Doe vaker iets voor de eerste keer

Werken aan jouw droomdoel

Om je droom te bereiken moet je je durfspieren oprekken. Hoe minder angst, hoe meer je voor elkaar krijgt. En dat begint met vaker iets voor de eerste keer te doen.

Bietensap met bosvruchten. Een paddenstoelen-spinazietaartje met witte-chocoladesaus. En een donker chocolaatje, dat gevuld was met stukjes rode peper.

Ik zou het zelf niet bedacht hebben, maar het was een zinnenprikkelende combinatie. Eens moet de eerste keer zijn, net als de high chocolate (drie gangen met zoete en hartige gerechtjes met chocolade) zelf

Wat was jouw eerste keer?

Nee, ik informeer hier niet naar jouw eerste seksuele ervaring, maar naar de laatste keer dat je iets voor het eerst deed.

Een beroemde tennisspeler kan maar beter in zijn comfortzone blijven en doen waar ie heel goed in is: ballen over het net meppen. Maar wie tot vernieuwende ideeën wil komen en grote dingen wil bereiken, moet nieuwe dingen doen. Om te groeien moet je jezelf uitdagen. En dat begint met nieuwe ervaringen verzamelen.

Rek je comfortzone op

Eerste keren zijn cadeautjes voor ons brein

De eerste keren maken namelijk de meeste indruk op ons geheugen. Vooral ongemakkelijke ervaringen blijven hangen, niet de lauwwarme veilige belevenissen. Hoe ongemakkelijker, hoe meer we de ervaring bovendien achteraf waarderen. Dus geniet ervan, als je eens de controle kwijtraakt 🙂

We onthouden die niet alleen beter, maar we krijgen daardoor ook het gevoel dat we minder snel leven, betoogt Douwe Draaisma in zijn boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt.

Meer eerste keren leveren je bovendien meer zelfvertrouwen op. Je leert hierdoor flexibeler te zijn en zet hierdoor ook gemakkelijker nieuwe stappen. Stappen die belangrijk zijn om uiteindelijk jouw droomdoel te bereiken: een andere loopbaan, een te schrijven boek of een ideaal dat je graag wil verwezenlijken.

Bouwen aan je breinreserves

Nieuwe dingen doen heeft nog veel meer voordelen, zegt neuropsycholoog Margriet Sitskoorn in haar boek IK2. De beste versie van jezelf. Als je iets nieuws leert, wordt je brein complexer omdat er meer interactie plaatsvindt tussen verschillende onderdelen van de hersenen. Daarmee bouw je volgens Sitskoorn een cognitieve reserve op. Belangrijk, want daarmee kun je niet alleen gemakkelijker op verschillende niveaus problemen oplossen, maar stel je ook dementie uit.

Al met al dus een ticket naar een vrijer leven, met alle ruimte om je droomdoelen te bereiken.

doe vaker iets voor de eerste keer

Beperk je rondjes om de kerk

Om je hersenen soepel te houden, halen breinspelletjes weinig uit. Dan word je wel steeds beter in die spelletjes, zegt breindeskundige Dick Swaab, maar verder schiet je er weinig mee op.

Het belangrijkste is dat je steeds met nieuwe dingen bezig bent. Beperk dus je ‘rondjes rond de kerk’ en doe nieuwe regelmatig ervaringen op. Zeg daarbij niet ‘ik vind het eng, maar ik vind het spannend’. Daarmee maak je van je angst een uitdaging.

Je hoeft echt niet te gaan bungeejumpen of naar verre oorden af te reizen, als je daar geen trek in hebt. Ook dicht bij huis valt van alles te beleven met eerste keren:

  • Spreek een onbekende aan op straat en vraag hem of haar of je een portretfoto mag maken.
  • Doe je dagelijkse boodschappen telkens in een andere supermarkt.
  • Ga naar een andere kapper.
  • Wissel van ‘filterbubbel’, zoals Volkskrantcolumniste Asha ten Broeke deed. Ze verruilde haar liberaal-linkse media drie dagen voor anti-islamitisch rechtse accounts op twitter, Geen Stijl en De Telegraaf.
  • Word een expert op een nieuw terrein: cocktails maken, wilde planten of moderne architectuur.
  • Deel ansichtkaarten met postzegels uit en vraag ze te versturen aan iemand die aandacht kan gebruiken.
  • Verken ieder weekeinde een buurt of wijk die je nog niet kent.
  • Doe mee met de Ideeënsafari.
  • Vraag geen spullen cadeau voor je verjaardag, maar om een ervaring: een ballonvaart of tangodansen (en geef ook anderen ervaringen cadeau). Dikke kans dat je dingen gaat doen die je nog nooit gedaan hebt. Je hebt bovendien driedubbel plezier van een nieuwe ervaring: je leeft er naar toe, de cadeaugever gaat vaak mee en je hebt er daarna weer een mooie herinnering bij. Meer hierover lees je in dit artikel in De Correspondent.
  • Nog meer inspiratie voor ‘eerste keren’ vind je op deze lijst.

Ik kan zelf de high chocolade van mijn eerste-keren-longlist* halen. Daar is weer plaats voor iets nieuws. Een huiskamerconcert organiseren lijkt me wel wat. Voor de eerste keer uiteraard!

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

* Een eerste-keren-longlist is een lijst met activiteiten die je graag wil gaan ondernemen. Hou ook een lijst bij van alle ‘eerste keren’ die je al ondernomen hebt: ook die lijst zal je enorm bemoedigen!

 

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die gefascineerd is door de kracht van schrijven, creatief denken en storytelling. Ik help maatschappelijke organisaties en overheidsinstellingen aan pakkende verhalen om helderheid te geven, een crisis te verwerken en draagvlak voor veranderingen te creëren. Met inspirerende en geloofwaardige verhalen wil ik een bijdrage leveren aan een betere samenleving.
Via mijn online programma’s help ik mensen bij het ontwikkelen van hun creatieve vermogens en zelfvertrouwen om mooie plannen om te zetten in daden.
Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk