Storytelling: kijk veel verder dan het bladgoud

Iedereen die kan praten en luisteren, kan een verhaal inzetten om meer lezers, luisteraars of likes binnen te hengelen. Een kwestie van een paar techniekjes en daar gaat ie. ‘Je hoeft geen specialist te zijn om aan storytelling te doen’, klinkt het dan.

Helemaal waar, toch?

Helaas, als je me wat langer volgt, weet je dat hier een ‘maar’ volgt.

Als je op deze manier storytelling toepast, gebruik je het enkel als een trucje om invloed te verwerven of je zichtbaarheid te vergroten.

En daarmee doe je jezelf en anderen flink tekort

Want storytelling staat allereerst voor het toepassen van het menselijke perspectief.

Mensen met al hun zorgen, worstelingen, hoop, en nog een hele reeks emoties staan centraal in verhalen. Storytelling biedt een visie op hoe we ons als mensen ontwikkelen, hoe we verleden, heden en toekomst met elkaar verbinden en hoe we nieuwe perspectieven ontwikkelen.

Je kunt via verhalen terughalen wat niet gezien is en wat onder de oppervlakte verscholen zit. Je kunt mensen diep met elkaar verbinden: via verhalen van hart tot hart. En je kunt de brug bouwen tussen verwachting en resultaat.

Met verhalen kun je bovendien jezelf of je organisatie opnieuw vertellen. “Tell the stories that encourage you to act in new, open and more courageous ways”, zei spreker Mary Alice Arthur onlangs op de conferentie Beyond Storytelling in Heidelberg. “Be that and keep telling stories that will help others to be like that too.”

Een verhaal is dus veel meer een handige vorm om je boodschap in te verpakken. Het is meer dan bladgoud, dat je zo weer wegkrabt. En het is meer dan esthetiek of een reeks spannende momenten om de lezer mee op sleeptouw te nemen.

Verhalen bieden een spel van licht en schaduw

De kracht van verhalen is dat het verder gaat. Verhalen laten meerdere perspectieven zien. Ze helpen ons te beseffen dat een simpele waarheid niet bestaat.

Dat gaat in organisaties alleen werken als je storytelling op een zorgvuldige manier toepast, verbonden met de hele menselijke kijk op de organisatie. Het liefst ingebed in een strategie: een bredere visie op de rol van communicatie.

  • In zo’n narratieve organisatie komt niemand op de gedachte om ‘even’ een workshop storytelling in te passen, omdat er nog iets inhoudelijks ontbreekt op de jaarlijkse teamdag.
  • Daar oppert ook niemand dat het online bulletin aangekleed moet worden met een persoonlijk verhaal, omdat ‘de organisatie zijn boodschap kwijt wil’.
  • En daar wordt storytelling niet gebruikt als techniekje om offertes of aanbestedingen mee te versieren.

Dus meer lezers, luisteraars of likes nodig?

Het staat je natuurlijk vrij om daarbij verhaalvormen in te zetten, maar bedenk dat dit slechts het begin is. Kijk veel verder dan het bladgoud, want er ligt een mijn vol kostbare delfstoffen op je te wachten.

Met dank aan mijn gildegenoten van Het Storytelling Gilde die me tot dit blogartikel inspireerden!

 

Over Sigrid

Ik ben een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Voor publieke organisaties en maatschappelijke instellingen schrijf ik interviews en verhalen om mensen te raken, te inspireren en in beweging te brengen.

Ik ben mede-oprichter van het Storytelling Gilde en was de eerste in Nederland die een boek schreef over de toepassing van verhalen in teksten (Toverballen voor het Brein). Ook schreef ik met Marenthe de Bruijne het boek Lenig Denken.

 

 

Print Friendly

Je vindt dit misschien ook leuk