Werkwijze voor storytelling

Samen zetten we jullie verhalen krachtig neer

Storytelling voor organisaties

 

Bij het maken van verhalen is betrokkenheid van makers en opdrachtgevers van groot belang. Alleen dan kan een verhaal impact krijgen! Want dit leveren verhalen dan op:
  • Anders kijken naar bestaande vraagstukken.
  • Betrokkenheid en invloed bij het ontwerpproces.
  • Meer draagvlak, energie en plezier.

 

Hoe pakken we het aan?

1. Briefing

Je vertelt wat je wilt bereiken en wat je nodig hebt. En welk resultaat jij voor ogen hebt!

  • Wat is de grote droom waarbij het verhaal een rol speelt?
  • Wat zijn de belangrijkste communicatie-doelen?
  • Wat zijn de randvoorwaarden?
  • Hoe ziet de tijdplanning eruit?
  • Wie doet wat?

 

2. Inspiratiesessie

Krachtige verhalen, dat begint met samen dromen en zien wat mogelijk is. Daarom houden we met het team een inspiratiesessie.

  • Tijdsduur: 1 tot 1,5 uur
  • Locatie: inspirerende brainstormlocatie
  • Werkwijze: ideeën genereren via speelse vormen en daarna clusteren.
  • Afhankelijk van het project: ik verzamel verhalen en andere benodigde informatie.

3. Planvorming

Aan de hand van de verzamelde verhalen bedenk ik het idee voor de juiste vorm en (indien gewenst) passend beeld.

  • Presentatie van het concept.
  • Plan van aanpak.
  • interviewkandidaten, bronnen voor research en nadere invulling van de randvoorwaarden.

4. Aan de slag

Ik schrijf het verhaal, bijvoorbeeld voor een brochure, boek, website, magazine, storyboard, etc.

Het team blijft meedenken en krijgt regelmatig een update.

5. Beoordeling

We houden met het team twee rondes om het verhaal (of de producten) te beoordelen en bij te stellen.

6. Klaar!

Tijd om het verhaal te delen en te verspreiden. Van de presentatie maken we graag een feestje!

Soorten verhalen

 

Wat voor soort verhaal heb je nodig? Dat begint met de vraag wat je wilt bereiken. Daaruit vloeit de vorm voort. Als verhalenmaker lever ik bijvoorbeeld:

  • brochures in verhaalvorm
  • achtergrondartikelen en interviews
  • columns
  • longreads, bijvoorbeeld voor een website
  • concepten voor magazines of crossmediale producties en de uitvoering daarvan
  • organisatieverhalen over veranderingen
  • boeken
  • tekst en beeld voor overtuigende presentaties
  • vrije vormen, zoals sprookjesverhalen naar aanleiding van bestaande situaties.

Voor het maken van deze verhalen werk ik samen met ervaren specialisten, zoals een fotograaf, (dag-)presentator, eindredacteur, grafisch vormgever, animator en een maker van infographics. Als je dat wenst, nemen wij de hele productie uit handen.

Afhankelijk van het product ziet het team er zo uit:

  • 3-5 deelnemers uit de organisatie.
  • Buitenboordmotor: een deelnemer die energie geeft en vrije ideeën levert.
  • Grafisch ontwerper.
  • Conceptontwikkelaar.
  • Eindredacteur en/of regisseur van het proces.
  • Afhankelijk van het product: fotograaf, videomaker, infographicmaker, social-media-specialist, dagvoorzitter, etc.

 

Maak een afspraak

Tijdens een persoonlijk gesprek stellen we vast wat jouw organisatie nodig heeft en wat de communicatiedoelen zijn.
Stuur een mail aan contact@sigridvaniersel.nl. Ik ga graag voor jullie aan de slag!

Sigrid

 

 

Dit zeggen anderen

Esther Waterberg

Projectleider innovatietraject / OMWB

"Sigrid is toegankelijk, flexibel en heeft aan weinig woorden genoeg om een mooi verhaal te creëren.”

Sipke van de Peppel

Hoofdredacteur / Ministerie Buitenlandse Zaken

"Sigrid kan zich als journalist/schrijver goed verplaatsen in een doelgroep. Ze schrijft toegankelijke, verrassende verhalen en weet door haar persoonlijke schrijfstijl en gouden pennetje vaak veel meer uit een opdracht te halen.”

Marije van den Berg

Eindredacteur en oprichter / Whiteboxing

"Als je Sigrid vraagt voor een artikel, krijg je nooit een standaardverhaal. Haar bijzondere talent is om de kleine persoonlijke bijzonderheden bij interviewkandidaten te zien én mooi op te schrijven. Ze kan je met haar verhalen van mensen laten houden die je nog nooit hebt ontmoet.”

Marion Westerhof-van Gelder

Adviseur / Stichting Nederlands Participatie Instituut

"Sigrid heeft voor ons niet alleen zeer inspirerende en persoonlijke verhalen over werknemersparticipatie geschreven, maar ook de essentie van ons onderwerp er heel goed uitgepikt. Niet vaak komen wij iemand tegen die zich zo goed in ons specialistische onderwerp kan verplaatsen.”

Yvette Broeren

Manager / GGD West-Brabant

"Dankzij Sigrids werk hebben we nu een brochure en enkele vakartikelen, waarmee we ons verhaal goed naar voren brengen. Nog niet eerder is dat verhaal zo helder en duidelijk, maar vooral ook beeldend opgeschreven.”

Remco Spaninxs

Hoofd media en redactie / Politie

“Sigrid bundelde haar ideeën voor het boek in een goed doordacht plan van aanpak, was zich bewust van de gevoeligheden en speelde daar goed op in. Ze betrok diverse hoofdrolspelers binnen de politie bij het maken van keuzes en won het vertrouwen van de betrokken collega’s om mee te werken aan het boek.”

Monique Smeets

Editorial consultant / Minestrone

"Sigrid fietst met haar bescheiden flair om meningen en emoties heen en kijkt wat er echt is. Vervolgens geeft ze woorden aan die dingen die niet snel benoemd worden in organisaties. Het deel van de ijsberg dat onder water is kan zij echt in woorden vatten. Dat doet ze zorgvuldig, respectvol en dienstbaar."

 

Laatste projecten

Print Friendly, PDF & Email