Ken je het gevoel dat je bij een overvloedig buffet staat en dat overal je lievelingseten naar je knipoogt?
Likkebaardend staar je naar de rijkgevulde salades. En dan blijkt er ook nog een uitgebreid buffet met warme gerechten te zijn.
Met een overvol bord kom je even later bij je tafelgenoten aan. En dan weet je wéér niet waar te beginnen, want alles is even lekker.
Het personeel dat het buffet samengesteld heeft, maakte geen keuzes.
Dat lieten ze over aan de gasten, die ook niet weten wat ze allemaal op willen scheppen.
Uiteindelijk lopen de gegrilde vis, knoflooksaus en salade met kip en cranberry's op je bord in elkaar over tot een onduidelijke smurrie.
Zo gedragen veel schrijvers zich ook. Ze proppen hun stukken vol met stukken informatie, die allemaal even belangrijk lijken te zijn.
Kennis waar ze zelf vervuld van zijn.
Maar komt jouw boodschap ook over bij je lezers? Zet je stuk mensen in beweging? En proeven je lezers eigenlijk nog iets na van al het lekkers dat jij serveert?
Als je wil dat mensen met jou in zee gaan, dan heb je er niet veel aan als je plompverloren al jouw kennis over je lezers uitstort.
Wat dan wel?
- Allereerst vraagt het om aantrekkingskracht
- Ook heb je overtuigingskracht nodig, zodat je lezer iets doét.
- Daar bovenop een flinke dot plakkracht om je boodschap te laten beklijven.
Dan scrollen je lezers niet langer verder naar het volgende bericht, maar lezen je tekst tot het einde uit.
En het belangrijkste: de boodschap blijft plakken.
Mocht je denken dat voor jou dit niet is weggelegd, dan kan ik je geruststellen. Dit kun je gewoon leren.
Allereerst met het aanbrengen van een glasheldere structuur. Hoe beter die structuur, hoe moeitelozer jouw lezer je gedachtelijn kan volgen.
Het tweede punt is herkenning.
Dat bereik je met persoonlijke verhalen en jouw eigen stijl. Zodat je lezer na het lezen een vette glimlach op zijn gezicht heeft.
Een ander belangrijk punt: je lezers staan centraal.
Lezers willen zich allereerst begrepen voelen. Alsof jij als schrijver voelt wat er door hen heen gaat. Dat lukt als je weet wat je lezers precies zoeken in je verhaal en hoe je de dialoog met hen aangaat.
Leren hoe je dat zelf op een goede manier toepast?
Dan is de training Meesterschap met Plakkracht dé plek om dat in de vingers te krijgen. De training gaat binnenkort van start, dus wacht niet te lang.
Meer weten? Kijk dan hier:
>> Meesterschap met Plakkracht
Op jouw verhaal!