Zo geef je je tekst een creatieve opknapbeurt

5 x Van vastlopen naar losroeren

Je hebt een grote hoeveelheid ingrediënten verzameld om een verhaal te schrijven: een blog, het verhaal over je organisatie, een verhaal over trends. Maar je loopt vast bij je schrijfwerk. Wat een prutswerk, denk je bij jezelf. Hoe geef je je tekst een creatieve opknapbeurt?

Vastlopen in je tekst: vrijwel iedere schrijver overkomt dat wel eens. Hoe geef je je tekst weer vaart, zodat je lezers met plezier jouw verhaal lezen? Hoe laat je je lezers het liefst de volledige inhoud opslurpen? En hoe maak je het voor jezelf weer leuk?

Kijk mee op mijn spiekbriefje: zo geef je je tekst een creatieve opknapbeurt!

 

creatieve opknapbeurt

1. Vertel het in beelden

Wanneer je het beeldend maakt, vang je de aandacht van het brein.

Gebruik daarom beeldspraak om onbekende of lastige onderwerpen uit te leggen en tot leven te wekken. Hierbij koppel je een beeld aan een begrip, waarbij een bepaalde overeenkomst te vinden is. En er zijn genoeg bronnen om uit te putten: hobby’s, sporten, acrobatiek, dieren, gereedschap, lichaamsonderdelen, gerechten en nog veel meer.

Vocaal vlooien (roddelen)
Zelfgebreide hippies
Ontstoken irritatiespier

2. Scherp contrasten aan

Vincent van Gogh schilderde in zijn beginjaren vooral moddertinten en volgde daarmee de heersende mode van de Haagse School.

Door zijn verhuizing naar Parijs ontdekte hij de heldere, kleurige stijl van de impressionisten. Hij nam de lichte en ongemengde kleuren over in zijn eigen werk. En vervolgens deed hij er een tandje bovenop. Zijn werk werd uitgesproken contrastrijk: door complementaire kleuren als rood en groen direct naast elkaar op het doek te zetten, knalden de kleuren eruit. Een lust voor het oog!

Als je met een schildersoog naar je tekst kijkt, kun je daarmee je tekst een geweldige make over geven. Scherp contrasten aan en geef daarmee je verhaal een heerlijke oppepper.

Schrijf dus over denken versus doen, bovenkamer versus onderbuik, schade en schande versus vrolijk en verlicht.

3. Maak van je tekst een feestje

Voeg bijvoeglijke naamwoorden of andere kleefwoorden toe om je verhaal aantrekkelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld schrijven dat iets eng is, maar bibbereng maakt de tekst al een stuk leuker.

Het is handig als je hiervoor je eigen lijst met mooie woorden aanlegt, waarop je kunt spieken in tijden van creatieve nood. En anders is er altijd nog www.synoniemen.net, waar je volop ideeën kunt opdoen voor alternatieve woorden.

Aanwaaikind
Darteldikkerd
Imperfectie-expert

4. Zet het onderwerp in beweging

Een tekst waarin iets gebeurt is veel spannender dan een beschrijving van een statische situatie. Breng waar mogelijk daarom je onderwerp in beweging. Schrijf hoe het eerst was, wat er onderweg gebeurde en hoe het afliep (en dan heb je vanzelf al een verhaal).

Van tassendrager naar tegenspreker
Van paarse krokodil naar roze olifant
Van prutswerk naar knettergoed verhaal

5. Maak de drieslag

Veni, vidi, vici, riep Julius Caesar al. Je geeft je tekst of verhaal een geweldige oppepper als je een driedeling gebruikt: drie paragrafen, drie hoofdstukken, drie boekdelen.

De drietrap Begin – middenstuk – afsluiting (en talrijke varianten, zoals voorgerecht – hoofdgerecht – dessert) is een helder sjabloon om een tekst te structureren. Verhalen, moppen en speeches worden er extra krachtig van.

Kies je een inhoudelijke drietrap, dan vormen de drie onderdelen samen een compleet en afgerond geheel, die een onweerstaanbare uitwerking hebben op ons brein.

Bloed, zweet, tranen
Eten, bidden, beminnen
Kennen, voelen, weten

Zo zijn er tal van mogelijkheden om je tekst weer vaart te geven, waardoor je verhaal spannender, aantrekkelijker en creatiever wordt – alweer een drieslag :).

Ik word nu al zingend blij van het vooruitzicht. Dus verras je lezer en experimenteer ermee.

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenig denken
Wil je meer manieren leren kennen om je creatieve gewoonten te ontwikkelen en je plannen daadwerkelijk uit te voeren? In het boek Lenig Denken vind je ideeën en oefeningen om je denkvermogen op te rekken en een creatiever leven te leiden. Het boek vol speelse illustraties is te koop in de boekwinkel of online, onder meer bij Managementboek.

Bestel je boek

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist | Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Ze helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk