Creëer de WAUW-factor

Met deze verrassingseffecten laat je je idee vliegen!

Om je idee te laten vliegen heb je de WAUW-factor nodig. Daarmee open je het hart en zorg je dat het idee blijft hangen in het geheugen. Hoe creëer je zelf de WAUW-factor voor jouw idee?

Een verrassingseffect, een dieper inzicht, een gevoel van magie…

Het raakt je en je denkt meteen: …WAUW!

Wat die WAUW-factor precies is, is moeilijk te omschrijven. Maar je voelt het direct:

Je ogen gaan ervan glanzen.
Je krijgt kippenvel.
Je vertelt het vol enthousiasme door.

Als je zelf bezig bent met de uitvoering van een idee, dan is het natuurlijk geweldig als jouw idee deze WAUW-factor heeft. Dan gaat jouw idee immers echt vliegen!

Roept je idee een speciaal gevoel op? Geeft het je lezer, kijker of luisteraar het gevoel dat hij of zij ‘erbij hoort’? Is het iets verrassends? Gaan mensen ervan kwispelstaarten?

Met creatieve hulpmiddelen kun je je idee zelf de WAUW-factor geven. Daarmee maak je je idee niet alleen aantrekkelijker, maar ook onvergetelijk.

Ik heb 15 prachtige manieren en bijbehorende voorbeelden verzameld om bij je volgers, fans of afnemers een WAUW te ontlokken. Je lees ze hier:

 

1. Verander de proporties

Creëer de WAUW-factor door je idee uitzonderlijk groot of juist bijzonder klein te maken. Of verander op een andere manier de proporties, bijvoorbeeld door het zeer intiem te maken, heel rauw of juist enorm eerlijk.

Het Alexander Monro ziekenhuis in Bilthoven doet bijvoorbeeld zijn best om het meest liefdevolle ziekenhuis te zijn voor de behandeling van vrouwen met borstkanker. Dat kenden we nog niet, dus dit verdient zeker een WAUW.

2. Vergroot een detail uit

Vergroot niet je hele idee uit, maar slechts een onderdeel daarvan. Zo presenteren sommige steden hun ruwheid en lelijkheid als een voordeel. Tilburg bijvoorbeeld drijft de spot met zijn verleden als het lelijkste eendje onder de steden.

WAUW-factor

3. Doe iets wat niemand verwacht

Een piekervaring bestaat vaak uit iets onverwachts. Zoals in dit voorbeeld:

Met 154 kamers is het Charleroi Airport hotel het grootste hotel van Wallonië. Omdat het soms lang duurt om in te checken, bedacht het hotel iets om het wachten te veraangenamen: een vissenkom met een bordje erbij: Rent-a-fish.

Wie zich eenzaam voelt, kan voor 3,50 euro per nacht de vis huren en meenemen naar zijn kamer. Hotelgasten verbaasden zich erover en zetten foto’s op sociale media. De foto ging viraal en het hotel werd overstelpt met reacties. 

4. Laat je publiek zich bijzonder voelen

Dit element wordt niet zo vaak gebruikt, maar kan mensen diep raken. Reik mensen het perspectief aan om zich bijzonder te voelen en boven zichzelf uit te stijgen.

Filmmaker Agnes Varda en straatkunstenaar JR reisden langs kleine Franse dorpen en maakten portretten van dorpelingen die niet gewend zijn om in de belangstelling te staan. In de film Visages Villages die ze hierover maakten, is te zien hoe de dorpelingen enorm geroerd raken als ze hun portretten huizenhoog op de muren terugzien.

WAUW-factor

Still uit Visages Villages

5. Maak het zinnenprikkelend

Laat iets zien. Geef er een geluid aan. Verander het in iets tastbaars. Voeg een geur of smaak toe.

In Historisch Museum Den Briel kun je binnenkort ruiken hoe Willem van Oranje en de belangrijkste vrouwen in zijn leven roken. Kunst- en geurhistoricus Caro Verbeek heeft voor de nieuwe tentoonstelling enkele geuren ontwikkeld, die met hen geassocieerd kunnen worden. Daarvoor gebruikte ze hun medische geschiedenis, die vastgelegd werd door hun lijfarts. Ook vond ze het recept van de balseming van Willem van Oranje, dat ze namaakte. Een tijdreis met geuren!

6. Nodig je gebruikers uit om zelf mee te doen

Nodig je fans uit om je verhaal te delen. Beter nog: maak het zo geweldig dat ze dit uit zichzelf doen.

Zo mag je bij toneel- en musicalvoorstellingen vaak niet fotograferen. Maar soms mag het bij de slotscène of het laatste nummer ineens toch. Verrassing!

In de donkere theaterzaal lichten vervolgens overal de lampjes op van mobiele telefoons, waarmee mensen gelijktijdig staan te filmen of fotograferen. Die gedeelde belevenis maakt het memorabel. En reken maar dat zij dit WAUW-moment delen op sociale media.

7. Gebruik onverwachte plekken

Doe iets wat mensen niet verwachten. Verspreid je verhaal bijvoorbeeld op verrassende locaties.

Een bedrijf voerde een campagne om het ziekteverzuim van hun medewerkers terug te dringen. Daarvoor deelde het campagneteam confronterende weetjes over handen wassen op… de toiletspiegels.

8. Laat de emotionele betekenis zien van je idee

Een navigatieapparaat in je auto maakt het je gemakkelijk om de weg te vinden. Maar er is nog meer: het redt relaties. Vertel over die emotionele impact.

9. Kies voor aandachtstrekkers

Onderwerpen over dieren, verbazingwekkende zaken en onderwerpen die (een beetje) ongemakkelijk zijn trekken onmiddellijk onze aandacht.

Het verhaal van bioloog Kees Moeliker bevatte die elementen allemaal. Hij vertelde dat schaamluizen een bedreigde diersoort zijn geworden door ‘ontbossing’. Dit verhaal ging vervolgens de wereld over: van de Gaykrant en het AD naar CNN, Associated Press en The Daily Show in New York.

10. Creëer iets uitzonderlijks

De Poolse fotografe Zofia Rydet stelde zich op 67-jarige leeftijd een doel dat zo groot was dat de meesten er niet aan beginnen, ook niet als ze een stuk jonger zouden zijn: alle huiskamers van Polen fotograferen.

Zofia deed het toch en creëerde daarmee iets uitzonderlijks. Jarenlang wijdde ze zich aan het fotograferen van bewoners, temidden van hun bezittingen in hun woonkamer. Haar project kreeg de titel Sociological Record. Toen ze bijna 30 jaar later overleed, had ze op 20.000 voordeuren geklopt en evenzoveel huiskamers vastgelegd. Memorabel.

11. Maak er iets eigens van

Iceland Airways deelt in het vliegtuig geen gewone flesjes water uit, maar serveert IJslands bronwater. Ook allerlei andere details in het vliegtuig zijn voorzien van een karakteristieke IJslandse twist. Het zijn kleine ingrepen, waarmee deze Calimero onder de luchtvaartmaatschappijen zich treffend weet te onderscheiden van de rest.

12. Keer het om

Een geheel andere benadering zorgt voor een bijzonder verrassingseffect. Dat blijft hangen.

Jan Gunnarsson (grondlegger van de filosofie over gastvrijheid) beschrijft in zijn boek Hostmanship hoe hij met enkele anderen een hotel opknapte. In plaats van badkamers, eetzalen en kamers te renoveren kregen de medewerkers nieuwe werkkleding. De muren kregen frisse kleuren. Ook stonden er overal bloemen en fruit klaar voor de medewerkers.

De aandacht van de hoteleigenaren ging volledig uit naar de medewerkers. Zíj waren namelijk degenen die het naar hun zin moesten hebben en elke ochtend met enthousiasme aan een nieuwe werkdag moesten beginnen. In plaats van de gasten dienden de eigenaren allereerst hun eigen medewerkers.

13. Geef veel meer dan verwacht

Doe extra dingen en geef veel meer waarde dan mensen van je verwacht. De energie die daarvan uitgaat, maakt vaak een verpletterende indruk.

14. Verleng de ervaring

Bedenk iets om het gevoel van een belevenis langer vast te houden. Stuur bijvoorbeeld na afloop een collage van mooie foto’s aan je gasten of deelnemers om als screensaver op hun computer te gebruiken. Zo denken ze elke dag bij het opstarten van hun computer even aan jou en de mooie belevenis.

Jonnie Boer van restaurant De Librije verraste de gasten van zijn hotel na hun diner in zijn restaurant met een ‘culinaire joint’ om het diner voor het slapen gaan mee af te maken. Een eetbare verrassing van kruiden, chocolade en citroenschilletjes.

15. Vertel het bijbehorende verhaal

Je kunt nog zo’n geweldig idee hebben, zonder aansprekend verhaal gaat het voor niemand leven. Alles blijft beter hangen als je er een verhaal van maakt.

Het Amerikaanse duo Rob Walker en Joshua Glenn voerde ooit een interessant experiment uit met voorwerpen uit een kringloopwinkel: het Significant Objects Project. Schrijvers kregen de opdracht om een mooi verhaal te verzinnen over beeldjes, vaasjes en ander prullaria. Het waren allemaal voorwerpen die gemiddeld nog geen euro hadden gekost.

Vervolgens werden de voorwerpen met het verhaal en een foto aangeboden op eBay. De waardestijging was verpletterend: De objecten met een gezamenlijke inkoopprijs van 97,53 euro waren met een mooi verhaal in totaal 2736,75 euro waard.

Ik wil je zeker niet aansporen om verhalen te verzinnen; waargebeurde verhalen zijn in mijn ogen vele malen sterker en overtuigender. Dit voorbeeld laat wel duidelijk zien hoe een verhaal het verschil kan maken.

Deel deze verrassingstips gerust met anderen en ontlok daar ook een WAUW. Daarmee doe jij mij en anderen direct een groot plezier! Dankjewel!

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Als verhalenmaker helpt ze maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Inmiddels geeft zij haar kennis en ervaring ook door aan ervaren professionals via haar online programma’s en boeken, zoals Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk