Hoe je je lezer je verhaal in trekt

Meer plakkracht voor je teksten

Vaak hoor ik dat het zo lastig is om een goede tekst te schrijven met plakkracht, die lezers raakt en overtuigt. In dit artikel lees je meer over een belangrijke storytelling-techniek, die je tekst ongelooflijk aantrekkelijk maakt.

De juiste informatie verzamelen voor je tekst, dat lukt wel. Daarvoor ben jij immers de expert.

Maar een onweerstaanbare tekst die je lezer van A tot Z uitleest? Een verhaal dat je lezer zo sterk boeit, zodat hij de rest vergeet? Dat vinden veel schrijvers razend moeilijk.

Waar gaat het fout in de meeste teksten? 

Veel schrijvers willen veel informatie kwijt in hun beleidstekst, opinieartikel of rapportage: argumenten, feiten, cijfers. Ze houden zo van hun boodschap dat ze erdoor verblind raken.

Maar je moet je lezer blijven boeien, niet overdonderen.

Veel verhalen missen bovendien een essentieel ingrediënt: spanning. Er staat simpelweg niets op het spel.

In de meeste gevallen haakt je lezer al na de eerste alinea af. Jammer van alle tijd en energie die de schrijver erin gestoken heeft. Want een tekst die niet gelezen wordt, doet helemaal niks.

Hoe blijft je lezer dan wel aan je tekst plakken?

Neem een probleem als uitgangspunt voor je verhaal. Een obstakel. Iets zorgelijks. Een vraag die jouw publiek steeds weer stelt. Of een vraag die ze je zouden moeten stellen, maar wat ze nog niet vragen.

Bij voorkeur kies je het belangrijkste onderwerp waar je lezer nu mee worstelt. Angst voor een organisatieverandering. Zorgen over te weinig geld. Te veel stress.

Dat wordt het hoofdonderwerp van je tekst.

Vertaal dat probleem naar iets concreets, dat je lezer in het alledaagse leven tegenkomt. Denk aan een onverwachte gebeurtenis. Iemand die de regels trotseert. Of een plan dat weerstand oproept.

Deze kleine – bij voorkeur menselijke – verhalen staan vaak voor een groter (en universeel) thema: het streven om de beste te worden bijvoorbeeld, en wat dat allemaal aan opofferingen met zich meebrengt.

Vervolgens vertel je hoe je hoofdpersoon dat probleem oplost en/of hoe jij daarbij helpt. Niet minder, zeker niet meer.

Meer plakkracht

Zo creëer je vanzelf een prikkelende verhaallijn, waardoor je lezer nieuwsgierig raakt naar de afloop. Want een goed verhaal is een belofte aan je lezer dat het slot de moeite waard is en dat hij zijn aandacht daarom goed besteedt.

Wil je meer manieren weten om je lezer echt te blijven boeien? Vraag dan deze (gratis) lijst aan met supertips om je lezers te laten plakken:

 

43 supertips om je lezer te laten plakken

 

 

 

Plakkracht voor je teksten

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Ze helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Inmiddels geeft zij haar kennis en ervaring ook door aan ervaren professionals via haar online programma’s en boeken, zoals Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk