Communicatiestrategie | Boekbespreking

Zijn er veel goede bedoelingen, maar te weinig daden? Het boek Communicatiestrategie van Wil Michels helpt niet alleen bij het ontwerpen van een excellente strategie, maar ook bij de concrete uitvoering daarvan.

Het maken van een strategie lijkt op analytisch bureauwerk, ver van de plek waar de uitvoering daadwerkelijk plaatsvindt. 

Maar een strategie uitdenken is nadenken over de manier waarop een plan of verandering verwezenlijkt wordt. Met een focus op het waarom en het hoe komt die daadwerkelijke uitvoering een stap dichterbij. 

Het boek Communicatiestrategie is daarbij een zinvol naslagwerk als je iets met verandercommunicatie doet. 

Het boek zet helder uiteen wanneer je welke strategie het beste toepast en op welke manier. Mooie plannen of ingrijpende veranderingen hebben zo een grotere kans echt tot leven te komen.

Twaalf communicatiestrategieën op een rij

Daarvoor heeft Michels twaalf communicatiestrategieën beschreven. Ga je met fans of ambassadeurs werken om je mooie plan uitgevoerd te krijgen? Of kies je voor cocreatie en zet je vooral in op actieve deelname van veel verschillende partijen? 

Door dit soort keuzes snel te maken, weet je hoe je je communicatie-activiteiten concreet moet inrichten. Daarmee speel je in op de volgende trends die Michels opsomt:

  • Van één tot veel naar veel tot veel
  • Fans centraal in plaats van klagers in het middelpunt
  • Met concepten scoren in plaats van ideeën
  • Merken centraal in plaats van producten
  • Focus op verbinden in plaats van verkopen
  • Relaties in plaats van transacties
  • Co-creatie in plaats van regie voeren
  • Luisteren in plaats van zenden
  • Timing in plaats van snelheid

In dit boek staan alle mogelijke communicatietrajecten bij elkaar, van communicatie over organisatieveranderingen tot communicatie met klanten. Veel bekende theorieën over onder andere verandering en conceptontwikkeling staan overzichtelijk samengevat. 

Deze strategieën zijn in ieder geval altijd interactief (alleen maar zenden is immers volkomen achterhaald) en geven een grote rol aan storytelling. 

Verhalen geven betekenis aan de verandering.

Dat is nodig om de verandering te verankeren.

Als je alle kaarten op één strategie zet, heb je waarschijnlijk wel behoefte aan nog meer achterinformatie om de uitvoering nog beter gestalte te geven. Dit handboek is in ieder geval een goede ingang met veel aanknopingspunten om enthousiast aan de slag te gaan: inspirerend en concreet. 

Boekgegevens

Wil Michels, Communicatiestrategie (2013), Noordhoff Uitgevers Groningen.