Rocken doe je vanuit je knieën
Hoe voeg je meer rock-‘n-roll toe aan je missie? Dat wil ik je vandaag laten ontdekken. Zeker als je hard werkt zonder zichtbare resultaten, kan dit wel eens het ontbrekende puzzelstuk zijn.
Iconische rockbands als Queen en The Rolling Stones vind ik fascinerend. Allereerst vanwege hun onmiskenbare energie op het podium, waarmee rockartiesten hun ziel blootleggen.
Daarnaast bouwen rockbands samen met het publiek een onvergetelijke ervaring op, nog eens versterkt door de spectaculaire lichtshows en de vocale krachtpatserij.
Rockbands trekken niet alleen alle aandacht naar zich toe, maar brengen ook hun publiek in vervoering.
Dat brengt me bij de manier waarop bevlogen ondernemers en leiders een beweging op gang willen brengen.
Want er valt me iets op bij hun communicatie-activiteiten, waarmee ze veranderingen in gang proberen te zetten.
Meestal verspreiden ze veel informatie, bijvoorbeeld over meer werkgeluk, een gezondere samenleving of meer zelfvertrouwen bij vrouwelijke leiders. Met alle goede bedoelingen, natuurlijk.
Maar niemand gaat ‘aan’ door een stortvloed aan informatie. Of nog meer filmpjes. Of het delen van 187 briljante tips.
Iets doen 'zoals iedereen' is bovendien niet genoeg. Want daarmee raak je niet de gevoelige snaar.
Wat is dan wel essentieel om een beweging te starten of een verandering in gang te zetten?
Dat is een onderscheidende visie.
Het draait niet om lukraak kennis te delen, maar om het helder verwoorden van de kern.
Het gaat erom iets te zien wat anderen nog niet zien en dat messcherp en concreet benoemen. Je beperkt je niet tot standaardinformatie, maar deelt concrete inzichten die knalhard doordringen tot de kern.
Bovenal laat je je persoonlijkheid zien, net zoals grote leadzangers. Denk aan Freddy Mercury met zijn flamboyante presentatie of Mick Jagger met zijn wilde energie.
Mensen verlangen daarnaar. Zeker in een tijd waarbij AI-tools een eindeloze hoeveelheid zouteloze teksten produceren.
Als je iets deelt dat écht op je hart ligt, breng je ook de bijbehorende emoties over. Zo inspireer je, in plaats van te trekken en te sleuren.
Rocken doe je vanuit de knieën, zegt de dirigent van mijn popkoor.
Net zoals een rockmuzikant zijn hele lijf inzet voor overtuigende muziek, zo mag jouw eigen visie ook vanuit de diepste kern komen.
Die mag eigenzinnig en rebels zijn, net zoals de meest legendarische rockbands. Zolang je het maar onderbouwt met feiten en consequent bent in je boodschap, want een sterke inhoud blijft natuurlijk de basis.
Ga jezelf in ieder geval nooit meer verstoppen achter een grote hoeveelheid informatie vol vaagtaal of verborgen 'vriendelijke' codes die je publiek maar moet zien te ontcijferen.
Deel je visie vrijuit, omdat het onderwerp je aan het hart gaat. Durf onconventioneel en uitgesproken te zijn, want dat is wat mensen raakt.
Hoe meer je vanuit jezelf rockt, hoe meer betekenis je hebt voor anderen.
Jouw toegevoegde waarde zit in inzichten die alleen jij op die manier kunt verwoorden. Uiteindelijk is je eigen stem het enige dat jou van anderen onderscheidt.
Rock on!