VLEUGELS | Jouw verhaal telt
Ben jij bezig om iets in je eigen omgeving van de grond krijgen en zet je daar al je tanden in? Gefeliciteerd, want je past in een maatschappelijke trend. Jouw succes hangt direct samen met jouw bevlogenheid, jouw verhaal en daarmee ook jouw geloofwaardigheid.
Gouda Bruist, het Singelpark in Leiden (voor het realiseren van 'het langste stadspark van Europa') of de bezorgde moeders achter Vroeg op Stap. Overal schieten maatschappelijke initiatieven uit de grond. Gewoon omdat jij en vele andere mensen zelf het heft in eigen hand willen nemen en niet langer afwachten totdat de overheid het geregeld heeft.
Of omdat je zelf betere plannen hebt, natuurlijk.
Niemand weet precies hoeveel maatschappelijke initiatieven er zijn, maar het zijn er inmiddels veel.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten zette onlangs een speciale 'denktank' aan het werk, die een onderzoek publiceerde met interessante bevindingen. Hierin is namelijk te lezen hoe jij en de andere drijvende krachten achter dit soort initiatieven echt kans van slagen hebben.
Enkele bevindingen bij dit onderzoek:
1. Bevlogenheid telt
Opmerkelijk is dat initiatiefnemers op elkaar lijken: qua persoonlijkheid en manieren waarop mensen een initiatief vorm geven. Als je dit herkent: je bent trots, hebt eigenwaarde en weet wat je wilt. Je bent ergens helemaal van vervuld en draagt dat gevoel voortdurend hartstochtelijk uit. Je bent vaak hoogopgeleid en zeer gemotiveerd om iets voor elkaar te krijgen.
In al je bevlogenheid ben je in de ogen van anderen ook vaak lastig en eigenwijs. Je volhardt in je idee, wat het soms ook lastig maakt om met jou en je medestanders samen te werken.
2. Het draait om het verhaal
Bijna altijd heb je een persoonlijk verhaal te vertellen. Vaak heb je iets meegemaakt in je persoonlijke of professionele bestaan, waardoor je het heft in handen neemt. Of je hebt bepaalde misstanden gezien waar je een einde aan wil maken.
Nee bestaat niet
Laatst maakte ik een reportage over een horeca-ondernemer, die als introductie zijn visitekaartje op tafel legde. ‘Nee bestaat niet!’, stond in zwierige letters op de achterkant geschreven.Het kan wél, wilde hij maar zeggen. Aan zo'n persoonlijk verhaal ontleen je niet alleen kracht, maar zo'n verhaal draagt ook wezenlijk bij aan je geloofwaardigheid.
3. Je bent niet alleen
De samenleving staat nog maar aan het begin van een golf initiatieven, stelt de denktank. Deze golf is niet een kortstondig verschijnsel, maar zal op de langere termijn het karakter van de samenleving veranderen.
Er komen steeds meer actieve, ambitieuze, ongeduldige, zelfredzame en eigenwijze mensen die zelf vormgeven aan de samenleving. Je staat er dus niet alleen voor!
4. Niet zomaar te kopiëren
Komen er obstakels en onverwachte tegenslagen op je pad? Jij en veel andere initiatiefnemers gaan er dwars tegenin. Oók als iets onmogelijk lijkt (of misschien wel: juist dan).
Dat maakt veel plannen moeilijk te kopiëren, want jij vormt zélf met je persoonlijkheid en doorzettingsvermogen de kern van het maatschappelijke initiatief. De essentie ligt in jou als persoon die het probeert te realiseren, niet bij het concept of het idee. Het draait om 'best persons', niet om 'best practices'.
5. Het gaat om mensen, niet om regels
Als je op de andere initiatiefnemers lijkt, dan klaag je liever niet. Je gaat vooral op zoek naar manieren waarop het wel kan. Je bent dan ook niet erg geïnteresseerd in de vraag of je plannen wel passen in het beleid van de gemeente of andere officiële instanties.
Regels zijn er om aan te passen, vind je. Niet andersom. Daarbij streef je naar een soort dorpssamenleving, waarin kleinschaligheid, nabijheid en menselijke maat centraal staan. Samen ideeën brouwen, daar gaat het om.
Gemeenten kunnen daarom dit soort initiatieven ook niet sturen of mensen ergens toe verplichten; de drang komt van binnenuit.
Herken jij jezelf in het profiel van een bevlogen initiatiefnemer?
Heb je zelf een maatschappelijk initiatief op poten gezet en zoek je naar manieren om je verhaal uit te dragen?
Deel vooral je verhalen.