Waar zal ik het nu eens over hebben op LinkedIn
- Waar zal ik het nu eens over hebben op LinkedIn...
- Welk verhaal kies ik, zonder dat ik meteen zo kwetsbaar word? Ik wil niet zwelgen in een slachtofferrol.
- Mijn missie blijft hetzelfde. Hoe vind ik boeiende invalshoeken, zodat ik niet in herhaling verval?
Enkele uitspraken die ik regelmatig hoor van bevlogen ondernemers en leiders, die veranderingen willen brengen. Herken je ze?
Gebrek aan tijd is vaak een belangrijk obstakel.
Je wordt bijvoorbeeld helemaal opgeslokt door je werk voor je opdrachtgevers. Dan heb je helemaal geen tijd (of ruimte in je hoofd) om een haakje te vinden of interessante gebeurtenissen te noteren die je bij je werk meemaakt.
Toch weet je ook dat zichtbaarheid belangrijk voor je is.
Want als deze opdrachten afgerond zijn, wil je weer aan de slag met een nieuwe interessante klus, project of training
En je weet ook wat mogelijke nieuwe opdrachtgevers doen als je met hen in contact komt. Er is maar één plek waar ze meteen gaan kijken om meer van je te zien en te lezen.
Precies, dat is LinkedIn. Als daar mooie verhalen en beelden op staan, dan helpt dat enorm.
Met aansprekende verhalen die het verschil maken.
Maar je weet hoe het gaat.
Verhalen vinden en publiceren: in de vliegende vaart van alledag valt dit als eerste af. Niet urgent genoeg.
Klopt. Maar het is wél belangrijk voor je ontwikkeling op de langere termijn.
Hoe pak je dat dan aan? Hoe leer je om hier beter in te worden? Hoe maak je je verhalen verfrissend en spannend en blijf je niet telkens in dezelfde saaie groef hangen?
Want voor je gevoel doe je nu maar wat.
Goed nieuws: ook met minder inspanningen kun je iets waardevols schrijven op LinkedIn. Als je opschrijft wat je meemaakt en daarbij een stuk van jezelf laat zien, hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Door de reacties die je daarop ontvangt, krijg je er waarschijnlijk vanzelf meer lol in.
Een makkelijke manier om over je activiteiten te vertellen is het bruggetje.
Je beschrijft een korte gebeurtenis die je deze week hebt meegemaakt. Iets dat je aan vrienden zou vertellen als die vragen hoe het deze week met je gaat.
Vervolgens leg je een link met je eigen werk.
Een leuk voorbeeld hoorde ik van een ondernemer die van jongs af aan een enorme interesse heeft in recherchewerk.
Het volgen van haar speurneus is haar tweede natuur, dus ze raakte onmiddellijk in de ban toen ze in haar buurt een stille recherche-auto opmerkte.
Ze beschreef vervolgens hoe ze die detectivedrang ook inzet voor haar klanten: dankzij haar vermogen om alles precies uit te pluizen kan ze hen veel beter helpen.
Dit is storytelling op zijn simpelst.
Maar wacht, vergeet niet dit belangrijkste onderdeel.
Want je vertelt het niet zomaar. Die betekenisgeving – jouw boodschap - dat is essentieel voor goede storytelling die echt zijn werk doet.
Deel daarom altijd de betekenis van het verhaal: wat je ervan geleerd hebt, wat je lezer eraan heeft of wat het resultaat was.
Gebruik jij het bruggetje al?