De 7 grootste misverstanden over creatief denken

Creatief denken, dat roept nogal wat misverstanden op. Jammer, want daarmee doe je jezelf te kort! Hierbij zeven denkbeelden die je beter achter je kunt laten.

1. Creativiteit gaat over knutselen

Dit is het meest gehoorde misverstand, dat ik telkens weer hoor. Ik wil niets negatiefs zeggen over knutselen, want knippen en plakken kunnen zeer creatieve activiteiten zijn. Matisse maakte met plaksel en schaar zelfs fabelachtige kunstwerken! Maar tegelijkertijd is dit een beperkte invulling van het begrip creativiteit.

Creatief denken gaat over het bedenken van oplossingen. Dat is voor iedereen van belang die wil blijven functioneren in deze snel veranderende maatschappij.

Een advocaat heeft bijvoorbeeld wetteksten nodig voor de uitoefening van zijn vak, maar is veel vaker bezig om slimme manieren te vinden om een zaak op een bevredigende wijze op te lossen.

Of neem ouders met jonge kinderen. Zij moeten voortdurend jongleren om werk en privéleven op een slimme manier te combineren. Dat doet dag en nacht een beroep op hun creatieve vaardigheden!

Creatief denken betekent dat je soepel onderwerpen van verschillende kanten beschouwen. Je kunt snel schakelen tussen logisch en meer intuïtief denken.

De grote waarde is dat er dan ineens veel meer oplossingen mogelijk zijn. Je hoeft niet meer vast te lopen, omdat je maar één mogelijke oplossing weet. En dat levert je een ongelooflijk gevoel van vrijheid op.

2. In een maatschappij vol regels en begrenzingen kun je niet creatief denken

Regels leveren inderdaad beperkingen op, waar je je lang niet altijd aan kunt ontworstelen. Maar… juist die beperkingen zijn vaak heel vruchtbaar om creatief te denken.

Dat is namelijk het kader waarin nieuwe oplossingen gevonden moeten worden. Heel wat innovaties zijn dan ook tot stand gekomen in moeilijke omstandigheden.

Het is een misverstand dat creatief denken alleen maar heel vrij denken is zonder enige begrenzing. Creatief denken is juist de combinatie van vrij associëren met structurering en weer samenbrengen. Structuur en vrijheid zijn dus allebei belangrijk.

3. In een hele reeks beroepen heb je niets aan creativiteit

Er wordt vaak gedacht dat creativiteit iets is voor mensen met creatieve beroepen, zoals ontwerpers of reclamemensen. Maar als je goed kijkt is er bij ieder soort werk wel iets waar mensen nieuwe dingen moeten bedenken of voor ongebruikelijke oplossingen moeten zorgen.

In vrijwel alle organisaties zijn veranderingen aan de orde van de dag. Medewerkers moeten nieuwe dingen bedenken voor klanten, concurreren met andere bedrijven of inventieve oplossingen verzinnen met minder budget.

De samenleving doet bovendien steeds meer een beroep op mensen die nieuwe wegen kunnen inslaan en flexibiliteit hebben. En dat zal alleen maar toenemen, want computers nemen de routinetaken over.

Maar het bedenken van nieuwe oplossingen en het zien van nieuwe kansen, dat blijft mensenwerk. Om mee te blijven doen, is creatief denken onontbeerlijk.

4. Je kunt creatief denken niet leren als je niet zo geboren bent

Vaardigheden op het gebied van creatief denken kan iedereen leren, al is het voor de een wat gemakkelijker dan de ander. De ene persoon gaat sneller het experiment aan dan een andere persoon.

Sommige technieken zijn direct toepasbaar. Andere denktechnieken moet je vaker oefenen voordat je ze soepel kunt toepassen. Naar mate je het vaker oefent, wordt het wel makkelijker, trouwens.

 

image

5. Als je veel stress voelt, is het onmogelijk om creatief te zijn

Veel mensen hebben inderdaad een moment van rust nodig om ideeën te krijgen. Maar er zijn ook veel mensen die juist druk nodig hebben om te presteren, zoals programmamakers en redacteuren. Juist dankzij creatieve denktechnieken kunnen zij onder hoge druk ideeën leveren!

Als je weet dat je rust nodig hebt om op ideeën te komen, kun je bovendien leren om daar bewuster mee om te gaan. Je zondert je bewust even af en zorgt dat je ontspannen raakt. De prestaties worden daarna vaak ineens veel beter.

Juist als je heel druk in je hoofd bent, is het goed om even een stapje terug te doen. Als iemand je overlaadt met vragen, zeg je ‘dat je de vraag meeneemt’.

Na een nachtje slapen kom je terug met het antwoord. Dat levert betere oplossingen op dan wanneer je onmiddellijk je idee geeft.

5 belangrijkste eigenschappen van creatieve personen

6. Je moet bij creatief denken perse met een originele oplossing komen

Die gedachte zorgt al bij voorbaat voor een hoge drempel om iets te verzinnen. Maar als je iets handigs verzint wat binnen jouw werkomgeving een oplossing biedt, is dat ook goed.

Het hoeft niet groot en meeslepend te zijn.

Vaak is creativiteit vooral een kwestie van handige combinaties maken. Met legoblokjes kun je elke keer iets nieuws bouwen. En dat geldt ook voor talrijke andere grondstoffen.

7. Creatief denken is ‘leuk’, maar het levert weinig op

Van creatief denken kun je heel blij worden (je krijgt gewoon een dopamine-shot), maar er is nog meer. Creatief denken levert zelfvertrouwen op en draagt bij aan je persoonlijke ontwikkeling en groei.

Creatief denken heeft ook alles te maken met vrijheid, het maken van eigen keuzes, kansen zien en het denken in mogelijkheden. En dat levert je zeker ook geld op.

Het mooiste is: je kunt zelf kiezen of je creatief wilt zijn, want het is meer een kwestie van dóen dan van aangeboren talent. Wees daarom nooit bang om iets nieuws te proberen!

En jij?

Wat gebeurt er als jij je creatieve vermogens onbenut laat en daarmee niet het beste deel van jezelf inzet? Welke fabelachtige resultaten loop je daardoor mis?

Je hebt nu de kans om mee te doen aan de groepseditie van mijn online programma Excelleren met Ideeën. Het resultaat: je ontwikkelt meer en betere ideeën, waarmee jij van waarde bent voor anderen. Je durft je creatieve vermogens ook echt in te zetten, zodat je doet waar je hart naar uitgaat.

Je creatieve coming out beleven, dat is voor jou ook weggelegd!

 


Creatief denken is een echte 21st century skill: vaardigheden die we nodig hebben om succesvol te werken, leren en leven in dit informatietijdperk.

Bij de online training Excelleren met Ideeën ontwikkel je deze vaardigheden, zodat je je waarde vergroot voor opdrachtgevers en werkgevers. Je leert je creatieve energie in te zetten en om te vormen tot waardevolle concepten. Ook leer je de noodzakelijke stappen om je ideeën echt uit te voeren.

 

 

Klik hier voor meer informatie
 

 

 

Over Sigrid

Sigrid is verhalenmaker en schrijft over storytelling, creatief denken, dromen en daden. Zit veel met haar neus in de boeken en ‘schrijft’ de meeste blogs op de fiets. Onverschrokken jeugdheldin: Pippi Langkous. Gek op ideeënsafari’s, musea en rafelrandjes. Drinkt haar koffie bij voorkeur zwart, maar is voor al het overige gek op regenboogkleuren.
Ze helpt bevlogen professionals om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Meer ontdekken? Laat je hier inspireren!

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk