Kappers met verhalen hebben goud in handen
Aandacht is het nieuwe goud, dus kapsalons zitten op een goudader. Wat verhalen daar teweeg brengen.
Een kapper heeft iedere twintig minuten een ander verhaal in zijn stoel. Geen betere plek waar je gemakkelijker je beslommeringen deelt. Of waar je de laatste roddels hoort.
Maar ook op andere manieren wordt er in kapsalons een verhaal verteld. Verhalen die raken aan identiteit, emoties en zelfs zingeving. Over emoties gesproken: ik heb zelf een moeizame verhouding met kappers.
Ik hik er enorm tegenaan om er naar toe te gaan, omdat een kappersbezoek vaak een flinke hap uit mijn dag neemt. Met tegenzin ga ik voor de wasbak zitten. Maar als ik de deur uitstap, voel ik een enorme opluchting.
Het haar zit weer goed. Ik kan er weer even tegenaan.
Trendy, natuurvriendelijk of nostalgisch
Het is interessant om te kijken hoe kappers een verhaal over zichzelf vertellen. Ze moeten zich immers onderscheiden van de vele concurrenten. Knippen en föhnen kunnen ze allemaal, maar toch creëren ze allemaal hun eigen sfeer.
Een jaar of tien geleden maakte het niet zoveel uit bij welke kapper je naar binnen ging. Nu is dat niet meer genoeg: het moet trendy zijn, natuurvriendelijk of nostalgisch.
Die onderscheidingsdrift zie je weerspiegeld in soms wonderlijke namen: Haarboetiek, Qnipp of Salon voor Personal Haircare. Alleen als het echt niet anders kan, presenteert de kapperszaak zich als de allergoedkoopste.
Van beleving naar betekenis
Een kappersbezoek is even stilzitten in een drukke wereld.
Veel mensen gunnen zich hiervoor nauwelijks tijd. Een kapper die meer klanten wil moet dus weten waarom zijn klanten bereid zijn om een pas op de plaats te maken.
Ook moeten ze de persoonlijke verlangens kennen waarvoor klanten de portemonnee willen trekken. Bij een kapper in het hoge prijssegment kun je iets bijzonders ervaren: iets moois, iets opwindends, iets aparts.
En dat is nog niet alles.
Je zou de kapper ook kunnen beschouwen als een vertegenwoordiger van de gastvrijheidsindustrie. De vakman- of vrouw heet je persoonlijk welkom in zijn zaak. Daar past een kop koffie bij: een bakje warme troost. Hij mag aan je haar zitten en deelt met jou een intiem moment. Hij ziet je regelmatig terugkomen: als geen ander kent hij de ups en downs in jouw leven.
En dan het emotionele moment bij het afscheid. Menige klant verlaat net als ik met een gevoel van opluchting de zaak. Je bent - in ieder geval voor even - een betere versie van jezelf.
Niet imago, maar identiteit
Niet alleen de beleving telt, want er is nog meer. Met de keuze voor simpel, exclusief of hip versterk je als klant je eigen identiteit, ofwel het verhaal dat je over jezelf vertelt. Daarom ga je naar de natuurvriendelijke kapsalon. Of naar de kapper die al dertig jaar raad weet met jouw weerbarstige lokken.
De eigentijdse kapper weet namelijk precies hoe hij inspeelt op de diepere behoeften van zijn klanten. Daarbij draait het niet om imago maar om identiteit: drijfveren, waarden en idealen. Hoe meer betekenis aan het leven van de klant, hoe meer waarde.
Beproef later je geluk nog maar eens
Een kapper in onze stad heeft dat uitstekend begrepen. Hij serveert zijn klanten superieure koffie en laat jazzy loungemuziek klinken. Uitsluitend repertoire dat zijn hoogstpersoonlijke goedkeuring kan wegdragen. Natuurlijk weet hij ook altijd een mooi verhaal te vertellen. Deze kapper werkt alleen, zodat hij nooit meer gezeur heeft met personeel.
Zijn zaak is zo klein dat er slechts één stoel staat voor een wachtende klant. Die zetel is vrijwel altijd bezet. Wie te laat is voor die stoel en toch geknipt wil worden, moet later zijn geluk nog maar eens beproeven. Zijn verhaal verspreidt zich als een lopend vuurtje.
Zelf heb ik dit verhaal uitsluitend van horen zeggen: hij knipt alleen heren.
En nu jij
Kappers met een goed verhaal hebben dus veel waarde te bieden. En jij ook, als je daar werk van maakt. Hoe vertel jij je eigen verhaal?