Verleid je lezer online | Boekbespreking

De tekst 'valt of knalt' met de inhoud

Gebruik creatieve technieken om ideeën te verzamelen, vermijd de geschiedenisles over je organisatie op je homepage en wees zuinig met superlatieven. Uiterst bruikbare tips in het boek Verleid je lezer online van Ellis Buis en Joyce Hardholt, dat een vaste plaats verdient op het bureau van iedere beroepsschrijver.

Onderscheidende teksten schrijven, zodat lezers direct in actie komen: welke tekstschrijver wil dat niet? En dat is gemakkelijker dan je denkt, beloven Ellis Buis en Joyce Hardhold in hun hernieuwde boek Verleid je lezer online

Zo lees je in dit boek hoe je verrassende invalshoeken bedenkt. Daarvoor delen ze een aantal creatieve technieken om je lezer te verrassen met een onderscheidende tekst: free writing, de denkhoeden van De Bono en eerst vanuit het beeld schrijven om andere invalshoeken vinden.

Speel in op online leesgedrag

Ook ontdek je hoe je je lezers enthousiast krijgt en hoe je teksten schrijft die online goed vindbaar zijn. In Verleid je lezer online komen alle tips en trucs bij elkaar die ik in de afgelopen jaren in allerlei vakliteratuur voorbij heb zien komen. Daarmee maken ze ook de ondertitel ‘succesformules voor overtuigend en creatief schrijven’ helemaal waar.

Aan de korte zinnen, de opsommingen, kadertjes en indelingen merk je direct dat hun gouden wetten voor scanbaar schrijven ook in dit boek nauwgezet toegepast zijn. Dat maakt het boek niet alleen heel prettig leesbaar, maar ook erg toegankelijk voor beginners in dit vakgebied.

Zeer compleet boek

De auteurs nemen hun taak serieus om een zeer compleet boek af te leveren. Ze leren hoe een schrijver optimaal inspeelt op online leesgedrag en delen een spoedcursus webcare. En hoewel het boek over online teksten gaat, toveren ze ook nog adviezen over papieren folders en direct mailings uit de hoed. Daarentegen is er geen aandacht voor storytelling in dit boek, terwijl dat toch ook een belangrijk middel is om lezers – al dan niet online – te verleiden.

Het boek staat bol van de do’s en don’ts en uiteraard is er ook een handig trefwoordenregister. Elke vakterm waar iemand mogelijk over kan struikelen wordt keurig uitgelegd. Soms slaan ze daarin een beetje door. Welke jonge beginnende schrijver zou in dit social-media-tijdperk nog niet weten wat een hashtag is?

Handige checklists

Een pluspunt is dat de schrijvers zich er goed van bewust zijn dat schrijven méér is dan een verzameling handigheidjes. Het gaat uiteindelijk om wat je te melden hebt en dat je waarmaakt wat je belooft. Je tekst ‘valt of knalt met de inhoud’, schrijven ze terecht.

Al met al is dit praktische boek een aanrader voor iedere doe-het-zelver op schrijfgebied en voor het onderwijs. Vlot en wervend schrijven is een belangrijke vaardigheid voor iedereen die online communiceert.

Voor ervaren tekstschrijvers is dit boek een handige opfrisser. Alleen al door het ‘overzicht met titels waar je lezer van smult’ en de checklists verdient deze gereedschapskist een vaste plek op ieder schrijversbureau.

 

 

Verleid je lezer online

Boekgegevens:

Verleid je lezer online. Succesformules voor overtuigend en creatief schrijven door Ellis Buis en Joyce Hardholt. Uitgave Thema, 2018. Het boek is onder meer verkrijgbaar bij Managementboek.nl.

Ik ben recensent voor Managementboek.nl. Dat betekent dat Managementboek mij kosteloos boeken opstuurt om te bespreken en de recensie publiceert op haar website. Ik ben vrij in de keuze van de boeken en het schrijven van de boekbesprekingen.

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid werkte twintig jaar als journalist en bladenmaker voordat ze in 2009 haar eigen bedrijf startte. Ze helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Inmiddels geeft zij haar kennis en ervaring ook door aan ervaren professionals via haar online programma’s en boeken, zoals Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Zij werkt intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk