Als je verhalen nodig hebt voor jouw missie of voor jouw bedrijf

Een goed verhaal grijpt je bij de lurven. Het laat je niet meer los. De plakkracht is onweerstaanbaar.

Waarschijnlijk wordt het wel eens tegen je gezegd. Dat je aan ‘storytelling’ zou moeten doen via blogs, artikelen of presentaties. Dat je tekst een stuk verhalender mag. 

Net zoals Jane Goodall doet, zoals te lezen was in dit interview met Trouw:

“Als ik een andersdenkende – zoals bijvoorbeeld een klimaatontkenner – tegenkom, zie ik het punt niet van diegene overladen met statistieken. Dat willen ze niet horen of ze vergeten het. 

Het heeft ook geen zin ze te vertellen dat ze slechte mensen zijn. Je wilt hun hart bereiken. Iemand zal alleen veranderen als dat van binnenuit gebeurt, niet als je hem pest. De weg naar eenieders hart bestaat uit verhalen."

Geweldige vrouw, Jane Goodall. Bijna negentig jaar en nog altijd de wereld over om mensen te inspireren.

En jij denkt: zeker, maar hoe dan?

Die oproep om meer verhalen te delen, die klinkt niet voor niets. 

Een boodschap, hoe goed ook, onthouden mensen niet als er geen emotionele component bij zit. 

Het klinkt misschien hard, maar het is helaas waar. Voordat ze je stuk tjokvol feiten hebben uitgelezen, zijn ze jouw waardevolle inhoud alweer vergeten.

Een verhaal, dat is andere koek.

Een verhaal bevat ontroering, roept empathie op of laat mensen glimlachen. 

En pas als het van binnen iets raakt, komt de boodschap ook binnen in hun brein. Dan ontstaat er een diepere connectie tussen jou als verteller en de ontvanger. 

Zolang dat draadje er niet is kun je duizend keer vertellen hoe enthousiast jij bent over je dienst, product of missie. Maar mensen komen niet in actie.

Dat is zo jammer.

Misschien denk je nu: interessant, maar ik heb toch helemaal niks boeiends te vertellen? En hoe kóm ik dan aan die verhalen? 

Dat snap ik. 

Of misschien zie je die verhalen wel, maar weet je niet hoe je die verhalen op een goede manier opschrijft en deelt, bijvoorbeeld op je over-mij-pagina, in je blogs of op social media.

  • Eerlijk en puur. 
  • Zonder opschepperij. 
  • En zonder dat je er anderen in betrekt die daar niet op zitten te wachten.

Toch is dat wel mogelijk.

Want als je eenmaal oog hebt voor deze verhalen, hoor en zie je ze ineens wel. 

Al die verhalen zijn er namelijk al. Als je weet waar je op moet letten, ben je voortdurend alert op die mooie verhalen. 

  • In jezelf.
  • In je eigen leven. 
  • Overal om je heen. 

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen: dat is verslavend.

Daardoor zit je nooit meer verlegen om ideeën voor verhalen rondom jouw aanbod of je missie. Je weet precies hoe en waar je storytelling inzet voor jouw bedrijf of project. 

Daar wil je heen.