Inspirerende boeken en films

Leven is ontdekken. En zo doe ik vaak mooie vondsten. Mijn inspiratiebronnen deel ik graag hier met je.

Films over/met storytelling

  • Hoe word ik een held?
    Wat heb jij als gewone sterveling gemeen met Harry Potter, Frodo en Katniss uit de Hunger Games? Meer dan je denkt. Dit TED-filmpje licht het toe aan de hand van de monomythe De Reis van de Held van Joseph Campbell.
  • De vorm van verhalen
    Amusant fragment van de beroemde schrijver Kurt Vonnegut, die zijn persoonlijke uitleg geeft over verhaallijnen.
  • Waarom is storytelling belangrijk?
    Film over de historie en betekenis van storytelling.
  • Een stoel gaat op reis
    Prachtig voorbeeld van storytelling, gemaakt door IKEA.
  • TED-talk van Andrew Stanton
    Filmmaker Andrew Stanton van Pixar (onder meer bekend als maker van de fantastische animatiefilm Nemo) vertelt wat hij weet over verhalen. Hij begint bij het einde en gaat terug naar het begin.

 

Boeken over storytelling

  • Storytelling voor Dummies
    Storytelling voor Dummies is een breed opgezet boek over storytelling, dat tegelijkertijd verrassend veel diepte biedt. Karen Dietz en Lori Silverman delen in dit boek een ongelooflijke hoeveelheid praktische tips en heldere voorbeelden. Zeer geschikt om te lezen als inleiding op het vakgebied van storytelling, maar ook voor professionals die storytelling in de vingers hebben. De auteurs laten overtuigend zien dat storytelling heel wat meer is dan een corporate story.
    BBNC Uitgevers (2015)
  • Het verhaal van je leven
    Iedereen creëert zijn eigen verhaal. Maar daar kun je wel invloed op uit oefenen. Storytellingexpert Mieke Bouma doet in dit boek uit de doeken hoe je storytelling toepast op je eigen leven. Aan de hand van verhalen uit de mythologie, films en literatuur ontdek je hoe je je persoonlijke mythologie creëert, welke archetypen daarbij een rol spelen, hoe je patronen doorbreekt en hoe je het verhaal van ons leven kunt herschrijven. Een rijk boek, dat je leven kan veranderen!
    Mijn boekbespreking lees je hier: Maak van je lot je plot
    Balans (2018)
  • No Story No Glory
    Theo Hendriks schreef dit werk No Story No Glory in de eerste plaats voor leiders, maar dit boek is een aanrader voor iedereen die een boodschap te vertellen heeft. Mijn persoonlijke bevindingen over dit boek lees je hier: No Story No Glory en alles wat daar tussen zit.
    AW Bruna (2012)
  • Storypower
    In dit handboek Storypower deelt Annet Scheringa een schat aan tips, praktijkervaringen en methodes over de inzet van verhalen bij veranderingen in organisaties. Speciaal bedoeld voor managers en communicatieprofessionals, die storytelling willen inzetten als succesfactor in organisaties. Lees hier mijn boekbespreking van Storypower.
    Adformatie Groep (2013)
  • De kracht van storytelling
    De ondertitel ‘waarom sommige verhalen aanslaan en andere niet’ geeft precies aan waar dit boek van Carmine Gallo over gaat. Carmine Gallo (bekend van zijn eerdere boek Spreek als TED) ontleedt de magische ingrediënten, die verhalen onweerstaanbaar en overtuigend maken. Voor mensen die iets aan de man willen brengen, een zaal willen boeien of een team willen motiveren.
    Business Contact (2016)

 

Boeken over overtuigen

  • De plakfactor
    Dan en Chip Heath beschrijven in De Plakfactor waarom sommige ideeën aanslaan en andere niet. Verhalen spelen daarin (uiteraard) een belangrijke rol. Een must voor iedereen die een boodschap wil overbrengen of een idee wil verspreiden.
    Pearson Education (2007)
  • Switch
    De ondertitel ‘Veranderen als verandering moeilijk is’ geeft de kern van dit boek uitstekend weer. Niet alleen in je persoonlijk leven is dat moeilijk (bijvoorbeeld om meer te gaan sporten) maar ook in organisaties. De auteurs Dan en Chip Heath (bekend van hun beroemde boek De Plakfactor) geven in Switch vele voorbeelden en praktische tips om toch veranderingen tot stand te brengen. Daarvoor dien je zowel je ’emotionele olifant’ als de ‘rationele berijder’ in stelling te brengen. En zo wordt ook heel duidelijk waarom het vertellen van verhalen zo krachtig is.
    Pearson (2013)
  • Denk niet aan een roze olifant
    Taalstrateeg Sarah Gagestein beschrijft in Denk niet aan een roze olifant de psychologie van onzichtbaar overtuigen met framing. Framing is toepasbaar op erg veel terreinen. Voor iedereen die op een of andere manier met beinvloeding bezig is, is dit een heldere en prettig geschreven wegwijzer. Lees hier mijn boekbespreking.
    Uitgeverij Haystack (2014)

 

Boeken over verhalende journalistiek

  • Handboek Verhalende Journalistiek
    Henk Blanken en Wim de Jong schreven een lekker leesbaar handboek dat beginnende en gevorderde journalisten vertrouwd maken met de technieken van literaire non-fictie. Na het lezen van dit boek weet je precies hoe je een waargebeurd verhaal schrijft dat leest als fictie: dwingend, pakkend, spannend.
    Mijn boekbespreking lees je hier: De ontknoping is het moeilijkst.
    Atlas Contact (2014)

 

Boeken over ideeontwikkeling

  • Bedenk eens wat nieuws
    Een superinspirerend handboek van Karel van den Berg over ideeontwikkeling in de journalistiek. Meer over dit boek lees je hier: Journalist, bedenk eens wat nieuws.
    Haystack (2011)
  • The Ideahunter
    In dit boek laten Andy Boynton, Bill Fischer en William Bole aan de hand van mooie voorbeelden zien hoe je goede ideeën vindt en wat je daarvoor doet. Het heeft mij enorm geïnspireerd om een ideeën- en verhalenvanger te worden. Lees ook de boekbespreking: Boekbespreking: Ideeënjagen is zoeken, roeren en doorkoken.
    Jossey-Bass San Francisco (2011)
  • Een idee AUB
    Bevlogenheid, oefenen en afkijken lonen meer dan aangeboren talenten. In zijn boek Een idee AUB, over creativiteit op commando geeft Nederlands bekendste reclameman Erik Kessels een blik in de keuken van een ambachtelijke vakman. Lees ook mijn boekbespreking Ideeën leveren volgens reclamemaker Erik Kessels.
    Business Contact (2012)
  • Briljante ideeën, hoe kom je erop?
    De Amerikaanse auteur Steven Johnson vertelt in Briljante ideeën, hoe kom je erop? over het ontstaan van ideeën en wat je zelf kunt doen om een stroom van briljante ideeën op gang te brengen. Dat doet hij aan de hand van baanbrekende ideeën van grote denkers, ondernemers en wetenschappers.
    Meulenhoff (2011)

 

Op deze pagina staan enkele affiliate-links van Managementboek.nl en Bol.com. Dat wil zeggen dat ik een klein bedrag overgemaakt krijg op mijn rekening als jij via deze pagina iets koopt. Zelf merk je daar niets van en je betaalt er ook niets extra’s voor. Ik plaats op deze website alleen links naar boeken waar ik zelf helemaal achter sta.

Print Friendly, PDF & Email