. Ze belichten de menselijke kant van een kwestie. En natuurlijk vormen columns ook een aangename afwisseling met artikelen over zwaardere onderwerpen.

Voor deze columns vraagt de redactie vaak mensen met een bepaalde deskundigheid. Helemaal geliefd zijn vakmensen die hun visie op een pittige manier weten te verwoorden en ‘eigenheid’ hebben. En zo kwamen ze dit keer bij jou uit.

Maar wat te doen als je zo’n vraag krijgt voorgelegd, terwijl je weinig of misschien wel helemaal geen schrijfervaring hebt? Hoe schrijf je zo’n column? Hoe maak je er iets zwierigs van? En hoe schrijf je een stuk dat de lezer aan het denken zet?

Zo schrijf je je column

Zeg vooral ja op die vraag, want een column is een prachtige kans om jouw visie te geven. En al heb je weinig schrijfervaring, je kunt het door oefening wel degelijk leren.

Ik geef je hier enkele tips om aan de slag te gaan met je column. Deze tips zijn overigens ook toepasbaar voor (gast-)blogs!

Negen tips voor een briljante column

1. Verras met je openingszin

Open met een zin die prikkelt tot verder lezen. Dat kan een concrete ervaring zijn, een ongebruikelijke waarneming of een stelling die een glimlach oproept.

Val met de deur in huis en laat nuances achterwege: de eerste zin moet meteen raak zijn.

Dik Trom was de laatste technologische vernieuwing in ons onderwijs.

2. Behandel slechts één onderwerp

Kies in je column voor één thema en bewandel geen zijpaadjes. Want hoe meer zijpaadjes je inslaat, hoe eerder de lezer afhaakt. Zorg voor eenheid in stijl, plaats en tijd.

3. Beperk je tot de kern

Bij een column geldt: hoe korter, hoe krachtiger, hoe beter. Elk woord telt. Geef voorbeelden en beeldspraak zo strak mogelijk weer.

4. Doe apart

Als je schrijft wat iedereen al vindt, is je stuk niet interessant om te lezen. Een verzachtend betoog voor meer maatwerk sust de lezer in slaap.

Een column verwoordt daarom nóóit de publieke opinie, maar je eigen meningen en bevindingen. Het liefst met een visie die de zaak op scherp zet.

Dus wees eigenzinnig, kleurrijk of eenzijdig. Laat je eigen licht op een kwestie schijnen. Zoom in op zelfbestelde ellende.

Het helpt als je jezelf als een personage beschouwt: een mopperkont, een frisse wind, een durfal. Stap in die rol en overdrijf!

5. En tegelijkertijd…. blijf bij jezelf

Ga uit van je persoonlijke ervaringen of je eigen professionele achtergrond. Schrijf over dat wat jou in je werk of je eigen omgeving bezighoudt. Durf persoonlijk te zijn, want dat is namelijk waardoor jij geraakt wordt. En dat wil de lezer ook weten!

Nare verhalen

Al die nare verhalen die jij als hulpverlener hoort, daar word je toch vreselijk depressief van? Dat is wat mensen vaak tegen mij zeggen. Ze weten niet dat ik een groot geheim heb: ik wil geen mensen redden. Dat doen ze gewoon zelf. Dat werkt ook veel beter.
Het is mijn rol om mensen daarin te begeleiden. Daar kan ik veel positieve verhalen over vertellen. En die mooie verhalen, die neem ik natuurlijk wel mee naar huis.

 

6. Beschrijf een ‘conflict’

In de kern draait een column bijna altijd over een spanning of een tegenstelling: de kloof tussen hopen, geloven en verwachten en de dagelijkse werkelijkheid. Zorg dus voor een conflict.

7. Meng een verhaal met een mening

Verwerk een verhaal in je column, bijvoorbeeld een belevenis in het persoonlijke leven, een gebeurtenis in het werk of een gelezen krantenartikel, die tot een overpeinzing leidt. Geef daar je uitgesproken mening over.

8. Spuug vuur

Of breng op andere wijze iets teweeg bij de lezer.

Een goede column zet aan tot nadenken, vermaak of verwondering of lokt discussie uit. Ieder goed verhaal bevat een emotie en dat geldt bij uitstek voor een persoonlijk genre als een column.

9. Lever een uitsmijter

Besteed veel aandacht aan een goed slot, want die afsluitende zin blijft het langste hangen bij je lezer. Dat kan een verrassende wending zijn, een verwijzing naar de stelling uit het begin van je stuk of een oproep. Steve Jobs eindigde een van zijn beroemdste toespraken met Stay hungry, stay foolish. Memorabel.

Experimenteer met deze tips voor jouw column en vind uit welke vorm en toonzetting goed bij jou past. Hoe vaker je dat doet, hoe beter je je eigen stijl vindt. En daar smult je lezer van.

Veel succes!

 

 

 

 

 

 

Handige tips om ideeën voor je blog te vinden lees je hier: Elf creatieve ideeën om je blog te laten sprankelen.

Over Sigrid

Sigrid van Iersel is een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten helpt ze publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen.

Ze is (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).

Meer inspiratie?
Meld je hieronder aan en ontvang het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen. Je ontvangt dan ook iedere twee weken mijn tips om de kracht van verhalen en creativiteit te benutten.

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk