Alles heeft een verhaal

Everybody has a story, stond op de deur van een koffiezaak te lezen. En daar blijft het niet bij.

Als je een been breekt, zie je ineens overal mensen met ledematen in het gips. 

Zoiets overkomt mij ook met verhalen. Want op mijn rondtochten zie ik ze overal. In etalages. Op billboards (' Teamtech bv had een leverancier die niet leverde.Das opgelost'.) In stadsroutes. En op websites. Deze week deel ik een paar pareltjes ter inspiratie.

1. Een oud tegeltje met een grote wens

Bij een 'corporate story' denken we vaak aan een verhaal over de organisatie zelf: het startpunt, de ontwikkeling en wat er daarna gebeurde. Of we denken aan het verhaal van de klant of gebruiker; waar liep die tegenaan en hoe werd het opgelost? 

Beeldend kunstenaar Marga van Oers pakte het anders aan. In dit filmpje gaat het niet over haar activiteiten of over haar klant, maar over een tegeltje. Een tegeltje met een groot verlangen. En dat dient als startpunt voor dit verhaal. Bekijk het filmpje over het tegeltje hier.

2. Stoer bedrijf laat zijn sociale kant zien

Regelmatig bezoek ik sociale werkvoorzieningen om daarover reportages te maken voor het magazine Werkt van Cedris. Vaak ben ik verrast over de mooie producten, die de medewerkers maken: prachtig vakwerk, oogstrelend design. 

In veel gevallen laat de directie in de verkoopbrochures liever niet zien dat deze producten gemaakt zijn door mensen met een lichamelijke of psychische beperking. Zeker niet bij producten die aan strenge veiligheidseisen moeten voldoen, want dat zou het kwaliteitsimago aantasten. 

Laatst was ik bij Emma Safety Footwear in Brunssum, waar mensen met een beperking veiligheidsschoenen maken. Directeur Peter Hobbelen vertelt vol enthousiasme dat zijn bedrijf een voormalige sociale werkvoorziening is, die nu in handen is van ondernemers. Sociaal met een winstoogmerk. Daar krijgt hij juist veel credits voor. 

Emma komt voort uit een van oudste SW-bedrijven in Nederland. De aandacht voor kwetsbare mensen zit hier in de genen. En kwetsbare mensen die supersterke schoenen maken, dat is natuurlijk een prachtverhaal.

Emma heeft een grootscheepse rebranding ondergaan. Het bedrijf profileert zich nu met stoere schoenen: modern en extremely safe. En ze vertellen graag dat ze daar heel trots op zijn. Een sociaal verhaal maakt juist het verschil, zeker als het zo goed in elkaar zit als het verhaal van Emma.

3. Advocaten als deejays

Videoreconstructies, infograpics, 3D-animaties en ook verhalen: advocaten gebruiken steeds vaker visuele middelen om hun pleidooien te ondersteunen. Oud-advocaat Jaap Bakker ( deNieuweAdvocaat.nl) maakt zich er al jaren sterk voor. Want feiten en juridische regels schieten te kort om het verhaal te vertellen, vindt hij. 

Daarom maakt Bakker filmpjes met interviews met experts, die zo niet persoonlijk op de zitting hoeven te verschijnen. Voorheen deed hij dat voor zijn eigen cliënten, nu als filmmaker voor andere advocaten. 

De wereld om ons heen verandert in een beeldcultuur, zegt Bakker daarover. Het vertellen van verhalen is de core business van de advocaat. Met digitale media wordt de manier waarop zij hun verhaal vertellen enorm vergroot. 

 Daarbij past Jaap Bakker verhaaltechnieken toe. "Advocaten zijn gewend om het verhaal van de cliënt in juridische codes te vatten en in een abstract kader te stoppen en het op die manier naar de rechter te brengen", vertelt hij.

"Maar op die manier komt de advocaat toch te kort in de rechtszaal: met nog meer woorden en toelichting kom je er niet. De rechtsgang doet het verhaal van de cliënt vaak geen recht. Door beelden toe te voegen krijg je een veel rijkere vertelling."

Advocaten worden deejays, zegt Bakker zelfs.

In zijn ogen mixen advocaten hun pleidooi met juridische verwijzingen voortaan met infographics, filmpjes en persoonlijke getuigenissen. "Advocaten maken reconstructies en dragen bewijsmateriaal aan om daarmee de rechter te voeden in zijn oordeelsvorming." 

Je moet wel uitkijken voor goedkoop effectbejag, want dat ondergraaft je geloofwaardigheid als advocaat. "Daarbij gelden eigenlijk dezelfde gedragsregels als bij een mondeling pleidooi", zegt Bakker.


En er kan nog veel meer met verhalen.

Tegeltjes met wensdromen, kwetsbare medewerkers en juridische conflicten: allemaal bronnen van verhalen. En er is nog veel meer in het verschiet: de toepassing van verhalen op nog bredere terreinen zit helemaal in de lift. 

De wereld heeft er baat bij als er meer mensen bijkomen die deze verhalen maken, delen en verspreiden. Mensen zoals jij. 

Daarom vraag ik je vooral door te gaan met vertellen. Van kunstenaar tot schoenfabrikant. En van atelier tot rechtszaal: alles heeft een verhaal.