Je lezer wil maar één ding weten

Als je lezers afhaken, dan schrijf je iets over wat zij niet herkennen. Hier laat ik je precies zien hoe je de aandacht van lezers vasthoudt. Want je lezer wil maar een ding weten.

Pak jij in een wachtkamer wel eens een magazine? Je bladert zo'n blad eens door. En als je niet snel iets interessants ziet, leg je het al snel weer opzij. 

Minutenwerk. Of nog minder.

Hetzelfde doen we vaak op websites: we klikken eens hier en daar en scrollen al snel weer verder.

Die beslissingen maken we in een flits. In de rest van ons leven kunnen we enorm aarzelen, maar bij dit soort besluiten zijn we opvallend daadkrachtig.

Als jij teksten schrijft,  kun je daar maar beter rekening mee houden. 

Je moet razendsnel je lezers weten te interesseren.

Lezers zijn allemaal anders. En tegelijkertijd stelt iedere lezer zichzelf dezelfde vragen: 

  • Wat heb ik er eigenlijk aan?
  • Wat maakt dit uit? 
  • En dus? 

Al lezend scannen ze naar de antwoorden op deze vragen. Het maakt ze niet uit wat jij wil, want ze willen zelf iets. 

Lezers zijn vooral geïnteresseerd in... zichzelf. 

Niets om je zorgen over te maken, want we doen het allemaal. Want wiens gezicht bekijk jij het eerst op een foto, als je zojuist met een groep mensen gefotografeerd bent? 

Juist. 

Haak daarom aan op het punt waar je lezers uithangen. 

Stel dat je iets in de gezondheidszorg doet. Dan zou het goed kunnen dat jouw klanten dit soort gedachten hebben: 

Ik heb vage klachten in mijn schouder/buik/kleine teen, maar heb geen zin om daar aandacht aan te besteden.

Ga daarop in. 

En beweeg vanaf dat punt naar de richting die jij op wil gaan. 

Alsof je meebeweegt met de schaal bitterballen in een feestzaal :)

In dit geval: bied je lezers hulp om zelf te ontdekken welke oorzaken er achter die vage klachten verborgen zitten. Want als specialist weet jij daar alles van. 

Je lezers steken liever hun kop in het zand (ook als je niet in de zorg werkt trouwens) en zien hun werkelijke probleem niet.  Stress. Gebrek aan zelfwaarde. Zichzelf voorbijlopen. Ook DAT heb jij als specialist al heel vaak meegemaakt.

Je eerste beweging is dus naar je lezers.

Wat willen ze voelen?

Waar zoeken ze eigenlijk naar?

Hoe kan het hun leven verbeteren? 

Vertel niet wat jij kwijt wil, maar beantwoord deze vragen. Dat is het geheim van krachtig schrijven.

Nog een schrijfgeheim?

Herhaal belangrijke zinnen meerdere keren, zoals ik hier ook doe. 

Dat werkt hypnotisch voor je lezers. 

Het is onweerstaanbaar.

Voor jou ook?