Hoe voorkom je dat je 'te hoog over' gaat met je inspirerende boodschap?
De meeste leiders en veranderaars zijn niet succesvol geworden door het delen van hun alledaagse gedoe. Deel liever je vergezichten.
Hoe maak ik mijn boodschap echt inspirerend, zodat mensen met mij mee willen doen? En hoe voorkom ik dat mensen me niet snappen?
Dit is een vraag die veel koplopers, veranderaars en professionals zichzelf stellen als ze een verhaal gaan delen met hun collega's, geïnteresseerden of hun achterban. Op het podium, bij het plaatsen van een bericht op LinkedIn of bij het schrijven van een vakartikel.
Ze willen het liefst een verpletterend verhaal delen, waar hun publiek van achterover slaat. Of een verhaal dat mensen hevig ontroert.
Maar zo makkelijk is dat niet.
Productiecijfers, targets en andere meetbare resultaten kunnen belangrijk zijn, maar ze getuigen niet van bevlogenheid. En je gaat ook niemand inspireren met updates over het weg-managen van dagelijks gedoe.
Als je echt inspirerend wilt zijn, is er meer nodig. Maar wat dan?
Kijken hoe anderen dat doen, dat kan helpen. Zo heeft Michelle Obama diepe indruk op mij gemaakt met haar beroemde uitspraak: When they go low, we go high.
Het was haar reactie op het ondermijnende pestgedrag bij de strijd tussen Hillary Clinton en Donald Trump om het presidentschap in 2016.
Ze toonde geen kleinzieligheid, maar had de moed om erboven te gaan staan. Wat een klasse. En super inspirerend.
Je oefent aantrekkingskracht uit met vergezichten, niet met sjorren en trekken.
Als je wil inspireren, is het daarom belangrijk om een verstrekkende visie te delen. Zonder een zinderend eindbeeld waar je echt warm voor loopt, is het moeilijk om die eerste concrete stappen te zetten voor de beweging die je op gang wil brengen.
Ook bekende merken delen steeds vaker een grote visie.
Kijk maar eens hoe deze bedrijven zich presenteren:
- Auping is niet zomaar een bed of matras, het is een overtuiging. Een uitgeruste wereld is een mooiere wereld.
- Google is niet alleen een zoekmachine, het maakt alle digitale informatie toegankelijk voor iedereen op aarde.
- Tony Chocolonely draait niet alleen om chocoladerepen met kleurrijke verpakkingen, maar zet zich in voor eerlijke chocoladeproductie.
Visionaire uitspraken hebben ook een keerzijde: ze zijn vaak nogal abstract.
Ze gaan over de toekomst, over de hele wereld en soms zelfs het universum. Zo luidt de nieuwste slogan van We Transfer: Verstuur ideeën, verander de wereld.
Prachtig, maar zo'n grootse visie staat ook ver af van de dagelijkse realiteit.
Dan komen verhalen om de hoek kijken. Verhalen vormen een perfecte aanvulling om de geloofwaardigheid van visionaire uitspraken te onderbouwen. Daarmee geef je hoog-over-uitspraken een menselijk gezicht.
Je boodschap wordt dankzij storytelling ineens tastbaar.
Misschien wil jij anderen enthousiast maken over duurzame vormen van energie. Of heb je gave ideeën om medewerkers meer werkplezier te bieden.
Vertel dan over de toekomstige situatie die jij voor je ziet: het hogere doel waar we allemaal aan kunnen bijdragen. En deel deze visionaire boodschap aan de hand van verhalen die tot de verbeelding spreken.