Werkwijze voor storytelling

Samen zetten we jullie verhalen krachtig neer

Storytelling voor organisaties

 

Bij het maken van verhalen is betrokkenheid van makers en opdrachtgevers van groot belang. Alleen dan kan een verhaal impact krijgen! Want dit leveren verhalen dan op:
  • Anders kijken naar bestaande vraagstukken.
  • Betrokkenheid en invloed bij het ontwerpproces.
  • Meer draagvlak, energie en plezier.

 

Met wie?

 

Het ideale team voor een gedragen verhaal bestaat uit mensen vanuit de organisatie en uit makers, met wie ik samenwerk. Afhankelijk van het product ziet dat team er zo uit:
  • 3-5 deelnemers uit de organisatie.
  • Buitenboordmotor: een deelnemer die energie geeft en vrije ideeën levert.
  • Grafisch ontwerper.
  • Conceptontwikkelaar.
  • Eindredacteur en/of regisseur van het proces.
  • Afhankelijk van het product: fotograaf, videomaker, infographicmaker, social-media-specialist, dagvoorzitter, brainstormfacilitator, etc.

 

Hoe pakken we het aan?

1. Briefing

Je vertelt wat je wilt bereiken en wat je nodig hebt. En welk resultaat jij voor ogen hebt!

  • Wat is de grote droom waarbij het verhaal een rol speelt?
  • Wat zijn de belangrijkste communicatie-doelen?
  • Wat zijn de randvoorwaarden?
  • Hoe ziet de tijdplanning eruit?
  • Wie doet wat?

 

2. Inspiratiesessie

Krachtige verhalen, dat begint met samen dromen en zien wat mogelijk is. Daarom houden we met het team een inspiratiesessie.

  • Tijdsduur: 1 tot 1,5 uur
  • Locatie: inspirerende brainstormlocatie
  • Werkwijze: ideeën genereren via speelse vormen en daarna clusteren.
  • Afhankelijk van het project: ik verzamel verhalen en andere benodigde informatie.

3. Planvorming

Aan de hand van de verzamelde verhalen bedenk ik het idee voor de juiste vorm en (indien gewenst) passend beeld.

  • Presentatie van het concept.
  • Plan van aanpak.
  • interviewkandidaten, bronnen voor research en nadere invulling van de randvoorwaarden.

4. Aan de slag

Ik schrijf het verhaal, bijvoorbeeld voor een brochure, boek, website, magazine, storyboard, etc.

Het team blijft meedenken en krijgt regelmatig een update.

5. Beoordeling

We houden met het team twee rondes om het verhaal (of de producten) te beoordelen en bij te stellen.

6. Klaar!

Tijd om het verhaal te delen en te verspreiden. Van de presentatie maken we graag een feestje!

Maak een afspraak

 

Tijdens een persoonlijk gesprek stellen we vast wat jouw organisatie nodig heeft en wat de communicatiedoelen zijn. Stuur een mail aan contact@sigridvaniersel.nl.

 

Sigrid

Print Friendly