Op talentenjacht met jouw eigen plezierproject

Met een plezierproject ga je op ontdekkingsreis, bijvoorbeeld om te onderzoeken wat je vrolijk en gelukkig maakt. Een nieuw jaar is daarvoor een prachtig startmoment.

In 2017 heb ik mezelf een cadeau gegeven: een eigen project. Ik schrijf namelijk een boek over de vraag hoe we nog lang en gelukkig leven, nu we steeds ouder worden.

Zo’n plezierproject vormt al snel het startpunt van boeiende gesprekken met mensen om me heen. En dat levert vaak mooie uitwisselingen op, die me aan het denken zetten. Dat alleen al is heerlijk.

Een van de meest gestelde vragen die ik krijg, is de vraag wanneer het boek ‘af’ is.

Ergens in het voorjaar van 2018, zeg ik dan.

Maar inmiddels denk ik ook heimelijk: het zou fijn zijn als het boek helemaal nóóit af is. Des te langer kan ik van dit zelfgecreëerde cadeau genieten. Want dit boek is geen zelfopgelegd ploeterprogramma, maar een plezierproject.

Wat maakt zo’n project zo leuk?

Allereerst ben ik voortdurend aan het grazen. Ik zoek overal naar voorbeelden of inspirerende artikelen. Ik mag onbekommerd nieuwsgierig zijn. Het is een aanleiding om interessante mensen aan te spreken en te interviewen.

Ondertussen werk ik ook aan mijn eigen expertise en zichtbaarheid. Want het mooiste van deze onderneming is dit: ik leer zelf het meest.

De teksten die ik voor het boek schrijf zijn proeftuintjes, waarop allerlei ideeën gezaaid worden. Sommige ideeën groeien zo groot, dat ik ze weer verwerk in een blogartikel.

 

Plezierproject

 

Is een plezierproject ook iets voor jou?

Ik kan het je van harte aanbevelen. Een eigen project geeft een bijzondere voldoening om een eigen richting aan je leven te geven. Je organiseert je eigen talentenjacht, want je laat onbekende kanten in jezelf tot bloei komen.

Met een project kun je bovendien experimenteren zonder dat je grote risico’s loopt. Je hebt bijvoorbeeld een verlangen om een carrièreswitch te maken, maar je twijfelt over je keuzes. Met een eigen project ontdek je of je het echt leuk vindt en of er meer in zit.

Een project levert je vele bijvangsten op

Je komt vaak in contact met andere mensen, waardoor je een nog interessanter idee krijgt of iets anders moois ontstaat. Een plezierproject kan uitgroeien tot een boek, film, expositie of wellicht een betaalde opdracht. De media krijgen lucht van jouw onderneming en zetten je in de schijnwerpers.

Een eigen project maakt je ook nog eens interessanter voor opdrachtgevers. Je bent bezig met een zoektocht, die in het teken staat van iets groters en betekenisvols. Daardoor stijg je als schrijver, adviseur, fotograaf, consultant, coach of ontwerper boven andere vakgenoten uit.

Je ontwikkelt door je project een eigen manier van kijken en je doet ook nog eens ervaring op. Dat maakt jou superwaardevol. Een inspirerend voorbeeld hiervan is de website Blijven Leren van mbo-docent Shauna Plompen. Lees hier meer over haar ervaringen met haar project.

Enkele ideeën voor jouw plezierproject:

  • Onderzoek hoe jouw toekomstige woonvorm eruit ziet, wat jouw vak voor andere mensen betekent of wat goede manieren zijn om je gezondheid te verbeteren. Ga hierover diverse mensen interviewen en doe verslag op een website. Copywriter en verhalenliefhebber Yasmin Visser interviewt mensen over storytelling op haar website De Verhalenbar.
  • Onderga zelf iets wat je intrigeert. Creativiteitsexpert Erik op ten Berg loopt de Camino, de beroemde tocht naar Santiago de Compostella. Daarbij onderzoekt hij de werking van incubatietijd op creativiteit. Zijn ervaringen gaat hij delen tijdens deze brainwalk bij het COCD.
  • Begin een bijzondere verzameling. Vraag bijvoorbeeld alle mensen die je spreekt om een klein aandenken. Bewaar alle verpakkingen die je gebruikt en maak daar een collage van. Zet dagelijks op de foto wat je eet. Fotografeer dagelijks je daily green inspiration op Instagram, zoals Katja Staring doet.
  • Houd een 100-dagen-project: iedere dag een tekening, een foto of een poppetje maken, een nieuw recept uitproberen, etc. Combineer je thema met wat je nodig hebt: meer kleur in je leven, meer wandelstappen, meer ontmoetingen, meer speelvermogen, meer innovaties.
  • Houd netwerkgesprekken rond een thema dat jou intrigeert en doe daar (op een creatieve wijze) verslag van. Een geweldig voorbeeld hiervan is De Koffiefilter van Marie Louise van Dorp.

“Begin een groot, dwaas project. Het maakt niet uit wat anderen van je denken”, sprak de Perzische filosoof Rumi als aansporing in de 13e eeuw.  Dus wat houdt je nog tegen?

Met een plezierproject laat je een vonk overspringen waar mensen echt iets aan hebben. Je creëert zelf jouw gat in je markt. Ga meer spelen en wees minder een speelbal!

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef sturing aan je vervolgverhaal voor 2018

Wil jij ook:

  • Je plannen voor 2018 op een structurele manier vormgeven?
  • Weten hoe je je (creatieve) plan concreet maakt en verbindt met je diepere wensen?
  • Je focus kiezen en manieren leren om die focus vast te houden?
  • Je succes verbeelden en je verhaal daadwerkelijk gaan leven?
  • De onmisbare rol van storytelling leren kennen om je eigen verhaal te ontdekken, je ideeën te verspreiden en anderen te raken, zodat mensen met je meedoen?

Ik heb een praktisch stappenplan voor je ontwikkeld: het online programma Focus op Resultaat. Dit programma begeleidt je om je verlangens concreet te maken en vervolgens daadwerkelijk uit te voeren.

Iedere week ontvang je een module met praktische opdrachten. Dat geeft je een grote steun in de rug om het echt te gaan doen.

Om je te helpen om in 2018 voortvarend van start te gaan, heb ik de prijs tijdelijk verlaagd met maar liefst 200 euro.

Als je je aanmeldt vóór 31 december 2017, betaal je 297 euro (ex. BTW).

(Als je nu gebruik wil maken van deze aanbieding, maar later van start wil gaan, is dat ook mogelijk. Stuur mij dan een e-mail, dan maak ik het in orde).

 

Ben jij op zoek naar meer? Wil je liever mijn persoonlijke begeleiding? Ik kan ook als mentor je helpen om je verhaal te vinden en te leven! Kijk hier of dit is wat je zoekt.

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Ze helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Inmiddels geeft zij haar kennis en ervaring ook door aan ervaren professionals via haar online programma’s en boeken, zoals Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk