Overtuigen? Nee, mensen in zichzelf laten geloven
Hoe vaak denk jij wel niet dat je een ander moet overtuigen van jouw boodschap als ondernemer, koploper of veranderaar met een missie? Toch is dat een groot misverstand. Lees hier waarom.
'Niet vliegen, geen vlees, vermijd fast fashion, beperk je douchetijd en stop met aardgas, want de aarde wordt gefrituurd.' Dit bekende riedeltje is ons allemaal wel eens in de oren getetterd.
Maar of dit helpt?
Vaak denken mensen met een missie dat ze anderen moeten overtuigen.
Zeker als jij een boodschap hebt als missiegedreven ondernemer of veranderaar in organisaties. Of als je heel helder ziet hoe het helemaal fout gaat met het klimaat, systemen in organisaties of mensen die in armoede verkeren.
Wanneer je merkt dat anderen niet met je meegaan, heb je de neiging om steeds harder te gaan roepen. Je voert nog meer argumenten aan en brengt schrikbeelden naar voren. Maar dat is net zo zinloos als tegen de wind in schreeuwen.
Mensen houden niet van types die vastberaden hun eigen gelijk verkondigen. En al helemaal niet van mensen die wanhoop of drammerigheid uitstralen, al hebben ze nog zo’n belangrijke missie.
Alle goedbedoelde argumenten kaatsen simpelweg af op het harde schild dat het ego van je lezers beschermt.
Harder roepen is als een gesloten poort proberen open te trekken.
Maar wat als je helemaal geen discussies hoeft aan te gaan? Als je er niet harder aan hoeft te trekken?
Om te bereiken dat mensen ontvankelijk raken voor jouw boodschap, gaat het eerder om iets anders: jouw aantrekkingskracht. Zodra mensen nieuwsgierig raken naar jouw boodschap is dat een eerste stap om zich daarvoor open te stellen.
Breng je boodschap daarom op een andere manier over. Wat je eigenlijk wil is dat mensen denken: Ah, zo kan het ook! Dan dringt ook jouw boodschap door.
Hoe je dat doet?
Deel wat je publiek denkt, maar niet durft uit te spreken.
Zo weten ze dat je hen echt begrijpt en gaan de harten open.
Neem even een bevlogen spreker over huiselijk geweld. Ze staat dan wel op het podium, maar ze is van binnen doodsbang voor afwijzing. Ze denkt dat ze niet genoeg waarde toevoegt en eigenlijk een 'sneu verhaal' heeft. En het laatste wat deze spreker wil is zielig gevonden worden. Of te boek staan als een aansteller.
Ze deelt veel cijfers over huiselijk geweld. Ze haalt de wetenschap erbij. Ze overtroeft met nog meer argumenten.
Alles goed en wel, maar mensen voelen het niet.
Het is veel slimmer om de mensen in haar publiek in zichzelf te laten geloven.
Dan is de kans groter dat zij iets gaan doen met de boodschap. Want veel mensen willen wel iets bereiken of veranderen, maar hebben lang niet altijd het vertrouwen in zichzelf of ze dit daadwerkelijk kunnen.
Vertel over jouw visie en jouw persoonlijke groeiproces. En vertel juist over jouw onzekerheid, waarin je eigen ervaringen een grote rol hebben gespeeld. Laat zien waar jij doorheen gegaan bent, zodat mensen voelen dat zij dit ook kunnen.
Als je anderen wil veranderen, begin dan bij jezelf.
Deel je eigen verhaal met overtuiging, want dat is jouw visitekaartje. Het is de sleutel om anderen te overtuigen.