Bloggen als een bladenmaker

Zeven tips om je blog te laten sprankelen

Als je wilt gaan bloggen, hoe vind je dan je eigen toon en originele invalshoek? Kijk de kunst af bij professionele bladenmakers.

Wie wel eens in de kiosk komt, ziet daar de meest uiteenlopende bladen in de schappen liggen. Het aanbod varieert steeds en dijt verder uit. En dit zijn hier alleen nog maar de professionele publieksbladen. Als je ook nog de sponsored magazines, reclameglossy’s, verenigingsbladen en relatiemagazines erbij optelt, is de variëteit helemaal enorm.

Zo is het in de bloggerswereld ook.

Sommige bloggers maken met veel liefde hun persoonlijke pagina’s op internet, andere blogs zijn vermomde reclamewebsites in een vlot ‘menselijk’ jasje. Met een blog kun je echt alle kanten op. En de kunst is dus te ontdekken hóe, zodat je je kunt onderscheiden van de rest.

1. Bepaal je doel

Als je wilt gaan bloggen, bepaal je allereerst wat voor blog jij wilt gaan maken en waarom.

Wordt het een hobbyblog voor het delen van ervaringen over jouw verzameling? Verzamel je nieuwtjes op het terrein waarop jij specialist bent? Of heb je iets te verkopen en geef je daar tips over?

Met bladenmakerstrucs kun je je blog goed inrichten voor dat doel. Bepaal eerst net als een bladenmaker waarom je je blog in de markt zet. Dat geeft ook je houvast, omdat je positie kiest tussen de talloze andere blogs.

2. Omschrijf je doelgroep

Blog je allereerst voor jezelf of voor een specifieke groep lezers? In veel gevallen is het allebei. Doe net als de hoofdredacteur van LINDA: hou rekening met de voorkeuren van je doelgroep, maar stuur ook je eigen visie, smaak en persoonlijkheid de wereld in.

Jouw lezers komen allereerst op jouw voorkeuren en jouw ideeën af, omdat ze daarin iets van zichzelf herkennen.

Een veelgestelde vraag is: hoe persoonlijk maak je je blog?
Details uit je eigen leven zorgen ervoor dat je lezers je beter leren kennen. Als je je lezer met jou laat meeleven, is dat zeker een prikkel voor je lezer om terug te keren op jouw blog.

Maar overdrijf niet: iedere lezer leest uiteindelijk maar om één reden je blog, namelijk omdat hij er zelf iets aan wil hebben. Bladenmakers houden daarom altijd de belangrijkste vraag van de lezer in hun achterhoofd bij alles wat ze schrijven: what’s in it for me?

Doe dat ook als blogger: schrijf om te helpen.

3. Kies je blogpijlers

In een blad komt een aantal onderdelen ieder nummer in vaste verhoudingen terug: de bladpijlers. Dat is fijn voor de lezer, want die weet wat hij kan verwachten. Maar ook helpen de bladpijlers de bladenmaker om in gelijke mate aandacht te besteden aan onderwerpen en thema’s, die hij voor het voetlicht wil brengen.

Op een blog kies je op een soortgelijke manier je eigen blogpijlers.

Je wilt bijvoorbeeld aandacht besteden aan architectuur en fotografie. Dan richt je je de ene week op het ene onderwerp, de week daarna schrijf je ovver fotografie, de derde week over een combinatie van beide onderwerpen. Ik wissel op mijn eigen blog stukken af over inspiratie, creativiteit, verhalen en schrijven.

4. Bepaal je genres

Je kunt natuurlijk allemaal columnachtige stukjes of persoonlijke observaties schrijven op je blog. Maar waarom zou je niet je genres meer afwisselen? Je blog wordt er levendiger van.

Schrijf bijvoorbeeld de ene keer een achtergrondverhaal, de volgende keer een tip-artikel en een derde keer plaats je alleen een foto.

Let bij het gebruik van genres op het doel van je blog. Wil je vooral amusement bieden, dan zijn humorvolle columns heel goed. Wil je je lezers informeren, zorg dan voor overzichtelijke en feitelijke artikelen met een originele invalshoek. Ook vaste rubrieken doen het goed op een blog.

5. Kies je blogfrequentie

Hoe vaak ga je bloggen? De meningen verschillen daarover. Sommige schrijvers bloggen dagelijks, anderen zijn al blij dat ze één keer per maand een nieuwe blogpost schrijven.

Een vaste regelmaat is in ieder geval belangrijk, het liefst op een vaste dag op een vast tijdstip. Zo weten je lezers wanneer ze je nieuwe blog kunnen verwachten, zoals ze ook weten wanneer het nieuwe nummer van hun tijdschrift in de brievenbus ligt.

Zoekmachine Google beloont actieve bloggers voor hun updates. Omdat blogs regelmatig vernieuwd worden, verschijnen blogs hoger in de zoekresultaten dan statische websites. “Een blog is als een haai”, schreef de Amerikaanse blogger en internetjournalist Matt Drudge ooit. “Als hij niet beweegt gaat hij dood.”

6. Kies één ‘look and feel’

Bladenmakers stemmen het uiterlijk van het blad nauwkeurig af op de wensen van de doelgroep, de missie van het blad en op de verkoopmogelijkheden. Ook bij een blog is het belangrijk om ontwerp, beeld, kleur en thema bij elkaar te laten aansluiten, als je tenminste graag veel lezers wilt.

Met een eigen toon trek je je eigen publiek. Probeer je eigen stijl te vinden en onderscheid je op deze manier van de vele andere bloggers.

  • Schrijf bijvoorbeeld stukken vanuit jouw eigen eigenzinnige invalshoek.
  • Kies voor een bepaalde stijl foto’s en plaats die altijd op een vaste plek.
  • Maak een moodboard om uit te vinden welke stijl het beste bij jouw blog past.

7. Praat met je lezers

Bladen laten hun lezers tips geven of ingezonden brieven schrijven. Contact met de lezers is essentieel. Voor een blogger is dat nog veel belangrijker. En het is op een blog ook gemakkelijker: lezers kunnen immers bij ieder artikel hun reactie geven.

Stimuleer je lezers dan ook om te reageren. Ga in discussie, beantwoord vragen en vraag om suggesties. Houd ook eens een wedstrijd of doe een oproep aan je lezers.

Een dialoog betekent ook dat je je met je lezers verbindt. Deel je ervaringen en je tips, hoe meer hoe beter.

Blogs zijn daar ideaal voor, vindt marketinggoeroe Seth Godin, die iedereen aanspoort om ook te gaan bloggen. “Ideeën zijn gemakkelijk te stelen, dus geef ze vaak weg.”

Over bloggen valt nog erg veel meer te vertellen om het nog leuker, gemakkelijker en spannender te maken. Het belangrijkste is echter dat je als blogger plezier hebt in het schrijven.

Anders dan bij het schrijven van een boek, het maken van een film of het vervaardigen van een tijdschrift heb je met een blog een heel gemakkelijk, goedkoop en snel communicatiemiddel in handen.

Je kunt het helemaal doen op je eigen manier: origineel en eigenzinnig. Have fun!

Print Friendly, PDF & Email

You may also like

One comment

  • Ina februari 25, 2011  

    Inspirerende tips!