Gandalf

Jouw persoonlijke resultaat

Jij hebt het helemaal voor elkaar! Jouw verhaal is niet alleen sterk gestructureerd, maar ook helder, persoonlijk en overtuigend. Je kent je doelgroep al goed en weet je publiek op elk niveau te raken. En je weet dat een verhaal een belangrijke manier is om betekenis te geven aan gebeurtenissen, doelen en dromen.

Net als Gandalf uit The Lord of the Rings ben jij een ervaren verteller. Je brengt je verhalen over met overtuiging en weet mensen te treffen. Want je weet dat een goed verhaal de kracht heeft om de wereld te veranderen.

Drie-stappenplan

           Jouw verhaal heeft absoluut de Fascinatie Factor. Gebruik het als een krachtig instrument om jouw missie tot leven te brengen en de juiste mensen aan te trekken. Je boodschap kan nog meer finetuning gebruiken.


Gebruik deze drie stappen:

Concreet

Maak je verhalen zo concreet en levendig mogelijk. Door iets meer aandacht te besteden aan specifieke voorbeelden en het verder verfijnen van je verhaal, bereik je nog meer succes met het uitdragen van je idealen. 

Emotie

Blijf werken aan de emotionele impact van je verhaal, zodat mensen zich persoonlijk geraakt voelen en zich gemakkelijker identificeren met jouw boodschap. Hier is voor jou nog winst te behalen!

Experimenteer

Blijf oefenen en experimenteren, en je zult zien dat er voor jou nog meer mogelijk is om naar het volgende niveau te springen.



"Verhalen vertellen is de meest krachtige manier om ideeën in de wereld te zetten"


- Robert McKee

Hoe bouw je een goed verhaal op?


Je verhaal krijgt een magische impact als je de juiste opbouw gebruikt.
Daarvoor heb ik de STER-formule ontwikkeld. Deze formule bestaat uit vier vaste elementen, waarvan de beginletters samen STER vormen.


Situatie: zo ziet je wereld er in het begin uit

Tegenslag: je komt weerstand of obstakels tegen…

Ervaring of emotie: je maakt iets mee…

Resultaat: waardoor de situatie is veranderd.


Je ziet ze in deze infographic:


null

Graag vertel ik je nog wat meer over de belangrijkste punten waar je aan kan werken.

1. Laat het zien

Hou op met denken, begin met kijken. En toon wat je ziet aan de lezer. Je kent de slogan wel: show not tell. De lezer lijkt namelijk op een ramptoerist… hij/zij wil alles ZIEN. 

  • Vraag je bij elk abstract woord af wat het eerste plaatje is dat in je opkomt bij dat woord. Gebruik dat plaatje in je verhaal. Voorbeeld: bij mobiliteit denk je als eerste aan auto’s.
  • Gebruik beelden die bij jou passen. Ben je een liefhebber van hardlopen? Vergelijk je project dan met een marathon of een sprint.  

2. Meer emotie

Bij verhalen gaat niet niet om de inhoud. Niet in de eerste instantie tenminste!

Wat dan wel? Het gaat vooral over het gevoel dat je verhaal oproept. Hoe krachtiger de emotie die je verhaal achterlaat, hoe groter de kans dat de inhoud blijft hangen (en dat ze jou zullen herinneren).

Laat dus je lezers voelen wat jij voelt, want die energie draag je over aan je lezer. Ga na wat je zelf voelt als je iets schrijft. Vraag jezelf steeds af: voel ik hier iets bij? En zo ja, wat dan? Geef daar woorden aan, want emoties zijn besmettelijk.  

3. Probeer het uit

Wil je anderen meenemen in jouw droom, neem dan vaker de kans om een verhaal te vertellen. Dat kan vaker dan je denkt, ook als je denkt dat je nu nog niet zover bent of dat dit niet voor jou is. Mogelijkheden genoeg: op LinkedIn of andere social media, in jouw voorstelrondje, bij een subsidie-aanvraag.

Maak dat verhaal niet belerend. Hang dus niet de leermeester uit die het allemaal zo goed weet en nooit fouten maakt. Vertel liever een persoonlijk verhaal waardoor je aangeeft dat je je lezer begrijpt. Dat levert je meteen een goede connectie op.

Nieuwsgierig wat er voor jou nog meer in het vat zit?

Laat me je vertellen hoe jij met deze Fascinatie Factor nog meer mensen gaat bereiken met jouw missie. Want hoe meer mensen jouw boodschap omarmen, hoe beter jij jouw idealen kan verspreiden. Hoe groter jouw bereik, hoe meer impact.

Via onderstaande button boek je rechtstreeks een online afspraak in mijn agenda voor een inspiratiegesprek.


Zonder verplichtingen natuurlijk.

Spreek je graag!