Waarom ik niet meer zonder mijn blog kan (en wil)

Bloggen, er zijn talrijke redenen om het niet te gaan doen. En er is één simpele reden om het wel te doen. Na tien jaar kan ik mijn blog om die reden niet meer missen.

Vaak hoor ik dat collega-ondernemers willen gaan bloggen, maar toch lang aarzelen. Ze zitten met allerlei vragen.

Hoe zit het met de optimalisatie van zoekwoorden? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? En wat moet je doen voor een goede linkbuilding?

Want een blog is goed voor de vindbaarheid van je website, zei één van hen laatst.

Misschien is dit wel hét argument
dat ze nodig heeft om daadwerkelijk te beginnen. En eerlijk is eerlijk: ze hééft tenminste een reden.

Zelf had ik vooral redenen om het niet te doen.

Bloggen leek me een hype, die alweer over zijn hoogtepunt heen was (het was 2005, haha).

Bovendien: wie zat er op mijn stukken te wachten? En had ik eigenlijk wel tijd voor bloggen?
image

Een blog in vijf minuten

Maar toch: vijf minuten had ik wel. Meer tijd hoefde het niet te kosten om een blog op te starten, had ik gehoord.

Het klopte: het maken van een account en het intypen van mijn blognaam was een fluitje van een cent.

Evengoed had ik nog geen idee waarover ik zou gaan bloggen. “Begin nu, begin ergens“, las ik in een boek over creativiteit. En daarover schreef ik mijn allereerste pietepeuterige probeersel.

Al snel raakte ik verslingerd.

En tot mijn eigen verrassing werd bloggen een way of life. Inspiratie voor artikelen bleek geen enkel probleem te zijn. En tijd evenmin.

Bijna niemand wist ervan. Op mijn blog stond als profielfoto alleen een uitsnede van mijn ogen. Lekker veilig.

Totdat er op een bijeenkomst gevraagd werd wie er een blog had. De mensen met wie ik samenwerkte, keken stomverbaasd toen ik mijn hand opstak.

Ze waren wel buitengewoon geïnteresseerd. Dat stimuleerde me. Ik begon meer aandacht te schenken aan mijn blog en concentreerde me op drie thema’s die me na aan het hart liggen: creativiteit, inspiratie en het gebruik van verhalen.

Al snel kreeg ik een aantal trouwe lezers, die me enthousiaste reacties stuurden. Ze bleken er echt wat aan te hebben en mijn ervaringen graag te volgen.

Een blog is een manier om je persoonlijke verhaal te vertellen: een ontdekkingstocht naar verlangens, drijfveren en persoonlijke fascinaties. Al bloggend ontdekte ik wat ik het liefst wilde en hoe leuk het is om ondernemend te zijn. Daardoor bouwde ik genoeg zelfvertrouwen op om in 2009 mijn eigen bedrijf te beginnen en mijn vleugels uit te slaan.

Blog als noodzakelijke uitlaatklep

Op dit moment heb ik meer dan de helft van mijn opdrachten direct of indirect te danken aan mijn blog. Uit mijn blog zijn ook andere producten voortgekomen, zoals Toverballen voor het Brein en Excelleren met Ideeën.

Dankzij mijn blog heb ik bovendien vele nieuwe mensen leren kennen, onder wie Marenthe de Bruijne en Rineke Rust met wie ik het boek Lenig Denken schreef. En er zijn allerlei spin-offs zoals de Verhalensafari.

Bloggen is nu voor mij zowel werk als hobby, zoals ook de rest van mijn werk niet meer los te koppelen is van het volgen van mijn persoonlijke interesses. Er zit een idee in mijn hoofd dat er gewoon uit moet. Het is mijn noodzakelijke uitlaatklep om al mijn fascinaties uit te leven en te delen met anderen.

Dat is de enige reden waarom ik dit stukje tik.

Alles wat je over bloggen moet weten

Ik dacht in 2005 nog dat het bloggen op zijn retour was. Wat een vergissing: weblogs zijn niet meer weg te denken.

Evengoed ben ik blij dat ik me niet door dit soort beperkende gedachten heb laten weerhouden. Net zo min door de gedachte dat ik geen tijd had. Of dat ik niets interessants had om over te schrijven.

De vijf minuten hebben mijn leven een andere wending gegeven. Zonder mijn blogs zou ik niet degene zijn die ik nu ben. En ik zou niet verbonden zijn met zo’n goed netwerk.

Aarzel je om te gaan bloggen?

Mijn advies is simpel: gewoon beginnen. Heeft het blogvirus je eenmaal te pakken, dan volgt de rest vanzelf.

Verder lezen:

 

Meer inspiratie

Meer weten over de bijzondere kracht van verhalen en hoe jij dat toepast in je (schrijf-)werk? Vraag het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen aan. Je ontvangt dan ook iedere twee weken de meest recente blogartikelen in je inbox met tips over verhalen.

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk

Eén reactie

  • Corrie Gramser juli 24, 2014  

    Leuk blog weer Sigrid. Je hebt me dit keer enorm geïnspireerd bij het schrijven van mijn eigen blog, waarin ik om die reden een link naar jouw blog heb geplaatst. Dank voor je heldere verhaal.