Hoe laat je ambassadeurs jouw verhaal vertellen?

Geen betere manier om mensen bij jouw doelen te betrekken dan andere mensen die er enthousiast over vertellen. Vijf waardevolle tips om jouw ambassadeurs jouw verhaal te laten verspreiden.

Laatst ontmoette ik een communicatiemedewerker van een netwerkorganisatie, die de bestaande relaties met de leden beter wilde benutten. Dat wilde zeggen: hij wilde deze leden bewuster inzetten om nieuwe leden te werven. 

Een prima idee, want geen dankbaarder wervingsmethode dan enthousiaste leden die je verhaal verspreiden. En deze leden willen dat ook graag. Ze vertellen doorgaans met liefde waarom ze aangesloten zijn bij een netwerk, vriendenstichting of wat dan ook.  

Een plan had de communicatiemedewerker al.  

Hij wilde content creëren voor de ambassadeurs, zodat die wisten welk verhaal ze moesten vertellen. Hij dacht aan een kort verhaal over de organisatie en een stuk tekst wat er verwacht wordt van ambassadeurs. Het toefje op deze taart was ruimte voor een persoonlijke ervaring, naar eigen inzicht in te vullen door de leden zelf. 

Ik schrok ervan. Dit is geen verhaal, dit klinkt als een voorgekookte opsomming. Daar gaat geen enkele ambassadeur warm voor lopen. Ze zullen al snel het gevoel krijgen dat ze gemanipuleerd worden. En terecht.  

Hoe bevorder je dan wel dat fans je verhaal vertellen? Dit waren mijn tips:

1. Begin bij het eigen verhaal

Ga als organisatie geen content creëren (brr....) en zeker geen verhaal verzinnen. 

Begin bij het echte verhaal. Voordat je ambassadeurs je verhaal verspreiden, moeten ze het immers eerst kennen. Echt kennen, bedoel ik, dus niet met een voorgekookt stukje tekst. 

Dus... ga na of je leden wel genoeg weten om dat verhaal te vertellen: het bestaansrecht van je organisatie, jullie drijfveren, jullie problemen en jullie resultaten. Zo niet, nodig ze uit. Laat ze zien wat je precies doet. Geef een kijkje achter de schermen. 

En ga vooral met de mensen in gesprek. Ieder lid is om een bepaalde reden aangesloten bij een netwerk of organisatie. Haal naar boven wat die reden precies is. Dat maakt het voor hen gemakkelijker het bijbehorende verhaal te vertellen.    

2. Vertel over emoties en maak dat concreet

Pas als er emoties in het spel zijn komen we daadwerkelijk in beweging. Dus ga na hoe je de emotionele component in jouw verhaal naar boven haalt. 

Zo ben ik zelf aangesloten bij Wereldouders, waarbij we de nu 15-jarige Kevin uit Guatemala iedere maand financieel steunen. Hij woont in een weeshuis en kan op deze manier een opleiding volgen. Ik doe het voor Kevin, maar ook voor mijn eigen kinderen. Ik wil dat ze leren dat hun aangename leventje in goede omstandigheden niet vanzelfsprekend is. 

Kevin zit qua leeftijd precies tussen mijn eigen twee zonen in. De jongens groeien - op afstand - eigenlijk een beetje met elkaar op, want ze herkennen veel van elkaar. Te beginnen met voetbal en pizza's.

3. Houd regelmatig contact

Mensen vertellen graag verhalen vanuit hun enthousiasme, maar hebben wel informatie nodig over de voortgang. Deel daarom als organisatie foto's, updates, briefjes of andere zaken met je ambassadeurs die zij weer kunnen gebruiken om het verhaal te delen. 

Jaarlijks krijg ik Kevins cijferlijst toegestuurd. Daarin zien we dat hij het hartstikke goed doet op school. Ik heb Kevin nog nooit persoonlijk ontmoet, maar ik volg hem al jaren. En zijn inspanningen maken me trots. Natuurlijk deel ik dat graag met anderen.

4. Geef alle ruimte voor persoonlijke invulling

Stel geen grenzen aan het vertellen van verhalen, want het is het persoonlijke verhaal van je ambassadeur. Kritische geluiden horen er ook bij. Een verhaal dat alleen de positieve kanten belicht is niet geloofwaardig en ook nog eens heel saai. 

Geef je ambassadeurs daarom alle ruimte om hun eigen verhaal te vertellen.

5. Geef het voorbeeld

Hoe ben ik zelf ooit op het idee gekomen om Wereldouder te worden? Niet omdat ik ergens een foldertje zag of omdat een medewerker mij via de telefoon probeerde te werven als lid. 

Wel omdat kennissen ooit met veel liefde vertelden over het weeskind dat zij financieel geadopteerd hadden. Het leefde echt in dit gezin. Dat sprak mij aan. Voorbeeldgedrag is besmettelijk. 

Precies daarom zijn ambassadeurs zo waardevol. En dat begint bij jouw eigen enthousiaste verhaal. Kies manieren om je verhaal te (laten) verspreiden. Bepaal hoeveel nieuwe mensen je wilt hebben en wie je daarbij gaan helpen. 

Onderneem actie en spread the word!