Wat zet je in je persoonlijke profiel?

Krijg jij het benauwd bij het idee dat je een aansprekende profieltekst moet schrijven? Is dit het onderdeel van je website waar jij het meest wakker van ligt?

Je bent niet de enige.

Veel mensen met een website worstelen met het formuleren van hun persoonlijke verhaal. De profielpagina is meestal de allermoeilijkste pagina om te schrijven.

Ik werkte er zelf ook lang aan. Het was jarenlang zoeken naar de juiste kleuren, in de juiste sterkte en in passende balans.

Toch is het een belangrijke pagina, die al je aandacht verdient. Voordat je lezer beslist of hij met jou in zee gaat, bekijkt hij vaak eerst je profieltekst.

Geen wonder dat deze pagina een van de meest gelezen pagina’s van je website is.

Veel schrijvers vullen de profieltekst met hun curriculum vitae: welke opleidingen ze gedaan hebben, wat hun werkervaringen zijn en vaak ook met welke klanten ze gewerkt hebben.

Vooral veel feiten dus

Maar… je lezer wil helemaal geen informatie over wat je doet en welke opleidingen je daarvoor gevolgd hebt.

Hij wil weten wie je bent, want hij wil je vooral kunnen vertrouwen. Bovendien wil hij weten of jij echt betrokken bent of dat je hem alleen maar iets wilt verkopen.

Hoe win je zijn vertrouwen?

Door te laten zien wie je bent en hoe je je werk aanpakt. Met een persoonlijk en waar verhaal dus. Daarmee laat je krachtig zien waar je voor staat en waarom jij doet wat je doet. Dat maakt je geloofwaardig.

De tekst draait niet om jou, maar om je lezer

En daar bedoel ik mee dat de bezoeker het gevoel moet krijgen dat jij hem of haar helemaal begrijpt. Dat jij de aangewezen persoon bent om hem of haar te helpen.

Het klinkt wellicht wat tegenstrijdig met de eerdere opmerking dat je je bloot moet durven geven. Toch is het zo.

Wat je echt wilt is herkenning oproepen bij je lezer.

Je lezer wil weten wie jij bent en of jij de persoon bent die hem kan helpen. Laat zien dat jij daar de aangewezen persoon voor bent. Dat betekent dat je profielpagina in ieder geval de volgende punten behandelt:

1. Vertel voor wie je het doet

Vertel wat je doet, voor wie en welk resultaat het oplevert. Zo ziet je lezer meteen of jij interessant voor hem bent.

2. Vertel waarom

Vertel over de reis die je zelf hebt gemaakt. Iedereen heeft namelijk een reis gemaakt die je bracht tot het punt waar je nu bent.

Vertel bijvoorbeeld over je eigen ervaringen en met welke problemen je geworsteld hebt. Daarmee laat je zien dat je jouw lezer/publiek heel goed begrijpt en dat je iets soortgelijks doorgemaakt hebt.

3. Laat je betrokkenheid zien

Vertel over jouw visie en hoe jij de wereld ziet. Waarin geloof jij en wat wil je bijdragen aan deze wereld?

Durf vanuit je hart het grote verhaal te vertellen. Je lezer haakt graag aan bij enthousiasme en bevlogenheid.

4. Geef concrete voorbeelden

De appel valt niet ver van de boom.
Mensen zijn boeiend.
Ik hou van verbindingen leggen.

Zomaar wat zinnen die vaak in profielteksten voorkomen. Je kunt het er moeilijk mee oneens zijn als lezer. Maar blijven ze ook hangen? Komen ze echt binnen? Vertelt je lezer deze zin door?

Blijf weg van dit soort algemeenheden. Schotel liever concrete voorbeelden voor. Onze hersenen zijn visueel ingesteld. Schets daarom een plaatje in het hoofd van je lezer.

5. Toon je expertise

Laat zien dat jij de expert bent op je vakgebied. Kom met bewijs. Laat andere mensen vertellen waarom ze bij jou kwamen, met welke problemen ze zaten en hoe jij hen geholpen hebt. En wat het tastbare resultaat was natuurlijk.

Zo’n bewijs is ook je eigen achtergrond als die van invloed is geweest op jouw blik op de wereld. Kom je bijvoorbeeld uit een winkeliersgezin waar alle restanten opgegeten moesten worden? Misschien komt daar jouw drang vandaan om alles tot de laatste kruimel opnieuw te gebruiken.

Of had je misschien een broer of zus met een handicap? Dan weet jij wat het is om niet alle aandacht te krijgen en heb jij wellicht enorm goed geleerd om jezelf te vermaken en goed te observeren.

6. Gebruik beeldspraak

Maak gebruik van een metafoor: een vorm van beeldspraak die jouw verhaal visueel maakt.

Een geschikte metafoor kom je op het spoor met een minibrainstorm.

  • Zoek bijvoorbeeld tien woorden die bij jou passen: concrete dingen uit je leven. Denk aan je lievelingskleur, je favoriete dier, sport, geboorteplek, etc.
  • Zijn die woorden te koppelen aan iets uit je werk?
  • Past ergens een anekdote of voorbeeld bij? Wat roepen de woorden voor beelden op? Gebruik deze details om je metafoor in te kleuren.

Let erop dat je metafoor in alle details echt klopt bij wat je over wilt brengen. Zo niet, dan sla je de plank alsnog mis.

Beperk je tot één metafoor, anders wordt het voor je lezer te verwarrend.

7. Beperk je tot één thema

Wat is de éne boodschap die uiteindelijk moet blijven hangen bij je lezer? Wat onderscheidt jou nu echt?

Is dat je persoonlijke levensgeschiedenis waardoor je nu ervaringsdeskundige bent? Ga dan dieper in op de gevolgen van de scheiding, ouderschap, werk, burn-out en wat je daarvan precies geleerd hebt. Leg het verband tussen je persoonlijke ervaringen en het soort adviezen/begeleiding dat je gaat geven.

Selecteer het beste onderdeel. Want niet alles hoeft erin.

Een profieltekst is als een eerste kennismaking, die nieuwsgierig maakt naar een vervolgafspraakje. Ga dus vooral niet je hele CV beschrijven of alle werkzaamheden opsommen die je verricht. Dat je behalve als tekstschrijver ook als coach werkt (of andersom), is voor dit verhaal misschien niet zo relevant.

Zoals zo vaak: less is more.

 

En nu het schrijfwerk

Gebruik deze ingrediënten om een verhaal te schrijven. Jóuw verhaal!

Begin met een pakkend voorbeeld of metafoor, die direct herkenning oproept bij je lezer. Het liefst een zin die je lezer direct bij de kladden pakt. En dus niet: als kind las ik enorm graag.

Beschrijf de kern van je werk in het middenstuk inclusief de worsteling die je daarbij hebt doorgemaakt. Dat maakt het spannend.

Eindig met een stukje over de resultaten van je werk, zodat je je verhaal ‘rond’ maakt.

Het is heel gebruikelijk dat je verhaal er nog niet in een keer helemaal staat. Blijf schaven aan je tekst, zie het als een groeidiamant. Je verhaal is altijd in ontwikkeling, net als jijzelf.

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Ik ben verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Ik help organisaties aan verhalen die mensen raken. Ook help ik bevlogen creatieve professionals om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Meer ontdekken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk

2 Reacties