Zo schrijf je jouw whitepaper als een pittig verhaal

Een whitepaper schrijven? Als je de technieken van storytelling inzet, maak je van een whitepaper een pittig verhaal, dat gretig gelezen wordt.

Een van de mooiste kanten van het internettijdperk vind ik dat iedereen kan publiceren en zo zijn eigen invloed in de wereld tot stand kan brengen.

Het delen van waardevolle informatie is nog altijd de beste manier om bekendheid te verwerven als specialist, fondsen te werven voor een goed doel of om een ideaal tot leven te wekken.

Je kunt bloggen, video’s maken, artikelen publiceren en nog veel meer. Een interessante mogelijkheid is ook het schrijven van een whitepaper: een stuk van minimaal vijf pagina’s, dat als downloadbare pdf op te vragen is via jouw website of via een ander kanaal.

Alleen… die whitepapers zijn meestal zouteloos. Ze brengen het vraagstuk niet tot leven. En ze blijven meestal ongelezen. De kans dat de lezer er ooit iets mee doet, is daardoor minimaal.

Dat kan anders, als je tenminste de technieken van storytelling weet toe te passen. Daarover lees je meer in dit artikel!

Allereerst: wat is een whitepaper?

Een whitepaper is in ieder geval géén verkoopverhaal.

Je deelt in een whitepaper je kennis, je voorbeelden, je beste tips.

  • Je biedt bijvoorbeeld een inleiding tot jouw vakgebied: wat, hoe, waarom, waar gaat het naar toe?
  • Je ontsluit een nieuw terrein waarover vrijwel niet eerder gepubliceerd is.
  • Je deelt de resultaten van een eigen onderzoek met mogelijkheden om die in de praktijk toe te passen.
  • Je maakt een overzicht van de belangrijkste vaktrends voor het komende jaar.

Door deze informatie en ervaringen te delen, ziet de lezer jou als expert. Dat is handig, want daardoor krijgt de lezer vertrouwen in jou. En vertrouwen is van onschatbare waarde in dit tijdperk van twijfel, gesjoemel en gedraai.

Een whitepaper is bij voorkeur concreet, inspirerend en praktisch: na afloop weet je lezer precies hoe hij er zelf mee aan de slag kan of kan hij in ieder geval de eerste stappen zetten.

Van download naar daadwerkelijk lezen

Jouw whitepaper wordt nóg beter, als de teksten lekker leesbaar zijn en je lezer op sleeptouw nemen. Als het whitepaper misschien zelfs wel een spanningsboog bevat, zodat je lezer geprikkeld wordt om verder te lezen. Want dat is uiteindelijk wel je doel: je lezer leest je tekst gretig door tot het einde en komt in actie.

Daarom is het zinvol om de beproefde technieken van storytelling in te zetten. In dit artikel vind je daarvoor de benodigde tips!

Wil je snel naar een bepaald onderdeel? Gebruik onderstaande links en je springt direct bij het bijbehorende onderwerp.

 

Whitepaper schrijven

Zo schrijf je je whitepaper

1. Er was eens…. één doelgroep!

Kies heel consequent voor slechts één groep lezers die je aanspreekt. Hoe beter je je inleeft in je lezer, hoe meer je lezer zich aangesproken voelt, de informatie onthoudt en iets met de inhoud van het whitepaper gaat doen.

Je gebruikt dus voorbeelden die naadloos aansluiten op het vraagstuk van je lezer. Je spreekt je lezer direct aan met je of u. En je gebruikt de woorden die je lezer zelf ook uitspreekt.

2. Behandel slechts één onderwerp

Kies voor een centraal vraagstuk of probleem dat je in je whitepaper behandelt. Bij voorkeur is dit het meest prangende probleem waar je lezer mee worstelt.

Het is slim om eerst te onderzoeken wat dat probleem dan precies is. Hoe ziet dat probleem eruit? Welke vragen heeft je lezer? Wat is het grootste obstakel om dat te veranderen? Hoe meer je jezelf inleeft, hoe krachtiger je hierover kunt schrijven. En hoe meer je lezer zich begrepen voelt.

Schrijf je over een vraagstuk in je eigen organisatie of branche? Ga dan op zoek naar mensen die er meer over weten.

  • Hoe zien zij het probleem en welke oplossingen hebben zij daarvoor?
  • Welke vragen krijgt de helpdesk altijd?
  • Wat zijn de meest gestelde vragen van klanten of opdrachtgevers?

3. Scherp aan

Waarom zijn veel whitepapers zo zouteloos? Er is meestal geen sprake van ‘gevaar’ of enig ander conflict. Het is altijd mooi weer. Er staat niets op het spel. En er is aan het einde van het ‘verhaal’ (dat deze naam wat mij betreft niet waardig is) niets veranderd.

En dus laat je lezer deze tekst grotendeels langs zich heenglijden. Het ‘doet’ hem simpelweg niets. Zonder gevaar is een informatieprikkel namelijk eenvoudig te negeren door het brein. Er zit simpelweg te weinig in wat van belang is.

Zet daarom het probleem van je lezer helemaal centraal in je tekst. Zorg voor pit en werk al sluiertippend toe naar het resultaat voor de lezer. Je zet hiermee ook je lezer op scherp: hoe wordt dit probleem opgelost?

4. Gebruik het verhalenformat

Een whitepaper is meestal niet bedoeld voor puur wetenschappelijke informatie, maar handelt over een toepassing in de praktijk. En dat geeft meteen al een verhalende insteek.

Vertel niet alleen over het probleem (zie 3), maar ook over je zoektocht naar oplossingen en de inzichten die daarbij ontstaan. Laat ook zien wat er mogelijk is als dit probleem is opgelost.

Vertel vervolgens welke inzichten je zoektocht heeft opgeleverd en noem de oplossing(-en) voor het probleem. Doe uit de doeken wat er nodig is om die oplossing echt te realiseren.

Dat inspireert! En daarmee pas je meteen een bekend verhaalformat toe: probleem, inzicht, oplossing, resultaat.

5. Geef diepgang

In een whitepaper deel je iets interessants, dat je lezer niet zo snel ergens anders kan vinden. Geef je whitepaper daarom diepgang en deel echt waardevolle informatie. Als je je lezer opwarmt met ‘de zeven geheimen van’, dan deel je ook echt de zeven geheimen.

Een verhaal bouwt de brug tussen verwachting en resultaat. Wees daarom zo concreet mogelijk over je aanpak en onderbouw het met feitelijke (en betrouwbare) gegevens. Daarmee lever je bewijs dat het echt werkt.

Deel mooie voorbeelden hoe jij een case aanpakt met concrete tips voor verbeteringen. Ook een stappenplan of een lijst met to do’s zijn superhandig voor je lezer.

6. Schrijf voorbeelden verhalend op

Je boodschap is het overtuigendst wanneer het vanuit een ander perspectief wordt verteld dan vanuit jou of je organisatie. Deel daarom voorbeelden met jouw klant, afnemer of gebruiker als hoofdpersoon, bijvoorbeeld in een apart kader.

Kies aansprekende hoofdpersonen uit je eigen werkpraktijk. Beschrijf hun dilemma’s, de manier waarop ze tot een oplossing komen, en het resultaat daarvan. Jij bent zelf dus niet de held in het verhaal, maar je speelt de rol van de helpende hand.

7. En ze leefden nog lang en gelukkig

Besteed aandacht aan een goed slot, want de afsluiter van je whitepaper blijft het langste hangen bij je lezer. Dat kan een verrassende wending zijn, een verwijzing naar de stelling uit het begin van je whitepaper of een oproep.

Een happy end mag, maar een enkele whitepaper gaat natuurlijk niet alle problemen de wereld uit helpen. Er mag dus ook nog iets overblijven, misschien wel voor een volgende whitepaper.

Aan het einde van het whitepaper is in ieder geval wel dit verhaal rond: de lezer weet hoe hij het opgeworpen probleem kan oplossen. Zelfstandig of misschien wel met jouw deskundige hulp!

Wat levert een whitepaper jou op?

Zoals ik al eerder schreef, helpt een whitepaper jou om jezelf neer te zetten als de expert op een bepaald terrein. Je werkt aan thought leadership van jou en/of je organisatie.

En een whitepaper is vaak een proeftuin: een opstap naar iets groters.

  • Je verzamelt via het whitepaper e-mailadressen voor je mailinglijst, zodat je in contact kunt blijven met geïnteresseerde lezers (lees: je toekomstige klanten, donateurs, fans, etc).
  • Het whitepaper groeit uit tot een e-book of wellicht een boek dat in de winkels komt te liggen.
  • Je wordt gevraagd als spreker op een congres of als gast voor een televisieprogramma.

En zo is er nog veel meer mogelijk om jouw zichtbaarheid te vergroten en daarmee je doel dichterbij te brengen.

Meer tips

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je aantrekkelijk schrijft en het belang van je lezer scherp in het oog houdt. Bied een goede bronvermelding en maak een heldere samenvatting, zodat je lezer snel weet wat hij kan verwachten.

Ik schreef het al eerder: bij een whitepaper draait alles om betrouwbaarheid. Ook de vormgeving draagt daar sterk aan bij. Zorg dus dat het geheel er stijlvol, overzichtelijk en verzorgd uitziet.

Maak er geen brochure van. Een logo mag, maar wel op een bescheiden manier. Datzelfde geldt ook voor bedrijfsinformatie of informatie over een nieuwe product of dienst. Voeg een korte en aansprekende profieltekst toe.

Nog meer tips? Lees dan ook deze Spelregels voor het schrijven van een onweerstaanbare tekst.

Download hier deze tips als e-book

 

Veel succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

Whitepaper schrijven

 

Over Sigrid

Sigrid van Iersel is een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten helpt ze publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen.

Ze is (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).

Print Friendly, PDF & Email

Je vindt dit misschien ook leuk