Vijf onmisbare ingrediënten voor je ondernemersverhaal

Een aansprekend en krachtig verhaal, zodat iedereen precies snapt wat je nu allemaal doet. Is dat ook jouw wensdroom?

Ik spreek regelmatig zelfstandige professionals, die op zoek zijn naar hun eigen verhaal. Het zijn vaak uiterst creatieve personen, die grossieren in inspirerende ideeën en waardevolle oplossingen, waarmee ze de wereld verder helpen en mooier maken.

Ze hebben de hele dag nieuwe invallen

Mooi natuurlijk.

Omdat die ideeën continu naar boven blijven borrelen, is het tegelijkertijd nogal druk in hun hoofd. Niet zo vreemd dat één van deze ondernemers laatst tegen mij verzuchtte dat hij er regelmatig gek van werd.

Juist omdat ze zoveel ideeën hebben, dóen deze ondernemers ook veel. Ze pakken het ene na het andere initiatief op. Voordat het eerste plan af is, zetten ze alweer iets nieuws op de rails.

Voortdurend groeien er nieuwe takken aan de stam van hun onderneming. Ze kunnen en willen alles.

En zo raken ze gemakkelijk het overzicht kwijt. Eigenlijk begrijpen ze zelf niet goed wat ze allemaal doen. En vandaar hun behoefte aan een verhaal dat het allemaal helder samenvat, als er weer eens gevraagd wordt wat ze eigenlijk doen.

Herkenbaar?

Toch kun je je verhaal naar boven halen en helder krijgen, als je daarvoor rustig gaat zitten. Stap voor stap ontdek je dan de ingrediënten, die je vervolgens op allerlei manieren kunt uitdragen: in je pitch, op je website en in blogartikelen.

Dat gaat zo:

# 1. Waarom doe je wat je doet?

Stel vast wat de kern is van al je activiteiten.

Die kern draait altijd om de vraag: waarom doe je wat je doet en niet anders? Wat onderscheidt jou van de rest? Wat maakt jou bijzonder?

  • Wil je helderheid geven?
  • Superieure service?
  • Of ben jij degene die durft te zeggen waar het op staat?

Als je daar antwoorden op weet te geven, heb je al enkele aansprekende ingrediënten voor het verhaal te pakken.

Maak aan de hand van die basisingrediënten de verhaallijn.

 
 

# 2. Begin bij het probleem van je klant

Als ondernemer heb je ongetwijfeld een prachtige oplossing in huis waarmee je je klanten helpt. Dat is ook waar je naar toe werkt. Maar… zo begint jouw verhaal niet. Want niet jij staat centraal in je verhaal, maar je klant. Dat is degene die met een probleem worstelt en een oplossing nodig heeft of een verandering doormaakt.

Begin je verhaal dus niet met jouw prachtige vondst of geweldige dienstverlening. Start met het probleem van je klant. Wat wil hij en hoe ga jij dat oplossen?

# 3. Prikkel tot nieuwsgierigheid

Zie je verhaal als een eerste afspraakje: een manier om een relatie te beginnen. Daarbij hoef je niet je hele ‘hebben en houwen’ op tafel te leggen of je precieze werkwijze uit te doeken te doen.

Vertel de belangrijkste punten: wat je doet en waarom. Doe dat op een prikkelende manier, zodat je de nieuwsgierigheid wekt naar meer. Zie het als aanknopingspunten voor het volgende gesprek of andere manier van contact.

# 4. Breng het verhaal tot leven

Verrijk je ingrediënten: schilder het plaatje, voeg kleur en zo mogelijk ook smaak en geluid toe en maak het zo concreet. Alleen dan zal het verhaal blijven hangen bij je lezer, want ons brein reageert het sterkst op zintuiglijke informatie.

# 5. Vertel over het hogere doel

  • De sportschool biedt geen fitnessapparaten, maar het vooruitzicht op een fit lichaam.
  • Een psychotherapeut verkoopt geen psychologische modellen, maar aandacht en perspectief op een beter leven.
  • Jamie Oliver vertelt niet alleen welke ingrediënten in de salade gaan, maar ook hoe het geweldig dit is als je samen met vrienden en familie eet.

Uiteindelijk willen we gemoedsrust, een geweldige belevenis of écht contact met anderen.

Doe dat ook met jouw verhaal: vervul het diepere verlangen van je klant en schets het hogere doel waar jij voor gaat. En als je gaat bloggen, put daaruit dan de onderwerpen waarover je gaat schrijven.

Zo ontstaat er stap voor stap iets moois.

Een verhaal is een cadeau

Voor de ondernemers met een overvloed aan ideeën is een eenvormig goed verhaal een cadeau, waarmee ze zichzelf duidelijk presenteren en daardoor ook krachtiger resultaten behalen. Het geeft helderheid en daarmee focus om de dingen te doen die écht belangrijk zijn om het ondernemerschap vorm te geven. Voor jou ook?

Over Sigrid

Sigrid van Iersel is een verhalenmaker met een journalistieke achtergrond, die de kracht van storytelling en creatief denken aan elkaar knoopt. Als bedenker en uitvoerder van verhaalconcepten helpt ze publieke organisaties en maatschappelijke instellingen om mensen te raken en in beweging te brengen bij veranderingen.

Ze is (mede-)auteur van het boek Lenig Denken (over creatieve denktechnieken) en Toverballen voor het Brein (over het gebruik van de kracht van verhalen in teksten).

 

You may also like