Innoveer jezelf | Boekbespreking

Do it yourself: handboek voor baanbrekers met een missie

Alle veranderingen beginnen bij jezelf, dus dat geldt ook voor innovatie, zegt Gijs van Wulfen in zijn nieuwe boek Innoveer jezelf. Innovatie is geen persoon of afdeling, nee het is een mindset. En daarom heeft hij dit boek geschreven: ook jij kunt een succesvolle innovator worden.

Kan echt iedereen iets baanbrekends bedenken, ook personen die zichzelf niet tot de creatievelingen rekenen? Gijs van Wulfen denkt van wel en helpt je alvast een eind op weg. Zijn boek Innoveer Jezelf leidt je langs zes heldere stappen, die houvast geven bij het hele proces.

Innoveren kun je leren

Door te innoveren ontwikkel je jezelf, je werk en je organisatie. Dat kan iedereen leren, is zijn bemoedigende boodschap. Ook als je geen doorgewinterde bedenker van nieuwe producten of diensten bent of het ene idee na het andere uit je mouw schudt.

Tegelijkertijd steekt Van Wulfen niet onder stoelen of banken dat het allerminst gemakkelijk is om een innovator te zijn. In die rol moet je je bevrijden van oogkleppen, maar ook rondspieden of je nog steeds voldoende draagvlak hebt. Je moet bovendien met weerstand kunnen omgaan, bereid zijn om je reputatie op het spel te zetten en over bewonderenswaardig doorzettingsvermogen beschikken.

Allereerst moet je uit je eigen cocon willen breken. Want als jij er niet op uit wilt trekken (of je zegt ‘ja’, maar in de praktijk gaat een vergadering altijd voor), dan wordt het evenmin iets met de gewenste innovatie. Je kunt geen verandering tot stand brengen als je niet bereid bent je eigen gewoonten te doorbreken.

De uitkomst blijft ongewis

Je moet als innovator ook bereid zijn voor de troepen uit te lopen en je nek uit te steken. Innoveren is iets anders dan stapsgewijs en consequent verbeteren, bijvoorbeeld met lean of six sigma. Verbeteren is met kleine stapjes met vrijwel zekere resultaten, bij innoveren maak je sprongen met een ongewisse uitkomst.

Al ligt bij veel organisaties ‘innovatie’ als toverwoord voor op de tong, toch schrikken veel managers ervoor terug om hier echt voor te gaan. De veilige maar lauwwarme oplossingen krijgen voorrang.

Pas als de innovatievraag voldoende urgent is, krijgt innovatie genoeg prioriteit. De meeste mensen zeggen alleen ja als nietsdoen een groter risico is, stelt Van Wulfen. Een van zijn belangrijkste tips is dan ook: pak het juiste moment om echt te innoveren.

Balans tussen ontvankelijkheid en houvast

Innoveren is de balans weten te vinden tussen ontvankelijkheid en creativiteit enerzijds en aan de andere kant houvast vinden in de vorm van onderbouwing, klantervaringen en businesscases. Het stappenplan dat Van Wulfen voorschotelt is daarom een uitgekiende mix van openheid, focus en gerichte actie.

Van Wulfen levert hiermee net als zijn vorige boeken een praktisch handboek af vol aanwijzingen, voorbeelden, tools en reflectievragen. Ook deelt hij veel inzichten uit zijn eigen (internationale) praktijk als spreker, trainer en begeleider van innovatietrajecten.

Een testconcept is vaak genoeg

Zo’n praktijkervaring is bijvoorbeeld de tip om niet al je tijd en energie te steken in perfecte schaalmodellen, maar te experimenteren met pretotypes. Dat is een testconcept waarbij je het doet voorkomen alsof je een goedwerkend testconcept hebt. Een succesvol experiment is ook een degelijke basis voor de onderbouwing.

Ga daarom met de beste ideeën experimenteren. Doe het testen zo snel en goedkoop mogelijk, omdat je wil weten: is dit het juiste ding om te bouwen? Bouw bijvoorbeeld een niet werkende levenloze versie of een werkende versie die alleen de basisfuncties verricht. Of doe een test op een kleine doelgroep.

Innoveren wordt met dit soort tussenstappen beter behapbaar, maar nog steeds niet makkelijk. Als je een succesvolle innovator wilt worden, moet je dus ook moed weten te verzamelen. Als je op het juiste moment de sprong niet waagt, weet je immers zéker dat het niets wordt.

Innoveer jezelf - Gijs van Wulfen

Boekgegevens:

Innoveer jezelf. In zes stappen innovatief in je werk door Gijs van Wulfen. Uitgeverij AnderZ, 2017. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten help ik publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in
beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal.

Over de toepassing van verhaaltechnieken in teksten schreef ik het boek Toverballen voor het Brein.
Ook schreef ik met Marenthe de Bruijne het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken)

 

Print Friendly

Je vindt dit misschien ook leuk