Emoties | Een pijnlijke kwestie
Soms gaan zaken op een bijzonder pijnlijke manier helemaal mis. Zo probeerde een wanhopige vrouw enige tijd geleden het zelfmoord-preventienummer 113 te bellen voor hulp.
Maar de vrouw kreeg geen gehoor, want dit nummer bleek niet in gebruik. Weliswaar staat de hulplijn bekend als '113', maar de hulpverleners waren alleen bereikbaar via 0900-113.
Zonder de vier extra benodigde cijfers kwam het contact nooit tot stand. De vrouw maakte daarna een einde aan haar leven.
Dit drama was niet alleen zeer verdrietig voor de nabestaanden, maar ook bijzonder pijnlijk voor 113 Zelfmoordpreventie zelf.
De organisatie achter de hulplijn pleitte al jarenlang voor 113 als enige telefoonnummer. Maar vanwege Europese wetgeving kon dat nummer niet worden toegewezen.
Maar waar de pijn het hevigst is, daar is ook de urgentie tot verandering het grootst.
De persvoorlichter van 113 Zelfmoordpreventie greep dit verschrikkelijke incident aan om openlijk te pleiten voor een snelle nummeraanpassing. Zij begreep dat het noodzakelijk was om daarvoor ook de pijnlijke kant te belichten. Want zonder emoties wordt het een technisch verhaal, dat niet blijft hangen.
Hoe zit dat bij jou?
Vind jij het lastig om over pijnlijke dingen te communiceren, over jezelf of over de organisatie waarvoor je actief bent?
Ik merk vaak dat organisaties en ondernemers het veel gemakkelijk vinden vinden om over gevoelens van trots en blijdschap te schrijven. Maar het is minstens zo belangrijk om te vertellen waarin je tekort schiet of welke zaken er nog steeds niet van de grond komen.
Dit is ook waar storytelling over gaat: er staat iets op het spel.
Toch worden pijnlijke dingen niet zo gauw opgeschreven. Vaak zijn de communicatiemensen zelf de grootste pijnvermijders: zij vrezen dat ze lastige zaken er toch niet 'doorheen' krijgen en beginnen er daarom liever niet over.
Toch is daar een manier voor die goed werkt.
Het gaat een stuk beter als je de pijn als een leerervaring presenteert.
Als mensen niet willen vertellen over blunders, fouten, miskenningen of wat dan ook, benoem het dan als een belangrijke ervaring. Een leermoment waar anderen hun voordeel mee kunnen doen.
Er worden immers overal fouten gemaakt. En van fouten kun je alleen leren als je erover durft te vertellen.
Ondanks de reputatieschade wist 113 Zelfmoordpreventie het incident in zijn voordeel te gebruiken. 113 is nu het noodnummer. Door het pijnlijke verhaal over de vrouw te delen staat het juiste telefoonnummer bovendien op het netvlies bij de mensen die het nodig hebben.
En wat ga jij doen met jouw verhalen?