Sjakie van de 
chocoladefabriek

Jouw persoonlijke resultaat

Gefeliciteerd! Jij bent iemand die zich met liefde inzet voor meer gelijkheid, menselijkheid of duurzaamheid in de wereld.

Net als Sjakie uit het bekende boek van Roald Dahl vind je verhalen interessant, maar je kunt nog niet tippen aan Willie Wonka met zijn fantastische verhalen. 

Sjakie is nieuwsgierig en ontdekt de magie van de chocoladefabriek. Zo sta jij ook open om meer te ontdekken wat storytelling voor jou kan betekenen. Een goed idee! Want als je hier meer aandacht aan geeft, krijgt jouw missie vleugels.

Drie-stappenplan

           Als storyteller heb je al een solide basis. Maar je boodschap kan nog meer finetuning gebruiken.


Gebruik deze drie stappen:

Concreet

Maak je verhalen zo concreet en levendig mogelijk. Door iets meer aandacht te besteden aan specifieke voorbeelden en het verder verfijnen van je verhaal, bereik je nog meer succes met het uitdragen van je idealen. 

Emotie

Versterk de emotionele impact van je verhaal, zodat mensen zich persoonlijk geraakt voelen en zich gemakkelijker kunnen identificeren met jouw boodschap. Vertel bijvoorbeeld over over iets dat verrast, verbluft of ergernis oproept.

Experimenteer

Blijf oefenen en experimenteren, en je zult zien dat je verhaal steeds fascinerender wordt. Blijf geloven in de magie van verhalen, net zoals Sjakie!



"Echte wonderen gebeuren wanneer je in jezelf gelooft."


Hoe bouw je een goed verhaal op?


Je verhaal krijgt een magische impact als je de juiste opbouw gebruikt.
Daarvoor heb ik de STER-formule ontwikkeld. Deze formule bestaat uit vier vaste elementen, waarvan de beginletters samen STER vormen.


Situatie: zo ziet je wereld er in het begin uit

Tegenslag: je komt weerstand of obstakels tegen…

Ervaring of emotie: je maakt iets mee…

Resultaat: waardoor de situatie is veranderd.


Je ziet ze in deze infographic:


null

Graag vertel ik je nog wat meer over de belangrijkste punten waar je aan kan werken.

1. Laat het zien

Hou op met denken, begin met kijken. En toon wat je ziet aan de lezer. Je kent de slogan wel: show not tell. De lezer lijkt namelijk op een ramptoerist… hij/zij wil alles ZIEN. 

Vraag je bij elk abstract woord af wat het eerste plaatje is dat in je opkomt bij dat woord. Gebruik dat plaatje in je verhaal. Voorbeeld: bij mobiliteit denk je als eerste aan auto’s.

2. Meer emotie

Bij verhalen gaat het niet om de inhoud. Niet in eerste instantie tenminste. 

Wat dan wel? Het gaat vooral over het gevoel dat je verhaal oproept. Hoe krachtiger de emotionele imprint die je verhaal achterlaat, hoe groter de kans dat de inhoud blijft hangen (en dat ze jou zullen herinneren). Laat dus je lezers voelen wat jij voelt. Emoties zijn besmettelijk.

3. Probeer het uit

Wil je anderen meenemen in jouw droom, vertel dan een verhaal. Zelfs als je nu niet zover bent of denkt dat dit niet voor jou is.
Maak het niet belerend. Hang dus niet de leermeester uit die het allemaal zo goed weet en nooit fouten maakt. Vertel liever een persoonlijk verhaal waardoor je aangeeft dat je je lezer begrijpt. Dat levert je meteen een goede connectie op.

Klaar om je verhalen een boost te geven? 


Speciaal voor jou heb ik een nieuwe masterclass opgenomen. Je leert hier meer over de 3 geheime ingrediënten om jouw missie te laten vliegen, zodat jij precies weet hoe jij de juiste mensen aantrekt.


Deze ingrediënten zijn de essentiële stappen om jouw verhaal te versterken. Ik geef je meer inzichten in de mogelijkheden van storytelling en voorbeelden hoe je op korte termijn jouw verhaal helemaal afstemt op je gewenste publiek.

null


Deze masterclass schaf je nu tijdelijk aan voor slechts 17 euro (in plaats van 47 euro).