Zeven manieren om je wandelingen een creatieve oppepper te geven

Op een zonnige dag zijn overal wandelfiles en zie je vaak meer mensen dan ander natuurlijk leven. Coronawandelingen zijn dé manier geworden om elkaar veilig buitenshuis te ontmoeten en in beweging te blijven.

Maar nu er weinig andere opties zijn voor vrijetijdsbesteding in de buitenlucht kan wandelen ook zijn glans verliezen. Het wordt dan wandelen bij gebrek aan beter.

Dat wringt. Je wilt ook nog een beetje mens blijven en niet een robot die het verplichte dagelijkse ommetje maakt.

Hoe houd je die (dagelijkse) wandeling dan een beetje vrolijk en creatief?

Op mijn wandelingen heb ik zeven soorten wandelaars gespot. En voor ieder wandeltype heb ik een passend wandeladvies bedacht.

Wandel even met mij mee:

1. De nuttige wandelaar: neem een denkopdracht mee

Eigenlijk vind je wandelen tijdverspilling. Je wilt niet ‘zomaar’ gaan lopen, dus het moet wel nuttig zijn.

Geef jezelf een vraag of denkopdracht mee waar je – eventueel samen met iemand anders – op kunt broeden. Een trage vraag bijvoorbeeld: een diepgaande vraag die suddertijd nodig heeft. Spreek je gedachten onderweg in op de dictafoon van je smartphone of maak een korte notitie. En laat je verrassen door wat hier – vroeg of laat – uit voortkomt.

3. De leergierige: verrijk je kennis onderweg

Dit type wandelaar lijkt op het eerste type: de wandeltijd moet wel nuttig gebruikt worden. Maar dan wel met iets dat onderweg te beleven is.

Gebruik een (digitale) gids om meer te leren over de architectuur, kunst, planten, bomen of dieren die je tegenkomt. Met de app PlantSnap kun je foto’s van een plant nemen; de app vertelt je om welke plant het gaat.

2. De grondkijker: hoog Sammie, kijk omhoog

Jij kijkt vooral naar beneden. Je ziet vooral stoeptegels, boomwortels, zwerfvuil en waterplassen. Heel jammer, want daardoor mis je veel moois.  En ook niet goed voor je lijf, zeker niet als je net ingezakt achter je bureau hebt gezeten.

Houd bij je volgende wandeling je ogen op… ooghoogte. Daardoor zie je sowieso al meer. Kijk ook eens verder naar boven. Ook daar zul je ook veel nieuws opmerken. Je kunt minder goed in de gaten houden waar je eigenlijk loopt, maar daar krijg je veel moois voor terug.

4. De socializer: wandel en babbel

Je vindt wandelen in je eentje saai. En je ziet al zo weinig mensen.

Vraag iemand die je al een hele tijd niet meer hebt gesproken voor een wandelafspraak. Je zult zien dat diegene (bijna) nooit weigert. Wandelen is de perfecte manier om je gedachten op een rijtje te zetten en mooie gesprekken te voeren.

Zit je veel aan de telefoon? Onderzoek of je deze gesprekken al wandelend kunt voeren. Ik hoor van enkele coaches dat ze uitstekende ervaringen hebben met wandelend coachen per telefoon.

5. De grensverlegger: loop de vorm van je naam

Ben jij een type dat van uitdagingen houdt?

Als je Emma, Anna of Jelle heet, maak dan een wandeling in de vorm van je naam. Een vis of ander dier, dat kan natuurlijk ook. Stippel de route uit op een papieren kaart of een kaart op je telefoon. En loop dan die route in de bijbehorende straten. Dat leidt zeker tot nieuwe avontuurlijke ontdekkingen. (Tip: dit gaat het beste in een gebied met veel rechte straten.)

Ook spannend: ga dwalen en geef je over aan wat je onderweg tegenkomt.

Heb je hierbij toch wat houvast nodig? Bestel dan de Verwonderwandeling van het Rituelen Atelier. Met deze kaartenset krijg je aanwijzingen om van de gebaande paden af te wijken.

6. De aarzelaar: geef het vijf minuten

Je wilt best wandelen, maar je checkt wel eerst de buienradar. De uitslag is onduidelijk: het kan gaan regenen/vriezen of droog blijven/dooien. Jij blijft aarzelen.

Sinds een jaartje of zes heb ik een vaste wandelafspraak op woensdagochtend. Als het stroomt van de regen gaat onze wandeldate niet door. Toch heb ik in al die jaren slechts een enkele keer de wandeling gecanceld vanwege het slechte weer. Het regent echt minder vaak dan je denkt. En het is vaak ook helemaal niet zo rampzalig om nat gespat te worden.

Als je toch ernstige bedenkingen hebt bij miezerregen, spreek dan met jezelf af dat je vijf minuten gaat wandelen. Vijf minuten, dat is alles. Ontdek wat er gebeurt als je eenmaal op weg bent.

7. De identiteitsworstelaar: noem jezelf een persoon die waarde hecht aan wandelen (en aan nieuwe ideeën)

Je vindt het lastig om rust te vinden in je hoofd. Je wilt best de tijd nemen om ideeën door je hoofd te laten gaan, maar in de praktijk kom je daar nooit aan toe. Jij blijft liever aan je bureau plakken.

Formuleer wandelen als een deel van de persoon die je wilt zijn: iemand die van rust houdt en de tijd wil nemen voor nieuwe ideeën. En daar past een wandeling uitstekend bij, want dan komen de nieuwe ideeën vanzelf.

Vertel jezelf een ander verhaal: noem wandelen voortaan waardevolle productietijd voor mensen die met hun hoofd werken.

Dus sta op en ga aan de wandel.

 

 

 

 

 

 


Ideeën verzinnen. Niet zomaar ideeën, maar briljante ideeën. 

Wie wil dat niet?

Veel mensen vallen daarbij in een valkuil. Ze worden hopeloos verliefd op hun eerste idee. En dat leidt zelden tot iets geweldigs.

Doe daarom liever eerst wat anders.

Wat precies, dat heb ik beschreven in dit e-book. Je downloadt het e-book via deze link:

>> DOWNLOAD JE E-BOOK

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | Auteur | Conceptontwikkelaar 

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Als verhalenmaker en narratief coach ga ik met jou op zoek naar de mogelijkheden. Ik reik je de woorden aan, zodat je  jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

You may also like