En toch | Citroenklodders
De hele keukenvloer lag onder de gele klodders citroenzabaglione. De Japanse souschef van het driesterrenrestaurant stond te zweten van frustratie.
Zojuist had hij een citroentaartje uit zijn handen laten vallen, net voordat het zorgvuldig opgemaakte dessert aan de gasten gepresenteerd zou worden.
De souschef eiste altijd de uiterste perfectie en verweet zichzelf een extreem grote fout. Zijn baas zou later zelfs vertellen dat de chef bijna op het punt stond om zichzelf van kant te maken.
Zijn baas, dat is Massimo Bottura, eigenaar van Osteria Francescana in het Italiaanse stadje Modena. Het restaurant is wereldberoemd. De eigenaar trouwens ook: op Netflix zie je hem aan het werk in de bekende serie Chef's Table.
Bottura bracht zijn souschef tot bedaren. Met zijn vingers maakte hij een vierkant kader en liet zijn souschef even meekijken. "Kijk eens, er ligt werkelijk een prachtig plaatje op de grond. Die spetters en de gebroken taartbodem zijn een compositie van een ongelooflijke schoonheid."
Waar je ook bent en wat je ook doet, je kunt er altijd poëzie in zien, zegt Bottura vaak.
Hij stelde voor om op een tweede bord het gecrashte dessert exact na te bouwen, inclusief de citroenspetters en de gebroken stukken van de taartbodem. Het gerecht werd wereldberoemd onder de naam Oops I dropped the lemon tart.
Als je met eigen ogen wilt zien hoe dat nagerecht eruitziet, bekijk dan even dit filmpje op YouTube. Bottura vertelt hierin hoe zijn creatie uitgroeide tot een iconisch gerecht.
Chefs in de hele wereld hebben zijn voorbeeld gevolgd door allerlei taarten ondersteboven op een bord te smijten. Maar Oops I dropped the lemon tart blijft de beroemdste.
Iets kapot maken en daarin weer nieuwe mogelijkheden zien, dat is creativiteit.
Je haalt iets naar boven wat anderen (nog) niet zien.
In de woorden van Bottura: je maakt het onzichtbare zichtbaar. Daarvoor moet je de randen durven opzoeken, want dit soort magische momenten vinden vaak plaats als je je houvast kwijt bent.
Het moet bovendien emotie oproepen. Anders gebeurt er niks.
Of dit keukendrama zich echt zo voltrokken heeft, waag ik te betwijfelen. Bottura is een culinaire ondernemer die inmiddels meerdere restaurants en winkels uitbaat in Italië en Amerika. Hij weet drommels goed hoe je dat slim aanpakt.
Toch houd ik van dit verhaal. Het laat me met nieuwe ogen kijken naar creaties. Als je ruimte geeft aan speelsheid en verbeeldingskracht, is alles mogelijk.
Deze mogelijkheden zie ik ook bij het verhaal dat mensen met een missie over zichzelf vertellen.
En over hun missie natuurlijk.
Als je onder woorden kunt brengen wie je bent en waar je het precies voor doet, sta je ineens een stuk steviger in je schoenen. Dit maakt het ineens stukken makkelijker om jezelf te presenteren op social media en daarmee jouw gewenste deelnemers, sponsors of klanten aan te trekken.
Wat betekent het voor jou? Hoe kun jij iets wat nog niemand op die manier gezien heeft op jouw eigen manier zichtbaar maken?
Fijne dag!