Meesterschap | Hoe gaan mensen jou volgen?
Je hebt een schitterende visie om de wereld op jouw terrein wat mooier en beter te maken.
- Met meer werkplezier.
- Minder ongelijkheid.
- Minder burn-outs.
Maar… hoe gaan mensen jou volgen?
"Meer aan mijn zichtbaarheid doen”, hoor ik je zeggen.
Meer berichten op sociale media plaatsen.
Zo nodig wat loftrompetteren.
Bovendien heb je gehoord dat posts met een persoonlijke inslag het heel goed doen op social media.
Wacht, dan weet je wel iets.
Want je hebt laatst weer een project afgerond dat je vette complimenten opgeleverd heeft. En je kunt wellicht nog delen dat je net je zakelijke jubileum hebt gevierd of een interessante opleiding hebt afgerond.
Het is allemaal fijn, leuk en sympathiek. Vooral voor jou als de zender. Maar je lezer heeft er niks aan en scrolt door. Dit soort berichten heeft geen stopkracht. Ook al hebben deze posts een persoonlijke inslag, het blijft kwakkelwerk voor wat je voor ogen hebt.
Want dat je lezers je een like geven, betekent ‘fijn voor je’. Ze gunnen je het van harte, zeker.
Maar ze doen verder niets. Wat dan wel?
Een inspirerend verhaal, dat is heel wat anders. Vooral als het een gevoel raakt, want het brein gaat aan op emoties. We kunnen niet anders.
Deel iets waar je je over opwindt. Een mislukking. Iets wat je nu niet meer zou doen.
Als ik naar mezelf kijk: ik zou nu nóóit meer eindeloze lijsten met 87 tips delen, waar ik jarenlang in gegrossierd heb. Of die schattige quotes met dromerige achtergrondbeelden.
Leuk voor mij, maar verder?
Wees liever de persoon met wie je kunt lachen of huilen.
Degene die voor haar eigen waarheid gaat staan.
Of degene die iets kwetsbaars deelt, zoals je worsteling om door de mand te vallen omdat je niet een bepaalde opleiding hebt.
Heel concreet, specifiek en op jouw eigen manier.
Ja, dat kan heel kwetsbaar voelen. Totdat je beseft dat jouw drang om oprechte, persoonlijke meningen en eigen ervaringen te delen groter is dan de angst dat er iemand er minder blij van wordt.
Nee, niet iedereen wordt je fan, maar dat gaat toch niet werken. Liever minder lezers of kijkers, maar wel goede contacten die echte betrokkenheid opleveren.
Op jouw verhaal!