Mindmappen is een dialoog tussen jou en je papier

Mindmapping is een handige techniek om breinvriendelijk te ordenen en nieuwe ideeën te krijgen. Maar hoe kom je nou echt tot het maken van mindmaps?

De beginselen van het mindmappen kende ik wel, maar ik gebruikte deze veel geroemde techniek zelf bijna nooit. Waarom? Ik denk er nooit aan.

Daarom was ik benieuwd naar de workshop mindmappen, die Jet Sebus onlangs gaf. Jet herkende mijn aarzeling meteen. “Het is een andere manier van denken, die je jezelf moet toestaan”, zei ze. “Je moet jezelf de ruimte geven om dit te leren.”

Jet liet ons eerst oefenen met een mindmap over een bekend vraagstuk. Ik maakte een mindmap over een feest, dat ik onlangs georganiseerd heb. Alle elementen – gasten, locatie, aankleding – had ik al eerder uitgedacht, dus die kwamen gemakkelijk op het vel papier.

Al mindmappend kwam ik echter vanzelf op veel meer ideeën voor hapjes en versiering. Verdorie, dat had ik eerder moeten doen!

Ga kriskras te werk, gewoon zoals je brein je ingeeft.

Daarna maakten we een mindmap over een persoonlijk probleem, waar we een antwoord op zochten. Ik boog me over de vraag hoe ik meer afwisseling kan aanbrengen in mijn werkdag, aangezien ik veel uren achter de computer doorbreng.

Daar had ik al vaak over nagedacht, maar door het maken van een mindmap ontdekte ik dat er veel meer oplossingsrichtingen ontstonden. En nu ontdekte ik ook de waarde van tekenen en kleurgebruik. Door nadenken af te wisselen met het ogenschijnlijk nutteloze inkleuren van een denkwolkje ontstonden vanzelf nieuwe ideeën.

Wees lief voor beide hersenhelften. Gebruik logica en fantasie. Met alleen tekst doe je je rechterhersenhelft te kort.

Tot slot vroeg Jet ons een mindmap te tekenen over onze ervaringen bij deze workshop. Deze mindmap mochten we twee aan twee maken, zonder te overleggen. Een pure visuele mindmap als evaluatie dus.

Dat lukt nooit, dacht ik vertwijfeld. Tekeningetjes maken vind ik al lastig, laat staan dat ik er ook nog een beoordeling mee kan geven. Maar wonderwel begreep mijn tekenpartner uitstekend wat ik getekend had en vulde zij het met eigen vondsten aan.

Een mindmap is een dialoog tussen jou en het papier. Je kunt dus altijd verder werken aan een mindmap als je nieuwe ideeën krijgt. Neem er dus de tijd voor.

Het was inspirerend om te ontdekken wat een mindmap allemaal kan opleveren: ordening, inspiratie en nieuwe gedachtesprongen. Je kunt er je schrijfmateriaal mee ordenen en je ziet ook sneller waar nog iets ontbreekt.

Volgens Jet is dit nog maar het begin als je eenmaal deze techniek onder de knie hebt. Maak daarom drie maanden lang iedere dag een mindmap, adviseerde ze. Bijvoorbeeld als je je verveelt of als je opziet tegen een vervelende klus.

Gebruik zowel je fantasie als je nieuwsgierigheid. Een mindmap is een ontdekkingstocht.

Er was nog één puntje waar wij mee zaten: het maken van tekeningetjes bij mindmaps bleven we lastig vinden.

Een van de andere deelnemers had daar een leuke oplossing voor. Zoek plaatjes voor veelgebruikte begrippen en kopieer die in miniformaat. Plak die op je mindmap. Of koop ministickertjes die je er zo bij kunt plakken. Ook handig!

 

Over Sigrid

Sigrid van Iersel is een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten helpt ze publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen.

Ze is (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).

You may also like

One comment

  • Quirine Reijman maart 9, 2011  

    Dag Sigrid, leuk verhaal!
    Ik heb laatst ook weer het mindmappen herontdekt .
    Wat betreft de tekeningetjes nog een kleine tip: het hoeft niet heel erg realistisch natuurlijk. Je hersenen zijn gewend plaatjes ‘af te maken’ dus meer dan een paar lijnen zijn er meestal niet nodig.