Creatief jaarverslag 2015

Ontwikkelen, denken, doen

Dit jaar maak ik mijn creatieve balans op aan de hand van de drie titels van mijn belangrijkste producten van dit jaar, die wonderwel mijn eigen activiteiten weergeven. Mijn verhaal over vakmanschap, ontwikkeling en lenig denken.

trots op je vak

1. Trots op je Vak

Wat deed ik?

Sinds dit jaar ben ik hoofdredacteur en schrijver van het online magazine Trots op je Vak, in opdracht van Divosa. Het magazine inspireert (klant-) managers bij sociale diensten bij hun professionaliseringsslag. Niet meer ‘zomaar’ wat proberen om mensen uit te bijstand te halen, maar werken met beproefde methodes, metingen en betrokkenheid. Vakmanschap dus, want het is een vak om trots op te zijn.

Welke kant ging ik op?

Ik mag mensen inspireren en helpen hun verhaal te vertellen. Dat is ook een vak om trots op te zijn!

Om mijn eigen vakmanschap op peil te houden, is leren en vernieuwen van groot belang. Practise what you preach. Het houdt mijn creatieve stroom enorm in beweging.

Dit jaar volgde ik onder andere deze trainingen:

Ook bezoek ik graag congressen, seminars, vakbijeenkomsten, films en exposities. Dit jaar was ik onder meer hier aanwezig:

Daarnaast werkte ik samen met anderen om het vak van storytelling verder te ontwikkelen. Ik trad toe als examinator bij de Storytelling Academy en deed mee aan de expertmeeting op het Storytelling Festival. Documentairemaakster Caroline Oosterhoff filmde mijn tips over het vastleggen van persoonlijke verhalen.


oog voor ontwikkeling voor de NSvP

2. Oog voor ontwikkeling

Wat deed ik?

Voor de NSvP schreef ik afgelopen jaar de uitgave Oog voor Ontwikkeling. De NSvP wil hiermee de lijn doortrekken van de waarden van de oprichters naar de waarden van nu. Door het optekenen van het verhaal van de NSvP is het geestelijke erfgoed van dit kenniscentrum vastgelegd voor de volgende generatie. Rode draad werd ‘oog voor de ontwikkeling’ van de werkende mens en zijn talenten. Het resultaat is te lezen in dit boekje: Oog voor ontwikkeling (download, pdf).

Welke kant ging ik op?

Zelf had ik ook grote behoefte om te reflecteren op mijn ontwikkeling. Waar sta ik als ondernemer? En welke kant wil ik op? Hiervoor riep ik de hulp in van anderen, die mij nieuwe perspectieven laten zien. En daar leer ik elke keer van.

  • Fred Stapel van Merken & Zo hielp me bij mijn nieuwe positionering. Uit deze sessies werd de Verhalenmaker geboren.
  • Internetstrateeg Désirée Battjes en websiteontwerper Nicole Lousberg van LOL Mediadesign hielpen me bij de ontwikkeling van de nieuwe website. Grafisch ontwerper Nanda Alderliefste van Noinoloi zorgde voor het ontwerp van de website en ontwierp ook mijn nieuwe huisstijl. Ze ontwierp trouwens ook het boekje Oog voor ontwikkeling.
  • Jorieke van der Geest deed haar afstudeeronderzoek over mijn bedrijf. Ze verrichtte een marktonderzoek over de nieuwe positionering.

De lancering van mijn nieuwe website vormde voor mij het hoogtepunt van het afgelopen jaar, omdat er zoveel ontwikkelingen in samenkwamen. Een nieuwe website, maar ook een nieuw verhaal!

Op diverse manieren hielp ik anderen om zich verder te ontwikkelen op het gebied van storytelling en creatief denken.

  • Nieuwe deelnemers voor Excelleren met ideeën
  • Persoonlijke coachingstrajecten op het gebied van storytelling. Een van de mensen die ik begeleidde was Froukje Strik, die een enorme sprong maakte en binnen de kortste keren in de media verscheen met haar activiteiten.Ze schreef me:“Ik heb veel geleerd en daardoor is het gelukt om de slag te maken naar verhalend vertellen. Het is werkelijk een andere manier van schrijven. Ik heb genoten van onze samenwerking. Ik heb niet alleen de slag gemaakt met de teksten, ik heb ook mijn bescheidenheid overwonnen om overtuigend naar buiten te treden. En ik voel me er erg goed bij.“

Ook op het bedrijfsmatige vlak waren er vernieuwingen, wat me meer ruimte gaf om me aan mijn creatieve werk te wijden. Ik stapte over naar een nieuwe boekhouder (de Boekhoudhelden) en ging samenwerken met assistent Patricia Herni.

lenig denken over creatieve denktechnieken

3. Lenig Denken

Wat gebeurde er?

Afgelopen voorjaar meldde onze uitgever Van Duuren Media dat ons boek Lenig Denken toe was aan een herdruk. Vijf jaar na dato is er nog steeds veel belangstelling voor ons boek over creatief denken. De uitgever wilde het boek daarom uitgeven in een nieuwe vormgeving bij het fonds AnderZ. Marenthe de Bruijne en ik actualiseerden de inhoud. Daarnaast kreeg het boek nieuwe illustraties, een paar nieuwe hoofdstukken en een extra lenige kaft.

De hernieuwde uitgave leidde tot positieve reacties. Vooral deze recensie verraste ons:

“Creativiteit, originele oplossingen, we zoeken er allemaal naar. Vele trainingen, goeroes en zweverige bureautjes beloven unieke inzichten. En dan opeens schrijven twee dames een briljant boek. Briljant? Ja absoluut briljant. Hierin leer je oprecht hoe creativiteit werkt.”
Arvid Buit op Managementboek.nl

Welke kant ging ik op?

Prachtig allemaal. Maar halverwege het jaar ging het lenig denken mijzelf niet meer zo goed af. Ik had onder meer concentratieproblemen en bleek overbelast te zijn.

Dankzij therapie kwam ik er weer bovenop, evenals een aantal nieuwe gewoonten. Behalve lenig denken is ook lenig doen een belangrijke manier om de creatieve motor gaande te houden. Ook op dat vlak heb ik daarom nieuwe activiteiten ontplooid, zoals zingen en wandelen.

Ook samenwerking met anderen is cruciaal voor mijn producten en mijn creatieve ideeën. Inzichten, reacties en opmerkingen in gesprekken geven mij telkens opnieuw (schrijf-)zetjes.

Gelukkig heb ik in Leiden een netwerk van communicatieprofesssionals waarbij ik volop mogelijkheden heb: Unit 2. Samen met hen maakte ik diverse reportages en interviews, nieuwe teksten en beelden voor de website van GGD Academy en teksten voor het magazine Gezond West-Brabant. Daarnaast deed ik ook als vrijwilliger het communitymanagement van de website voor het Statenkwartier en maakte ik een jaarverslag en magazine voor het Jacobshospice.

live create tell

Terugkijken en vooruitblikken

Transformatie en groei zijn dit jaar mijn kernwoorden geweest. Daar ga ik in 2016 zeker mee verder. Ik heb weer diverse nieuwe plannen op stapel staan, zoals een nieuwe online training op het gebied van creativiteit en storytelling.

Als je mijn stukken las, reageerde op mijn artikelen of als ik met je samenwerkte, in welke vorm dan ook: hartelijk dank voor het plezier, de samenwerking en de inspiratie. Ik kijk uit naar het vervolgverhaal in 2016.

Een heel mooi jaar gewenst, iedere dag opnieuw!

Hoe blik jij terug?

Terugblikken helpt om voldoening te ervaren en te leren van zaken die minder goed gelopen zijn. Hoe ziet jouw jaarverslag eruit? Waar kijk je met tevredenheid op terug? Wat wil je nog eens beleven in 2016? Waarbij kan ik je inspireren? Laat het me weten!

NB: Dit artikel uit Psychologie Magazine kan je helpen om terug te blikken en het jaar af te sluiten.


Eerdere afleveringen:

wat kan slimmer in jouw verhaal

Meer inspiratie

Creëer je eigen intrigerende verhalen met het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen. Je ontvangt dan ook iedere twee weken de meest recente blogartikelen over verhalen in je inbox.

 

Over Sigrid

Sigrid van Iersel is een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Ze groeide op in Brabant, woont in Den Haag en bezoekt minstens één keer per jaar Parijs om verse inspiratie op te doen voor haar creatieve projecten. Met de camera van een smartphone in haar hand is ze altijd op safari om nieuwe ideeën en mooie verhalen op te sporen.

Sigrid begon in 2005 met bloggen, eerst op haar blog Ideeënmaker, nu op deze website. Dit blog behandelt alles op het gebied van verhalen en creatief denken, geschreven vanuit een persoonlijke invalshoek. Als je iets wilt weten op het gebied van schrijven of inspiratie, is de kans groot dat je hier een antwoord vindt.

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk