Kleine Zeemeermin

Jouw persoonlijke resultaat

Jij hebt zojuist ontdekt dat je een toekomstgerichte storyteller bent met een missie. Je bent iemand die zich inzet voor meer gelijkheid, menselijkheid of duurzaamheid in de wereld. 

Net als de kleine zeemeermin droom jij van een groots en meeslepend leven. Je hebt een schat aan ervaringen, maar mag ook nog je eigen stem vinden om je ware verhaal te vertellen.

Je mag daarbij nog meer jezelf laten zien, ook als je daar tot nu toe nog niet de woorden voor gevonden hebt. Het vinden van je stem is de sleutel tot het vinden van jezelf, zoals Sheryl Sandberg zegt.

Drie-stappenplan

           Als storyteller heb je al een solide basis. Maar je boodschap kan nog meer finetuning gebruiken.


Gebruik deze drie stappen:

Concreet

Maak je verhalen zo concreet en levendig mogelijk. Door iets meer aandacht te besteden aan specifieke voorbeelden en het verder verfijnen van je verhaal, bereik je nog meer succes met het uitdragen van je idealen. 

Emotie

Blijf werken aan de emotionele impact van je verhaal, zodat mensen zich persoonlijk geraakt voelen en zich gemakkelijker kunnen identificeren met jouw boodschap. Daarmee versterk je ook je eigen stem. Je lezers voelen daardoor dat je begrijpt wat er in hun hoofden omgaat.

Experimenteer

Blijf oefenen en experimenteren, en je zult zien dat je jouw Fascinatie Factor naar een hoger niveau tilt en nog meer resultaten boekt. Soms moet je springen en het vertrouwen hebben dat je onderweg je vleugels vindt.



"Jouw stem, jouw verhaal,

is de krachtigste bron van verandering."


- Oprah Winfrey

Hoe bouw je een goed verhaal op?


Je verhaal krijgt een magische impact als je de juiste opbouw gebruikt.
Daarvoor heb ik de STER-formule ontwikkeld. Deze formule bestaat uit vier vaste elementen, waarvan de beginletters samen STER vormen.


Situatie: zo ziet je wereld er in het begin uit

Tegenslag: je komt weerstand of obstakels tegen…

Ervaring of emotie: je maakt iets mee…

Resultaat: waardoor de situatie is veranderd.


Je ziet ze in deze infographic:


null

Graag vertel ik je nog wat meer over de belangrijkste punten waar je aan kan werken.

1. Laat het zien

Hou op met denken, begin met kijken. En toon wat je ziet aan de lezer. Je kent de slogan wel: show not tell. De lezer lijkt namelijk op een ramptoerist… hij/zij wil alles ZIEN. 

  • Vraag je bij elk abstract woord af wat het eerste plaatje is dat in je opkomt bij dat woord. Gebruik dat plaatje in je verhaal. Voorbeeld: bij mobiliteit denk je als eerste aan auto’s.
  • Gebruik beelden die bij jou passen. Ben je een liefhebber van hardlopen? Vergelijk je project dan met een marathon of een sprint.

2. Meer emotie

Bij verhalen gaat het niet om de inhoud. Niet in eerste instantie tenminste. 

Wat dan wel? Het gaat vooral over het gevoel dat je verhaal oproept. Hoe krachtiger de emotie die je verhaal achterlaat, hoe groter de kans dat de inhoud blijft hangen (en dat ze jou zullen herinneren).

  • Laat dus je lezers voelen wat jij voelt, want die energie draag je over aan je lezer.
  • Ga na wat je zelf voelt als je iets schrijft. Vraag jezelf steeds af: voel ik hier iets bij? En zo ja, wat dan? Geef daar woorden aan, want emoties zijn besmettelijk.  

3. Probeer het uit

Wil je anderen meenemen in jouw droom, neem dan vaker de kans om een verhaal te vertellen. Dat kan vaker dan je denkt, ook als je denkt dat je nu nog niet zover bent of dat dit niet voor jou is.

Mogelijkheden genoeg: op LinkedIn of andere social media, in jouw voorstelrondje, bij een subsidie-aanvraag.

  • Maak dat verhaal niet belerend. Hang dus niet de leermeester uit die het allemaal zo goed weet en nooit fouten maakt.
  • Vertel liever een persoonlijk verhaal waardoor je aangeeft dat je je lezer begrijpt. Dat levert je meteen een goede connectie op.

Klaar om je verhalen een boost te geven? 


Speciaal voor jou heb ik een nieuwe masterclass opgenomen. Je leert hier meer over de 3 geheime ingrediënten om jouw missie te laten vliegen, zodat jij precies weet hoe jij de juiste mensen aantrekt.


Deze ingrediënten zijn de essentiële stappen om jouw verhaal te versterken. Ik geef je meer inzichten in de mogelijkheden van storytelling en voorbeelden hoe je op korte termijn jouw verhaal helemaal afstemt op je gewenste publiek.

null


Deze masterclass schaf je nu tijdelijk aan voor slechts 17 euro (in plaats van 47 euro).