Verhalen geven studenten de gunfactor

Studenten met een migratieachtergrond komen moeilijker aan een stageplek of een baan. Maar komt dat nou omdat de werkgevers hen niet willen? Of speelt er iets anders?

Laatst sprak ik docenten van een commerciële hbo-opleiding over dit vraagstuk. Zij ontdekten dat soms aan de werkgevers lag, maar veel minder dan de media ons vaak laten geloven.

Want ze troffen ook vaak werkgevers die juist heel graag een student wilden met een andere culturele achtergrond. Ze vonden het namelijk belangrijk om meer diversiteit in hun team te krijgen.

Dieper gravend bleek er iets anders te spelen.

Studenten met een migratie-achtergrond stuurden vaak nogal saaie sollicitatiebrieven en cv’s. In de stapel brieven vielen hun brieven vaak niet op. Ook hun netwerk was minder goed dan bij studenten van Nederlandse afkomst. Super jammer natuurlijk.

Daarom krijgen studenten nu begeleiding om uitgesprokener te schrijven in hun brieven. Over de buurt of het gezin waarin ze zijn opgegroeid bijvoorbeeld. Of een verhaal dat iets zegt over de keuzes die ze gemaakt hebben.

Het verhaal dat je vertelt doet ertoe.

Laatst sprak ik zelf met een van deze studenten, Yusuf. Hij was erop gebrand om zijn taalvaardigheid op te vijzelen. Hij luisterde daarom doelbewust naar luisterboeken en overwoog een extra cursus te doen om zijn accent weg te werken. “Als ik in mijn werk niet goed kan communiceren, sta ik op 1-0 achterstand", zei hij. "Taal is power.”

Na acht jaar kon hij zijn hbo-studie afronden. "Mietjes haken af, bikkelaars werken aan hun problemen", zei hij daarover. "Ik hoor bij de laatste groep, dus ik zet door.”

Dat doorzettingsvermogen, dat is een verhaal. 

Als je een stage of een baan wil, maar ook als je je idealen naar voren wilt brengen, dan moet je ook daarover je ervaringen delen. “Tell your own story, and you will be interesting”, zegt kunstenaar Louise Bourgeois.

En dat klopt: zodra je je eigen verhaal erbij betrekt, wordt iets voor de ander pas echt interessant. Dan raak je ineens die snaar. De ander kan zich in jou herkennen en de connectie aangaan. Dus, als je jezelf presenteert, laat dan iets van jezelf zien.

Vertel een persoonlijk verhaal en en maak mensen nieuwsgierig naar de rest. Je verwerft er de gunfactor mee.






Het verhaal over Yusuf is eerder gepubliceerd op de website van Hogeschool Rotterdam.