Online zichtbaar met verhalen, zo doe je dat
Storytelling helpt je om de verbinding te maken met je publiek, van klanten tot medewerkers. Lees hier hoe je beter online zichtbaar wordt met verhalen.
Online zichtbaar met verhalen, dat helpt je verder.
Je hebt misschien het idee om juist in deze tijd weer meer aan online zichtbaarheid te doen.
Maar wel op een sympathieke manier, die bij je past. Het vertellen van persoonlijke verhalen is daarvoor erg geschikt. Storytelling geeft je de middelen in handen om online zichtbaar te worden, zodat je in contact komt met de mensen die voor jou interessant zijn.
Met verhalen die jou onderscheiden van de rest. Verhalen waardoor mensen zeggen: met jou wil ik heel graag werken.
Die verhalen zijn helder en herkenbaar.
Ze zijn persoonlijk: onmiskenbaar jij. Ze gaan over gevoelens. Ze maken contact met de ander. En ze smaken naar meer.
Want juist de persoonlijke inkleuring verklaart waarom de ene persoon een lawine aan reacties krijgt via internet en andere mensen nauwelijks weerklank krijgen met hun online activiteiten. Het bepaalt waarom jij de ene persoon vertrouwt en de ander je niets zegt.
Mocht je net overgestapt zijn op online activiteiten, dan is het extra belangrijk om meer van jezelf te laten zien. Voordat de online klik tot stand komt, willen mensen eerst veel meer van jou zien, lezen en horen. En pas als ze die klik voelen, willen ze ook met jou in zee gaan.
Misschien vind jij dat behoorlijk lastig. Je weet niet goed wat je kunt vertellen. Of misschien vraag je je af wie op die persoonlijke verhalen zit te wachten.
Geldt dat ook voor jou?
Ter geruststelling: als ik het heb over persoonlijke verhalen, bedoel ik niet dat je dramatische of zeer persoonlijke dingen moet gaan delen. Er is al drama genoeg in deze wereld.
Als je online zichtbaar bent met verhalen, draait het eerder om de emoties die je aan mensen meegeeft: blijdschap, bemoediging, medeleven. Want dat onthouden mensen. Zoals Maya Angelou zei:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”
Hoe weet je wat jouw lezer raakt?
Simpel: door jezelf af te vragen of het verhaal je lezer kan verbazen, kan laten huilen, lachen of schrikken.
Dit zijn de vier basisemoties. Zit een of meer van deze emoties in je verhaal, dan zit je goed. Want daar gaat het bij verhalen om: dat we ons herkennen en geraakt voelen, omdat we allemaal dezelfde emoties hebben.
Persoonlijke zaken delen, dat voelt onwennig en kwetsbaar, zeker als je er net mee begint.
Maar je kunt klein beginnen, op een manier die bij je past. Wellicht is ook online werken voor jou een grote overschakeling. Toch zie ik veel mensen ineens de techniek omarmen, terwijl ze voorheen niets moesten hebben van het 'online gedoe'.
Meestal valt het mee.
Sowieso mag je nu meer steken laten vallen, want we zijn online allemáál aan het leren. Dat levert trouwens ook weer mooie verhalen op.
Vertel gerust hoe jij deze periode ervaart. Stel je kwetsbaar op, want deze periode laat niemand onberoerd.
Bemoedig mensen, deel inspiratie en laat zien wat jij voor hen kan betekenen. Deze verhalen deel je via blogs en sociale media, maar ook een white paper biedt mogelijkheden.
Veel succes!