Uitstelgedrag is vaak zo onlogisch

Uitstelgedrag heeft te maken met het vermijden van pijn. Ga voor wat je wilt bereiken in plaats van te voorkomen wat je niet wilt.

Uitstelgedrag lijkt vaak ontzettend onlogisch.

Je stelt bijvoorbeeld uit om je huis op te ruimen. Het gevolg is dat er overal bergen spullen liggen, waardoor je juist extra veel tijd kwijt bent om je papieren en paperassen terug te vinden.

Ik stelde zelf het uitwerken van enkele lange en ingewikkelde artikelen steeds uit. De ruwe versies waren al lang geschreven, maar de afwerking liet op zich wachten. Ik zocht telkens afleiding in andere taken die sneller weg te werken waren.

Totaal onzinnig.

Als ik meteen de artikelen had geschreven, was ik er al helemaal vanaf. En dikke kans dat ik me een stuk opgewekter en energieker had gevoeld.

 

Uitstelgedrag vertonen, dat doe je echter niet zomaar.

Je wilt iets vermijden. Pijn, ongemak, een mogelijke afwijzing: je bent ergens voor op de vlucht.

We zijn meer bezig met het voorkomen van verlies dan met het pakken van kansen. Zo is ons brein geprogrammeerd.

Daarom slikken we liever medicijnen dan krachtvoer vol vitaminen 🙂

Als je weer eens iets uitstelt, is het handig om na te gaan welk verlies er bij jou eigenlijk speelt. Het kan ook een bepaalde pijn zijn die je wilt vermijden.

Waar wil je het liefst onderuit komen? Waar loop je omheen, als je diep in je hart kijkt? Waarvoor ben je op de vlucht als je liever voor de televisie hangt dan in de benen komt?

 

  • Als je steeds uitstelt om te bloggen, ben je mogelijk bang voor afwijzende reacties en worstel je met zichtbaarheid.
  • Als je een besluit voor je uitschuift, word je misschien tegengehouden door de angst voor succes.
  • Als je telkens niet de persoon opbelt die je nodig hebt, wil je misschien vermijden dat deze persoon je misschien toch niet zo aardig blijkt te vinden. Als je niet opbelt, wordt die kans trouwens steeds groter.

 

Zicht krijgen op je eigen vluchtwegen helpt.

We hebben vaak niet in de gaten dat we ons weer laten afleiden op sociale media. Of dat we op een andere wijze ons brein verdoven.

En natuurlijk kun je soms even niet anders doen dan vluchten als je in een benarde situatie zit. Als je weet waarom je dat doet, is dat prima. Maar dan doe je het bewust.

Ik realiseerde me dat ik bang was voor kritische reacties op de artikelen die ik moest schrijven. Was die angst reëel? Eigenlijk niet. Deze reacties bevatten vaak prima aanvullingen op mijn schrijfwerk. Door hierover na te denken, kon ik weer door.

Ga na wat jouw stiekeme belang is om je te laten afleiden.

Als je die pijn boven water hebt, kun je beter kiezen. Want uiteindelijk sta je zelf aan het stuur.

 

Sprankel!

 

 

 

 

 

 


Herken jij jezelf hierin? En kun je een steun in de rug gebruiken?

Speciaal voor mensen met belemmerende gedachten in hun hoofd heb ik deze vijfdaagse gratis online training gemaakt. Het helpt je om af te rekenen met uitstelgedrag en de taaie mythes die daar omheen kleven.

Vijf dagen lang ontvang je een warme opkikker-mail met tips en ideeën om je plan echt waar te maken.

 

>> CHECK HIER DE OPKIKKER TRAINING

Super als je meedoet!

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Storytelling Coach | Creatieve Gids | | Auteur | Conceptontwikkelaar 

De verhalen over onszelf en de wereld beĂŻnvloeden hoe we kijken naar onze eigen mogelijkheden.

Denk jij in problemen of in mogelijkheden? We kunnen zelf kiezen.

Je verhaal veranderen is de eerste stap in de richting van je gewenste toekomst. Ik help je om de verhalen te vinden die jou laten floreren en mensen in beweging te brengen. Ook help ik je om deze verhalen tot leven te wekken en te verspreiden.

Met verhalen baan jij de weg naar een toekomst vol mogelijkheden. Jij wordt een visionaire veranderaar, die jouw eigen verhaal gaat leven. Met helderheid, verbeelding en betekenis.

Meer weten? Laat je hier inspireren!

 

You may also like