Hoe maak je een eenvoudig begin met storytelling?

Vragen die je op weg helpen om verhalen te vinden

Hoe maak je een eenvoudig begin met storytelling? Lees hierbij de belangrijkste tips om op een simpele manier te starten met verhalen in organisaties.

Laatst ontmoette ik enkele medewerkers van een fonds dat culturele activiteiten voor kinderen mogelijk maakt. De medewerkers deelden enthousiast allerlei nieuwtjes van hun organisatie via sociale media.

Reacties van volgers kregen ze nauwelijks. Dat zat hen behoorlijk dwars, want ze deden er zoveel moeite voor.

Maar toen ze eens een aangrijpend verhaal over een ambitieus balletmeisje deelden dat met het steun van het fonds een prachtige voorstelling had gegeven, schoot het aantal likes ineens omhoog.

Hoe kan dat?

Het verhaal van het balletmeisje was echt en herkenbaar. De lezers konden haar emoties voelen en zich met haar verhaal identificeren. Dat beloonden zij gretig met een virtueel duimpje.

Verhalen dus. Maar hoe maak je daarmee een simpele start? En hoe kom je op een eenvoudige manier aan die verhalen om namens je organisatie te delen?

1. Speur naar verhalen

Gedraag je als een verslaggever die in en buiten de organisatie naar verhalen speurt die nieuw, interessant of belangwekkend zijn. Stel simpelweg je ‘lens’ fijn op verhalen, dan vind je altijd wel iets.

Dat vraagt om een bepaalde alertheid, die je bijvoorbeeld traint met de deelname aan de Verhalensafari.

Deze verhalen voeg je toe aan je eigen verhalenverzameling. Niet elke vondst is overigens bruikbaar. Maar als je veel verhalen verzamelt en noteert, komen de goede verhalen wel gemakkelijker bovendrijven.

2. Stel vragen

Een andere eenvoudige maar doeltreffende manier om verhalen te vinden is het stellen van vragen. Ontmoet regelmatig nieuwe mensen in en rondom je organisatie en toon echte interesse voor wat ze te zeggen hebben. Iemand onverdeelde aandacht geven is een schaars goed; veel mensen zijn dan ook graag bereid hun verhaal te delen.

Hierbij tien eenvoudige vragen die je daarbij kunt gebruiken:

      • 1. Waar word je blij van?
      • 2. Wat inspireerde je om te starten?
      • 3. Hoe heb je problemen opgelost?
      • 4. Welke fouten heb je gemaakt
      • 5. Wat waren je grootste uitdagingen?
      • 6. Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd
      • 7. Wat is de belangrijkste succesfactor?
      • 8. Wat was het kantelpunt?
      • 9. Wanneer heb je je doel bereikt?
      • 10. Wat heeft je het meest verrast of verbaasd?

Deze vragen leveren vaak persoonlijke verhalen op over doelen, uitdagingen, miskleunen en successen. Dat zijn precies de verhalen die ons als mensen ook het meest interesseren.

De busrit

Tijdens een busrit raakte ik in gesprek met een mevrouw die de verkorte versie van haar levensverhaal vertelde. Man verloren, rollator vanwege haar overgewicht, verhuisd naar een nieuw onderkomen, geen geld voor vloerbedekking en gordijnen, operatie.

Nu was ze op weg naar de soos van het Leger des Heils. Daar zocht ze wat gezelschap, maar echt leuk was het daar ook niet. Ik werd er treurig van en vroeg haar daarom waar ze blij van werd. Ze klaarde op en vertelde over haar parkiet waar ze zo van genoot. En ze zou heel blij zijn als ze dit jaar genoeg geld had voor een échte kerstboom.

Bij het verlaten van de bus dankte ze me hartelijk voor het stellen van die laatste vraag. Het maakte haar dag goed. En die van mij ook.

3. Wat wil je publiek?

Je belangrijkste doel van jou als verteller is om de verbinding met je publiek tot stand brengen. Alleen als je mensen raakt, gebeurt er iets en kun je verdere beweging tot stand brengen.

Het verhaal moet daarom gaan over je lezers, deelnemers of toehoorders. Over hun behoeften en verlangens.

Die behoeften hebben vaak te maken met veranderingen in hun leven. We voeren voortdurend strijd om ons aan te passen aan veranderingen, die vaak gepaard gaan met angst, onzekerheid, opwinding of andere emoties. Veranderingen roepen altijd vragen en onzekerheid op.

Met verhalen over veranderingen bij anderen en hoe die anderen daarmee omgaan, bied je als verteller hulp en houvast.

Bedenk dus wat de veranderingen zijn waar je lezer mee te kampen heeft. Wat wil je lezer bereiken? Waar ligt hij van wakker? Welke belangrijke keuze moet hij maken? Welke obstakels komt hij tegen?

Kies aan de hand van deze vragen de verhalen die aansluiten bij de behoeften van je lezer.

De eerste stap is vaak het lastigst. Dat geldt ook voor storytelling in organisaties.

Maak daarom een bescheiden begin met een eenvoudig verhaal, dat je deelt op je website of op sociale media. Het verhaal hoeft niet perfect te zijn, want je kunt het altijd verder uitbouwen en verbeteren. Vervolgens kun je iedere week een volgend verhaal op je website delen.

Storytelling is vooral een kwestie van doen, niet van ingewikkelde werkwijzes. Het begint met het eenvoudige inzicht dat overal mogelijkheden zijn om verhalen te verzamelen, te gebruiken en toe te passen. Sta dus open voor nieuwe verhalen, vang ze op en ga ermee aan de slag!

 

En jij?

En wat doe jij met verhalen? Deel je voorbeelden via de reactieknop. Ik ben benieuwd!

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten help ik publieke organisaties en maatschappelijke instellingen aan een verhaal dat mensen in beweging brengt.

.

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk