Chief Happiness Officer | Boekbespreking

Fluitend naar je werk en ook weer terug

Fluitend naar je werk en ook fluitend weer terug, dat is de taak voor een nieuwe functionaris: de Chief Happiness Officer. Want werkgeluk kun je als organisatie weliswaar niet voor iedere werknemer bestellen, maar het valt wel op verschillende terreinen te bevorderen.

Steeds meer organisaties beseffen dat medewerkers alleen floreren als ze op hun werk gelukkig zijn. Van een zware plicht is werken uitgegroeid tot een activiteit die betekenis geeft aan het leven en iets dient toe te voegen.

Organisaties verdiepen zich daarom in de vraag wat geluk op het werk kan betekenen en wijzen ook steeds vaker een Chief Happiness Officer aan. Maar hoe kan deze CHO het werkgeluk daadwerkelijk beïnvloeden en bevorderen? Daar ben ik zelf erg benieuwd naar, omdat ik de manieren bestudeer om gelukkig te worden via het werk.

Eerst genezen, dan werken aan werkplezier

Maar het boek De Chief Happiness Officer blijkt een andere insteek te hebben. Elke van Hoof is als klinisch psycholoog gespecialiseerd in stress en burn-out en beschrijft een stappenplan voor strategisch welzijnsbeleid op de werkvloer. Zoals deze ondertitel al aangeeft, is dat eerder werkplezier en welzijn dan werkgeluk.

De Chief Happiness Officer (CHO) werkt langs drie sporen, vertelt Elke van Hoof in haar boek. In het begin is hij of zij vooral de organisatie aan het genezen. De CHO brengt allereerst in kaart hoe groot het verzuim is, wie wanneer ziek wordt en hoeveel dat de werkgever jaarlijks kost.

Meten is weten, en alleen al het heldere inzicht in de cijfers brengt de organisatie volgens Van Hoof al een stap vooruit. Vervolgens zet de CHO een systeem op om de eerste alarmsignalen van te hoge werkstress of andere problemen snel op te vangen.

Als tweede stap organiseert de CHO een veilige en gezonde werkomgeving. Hij geeft aandacht aan stressbeheersing, psychologische behandelingen en een gezonde leefstijl.

Geluk managen als core business

Het derde spoor is het moeilijkst meetbaar, maar heeft volgens de auteur wel de mogelijkheden om de meeste winst te behalen: proactief geluk managen binnen het spoor van zingeving, zin in je werk en betekenisgeving.

Het bevorderen van werkplezier is niet iets aardigs voor ‘erbij’, maar dient te behoren tot de strategie van het bedrijf, benadrukt de auteur. Talent is voor veel bedrijven een kritische succesfactor.

Ook in moeilijke tijden is investeren in het welzijn van mensen daarom noodzakelijk om je marktpositie te behouden. De productiviteit van gelukkige organisaties is maar liefst 31% hoger, gelukkige medewerkers zorgen zelfs voor 37% meer omzet. (Bron: Achor, S. (2012). Positive Intelligence. Harvard Business Review, 01.)

De Chief Happiness Officer bevordert betekenisgeving

Het boek bevat veel handige lijstjes, modellen, hulpvragen en interventies om de afwezigheid grondig in kaart te brengen en het welzijn van medewerkers te bevorderen. Handig om verzuim te voorkomen en mensen aan het werk te houden.

Maar geluk gaat over meer dan welzijn. Het gaat ook over gedrevenheid, flow en het gevoel dat je deel uitmaakt van een groter geheel. Voor de een betekent plezier in het werk dat je telkens een nieuwe uitdaging voorgeschoteld krijgt, zodat je kunt groeien in je werk. Voor de ander moet het werk vooral zinvol en haalbaar zijn.

Hoe je die gedrevenheid bereikt en hoe je van werkplezier een centrale doelstelling maakt in je organisatie, dat wordt helaas summier beschreven in dit boek. Ik mis wat een organisatie collectief kan doen om betrokkenheid, bevlogenheid, betekenisgeving en daarmee ook duurzame inzetbaarheid te bevorderen.

Wel maakt dit boek duidelijk dat gelukkige werknemers voor een organisatie een core business dienen te zijn. Veerkrachtige mensen die goed in hun vel zitten en zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zorgen voor betere resultaten.

Werken doe je tegenwoordig niet meer als een kip zonder kop; alleen een salaris is niet meer genoeg. Als je het goed doet en je draai vindt op je werk word je zelfs een blij ei.

De Chief Happiness Officer fluit daarom dagelijks op het werk zijn blije boodschap dat zoveel mogelijk mensen hun baan als een zinvolle activiteit mogen blijven zien.

 

 

Chief happiness officer - Elke van Hoof

Boekgegevens:

De chief happiness officer. Stappenplan voor een strategisch welzijnsbeleid op het werk door Elke van Hoof. Uitgave Lannoo Campus, 2017. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Ik ben recensent voor Managementboek.nl. Dat betekent dat Managementboek mij kosteloos boeken opstuurt om te bespreken en de recensie publiceert op haar website. Ik ben vrij in de keuze van de boeken en het schrijven van de boekbesprekingen.

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Ze helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Inmiddels geeft zij haar kennis en ervaring ook door aan ervaren professionals via haar online programma’s en boeken, zoals Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk