Zeven stappen om relevante verhalen in te zetten

Maak je magazine (weer) belangrijk: met verhalen die er echt toe doen.

Een magazine dat een duidelijke bijdrage levert aan betere prestaties, aan méér betrokkenheid van medewerkers en aan een sterkere band met partnerorganisaties: zo’n redactie staat sterk in zijn schoenen. En zo’n blad is geen gemakkelijke bezuinigingsprooi.

Hoe doe je dat dan, teksten schrijven die belangrijk en zelfs onmisbaar zijn voor een organisatie?

Het antwoord: door verhalen op te sporen die er toe doen.

Een aanpak in zeven stappen:

1. Doe zelf onderzoek

De kunst is om je niet af te laten schrikken door dichte deuren of andere onderhuidse signalen dat je ergens niet welkom bent. Pak je rol als communicatieprofessional en doe research. Ga zelf erop uit om relevante thema’s uit te zoeken.

Stel veel vragen, bijvoorbeeld over onderstaande thema’s:

  • Hoe denken andere organisaties over jullie?
  • Worden de regels over gedrag op sociale media in jouw organisatie in de praktijk ook nageleefd?
  • Hoe valt de nieuwe topmanager nu echt bij zijn afdeling?

2. Geef abstracte begrippen concrete inhoud

Veel organisaties schrijven en praten voortdurend over abstracte begrippen als integriteit, duurzaamheid, efficiency, flexibel werken en nog veel meer. Geef als redactie inhoud aan die begrippen met concrete verhalen in al jullie teksten:

  • Het werkstuk van je zoon na kantoortijd uitprinten, mag dat? (integriteit)
  • Met de auto naar het werk of niet? (duurzaamheid).
  • Bellen voor de baas in privétijd, waar leg je de grens? (flexibel werken).

3. Zet in op relevante onderwerpen

Veel redactievergaderingen gaan over onderwerpen die zich vanzelf aandienen, zoals een nieuw project of de OR-verkiezingen. Daarmee krijgt je magazine een vluchtig karakter zonder stevige eigen visie.

Breng liever in kaart wat belangrijke ontwikkelingen zijn voor klanten, medewerkers, managers, partnerorganisaties en andere belangrijke groepen. Zoek naar verbanden, uitdagingen en mogelijke bedreigingen voor de organisatie, variërend van de financiële crisis tot de invloed van social media.

Leid daaruit je onderwerpen af en laat ze in vaste verhoudingen terugkomen in ieder nummer. Op die manier loop je als redactie niet achter de ontwikkelingen aan, maar geef je richting en diepgang.

4. Diep overal verhalen op

Dit betekent dat je op zoek gaat naar verhalen binnen én buiten je organisatie. Ga als redacteur met mensen praten in alle hoeken van je organisatie: managers, HRM, controlediensten, vertrouwenspersonen, de receptionist en nog veel meer.

Bij deze gesprekken onderzoek je wat mensen bezighoudt. Je speurt naar antwoorden op de vraag wat ze belangrijk vinden aan hun werk en wat ze daarbij mogelijk frustreert. Wees nieuwsgierig naar drijfveren. Durf te vragen naar emoties die voortkomen uit hun werk.

  • Waar lig je wakker van?
  • Wat is je persoonlijke drijfveer bij dit werk?
  • Wat is je grootste succes van dit jaar? En wat zijn je missers?

5. Zoek in deze verhalen naar patronen

Zijn er terugkerende thema’s in de verhalen, bijvoorbeeld over gebrekkige communicatie of medewerkers die grote moeite hebben om de balans tussen hun werk en privéleven te vinden? Dat zijn thema’s die leven onder je lezers en waar je dus ook waardevolle (lees: zéér relevante) onderwerpen uit haalt voor het magazine.

“Het bestaansrecht van ons personeelsmagazine ontlenen we aan goede en indringende verhalen”, vertelde een hoofdredacteur mij onlangs. Ze sloeg de spijker op zijn kop. “De gewone informatie lezen onze medewerkers wel op internet. Onze toegevoegde waarde zit in emotie, het laten zien waar het ons als medewerkers echt om draait.”

6. Doe voortdurend voorwerk

Wil je als redactie (weer) belangrijk worden, dan zit er dus maar één ding op: voortdurend voorwerk doen. Want alleen op die manier diep je de indringende verhalen op die de lezers willen lezen.

Doe dat onderzoek op een gedegen manier. Dat betekent praten, ideeën uitzetten en je oren openhouden. Vraag bijvoorbeeld aan alle mensen die jij spreekt wat zij aan anderen zouden willen vragen.

Dus: als jij de topmananager van deze organisatie gaat interviewen, wat is dan je belangrijkste vraag? Verzamel systematisch de antwoorden op deze vragen en gebruik ze als het zover is.

7. Steek er veel tijd in

Dit alles vraagt natuurlijk tijd. Wees daar niet bang voor. Die tijdinvestering betaalt zich namelijk terug in de vorm van een beter blad met toegevoegde waarde, meer lezers en vervolgens ook draagvlak voor het magazine.

Ook levert het de redactie gemakkelijker toegang tot relevante gesprekspartners die eerst misschien nog koudwatervrees hebben. Een magazine dat ertoe doet, vol verhalen die echte betekenis toevoegen, daar wil je als afdeling/team/individuele medewerker natuurlijk in staan!

Verder lezen:

 

You may also like

4 comments

  • Suzanne Bergman november 1, 2012  

    Leuk artikel over hoe je met je teksten weer belangrijk wordt als personeelsmagazine.

  • Lorraine de Ploeg november 1, 2012  

    Handige tips!

  • Maurice Gorissen november 1, 2012  

    Personeelsbladen overleven bezuinigingen als meerwaarde werkelijk beleefd wordt.

  • Rode Krul november 6, 2012  

    Goed verhaal van Sigrid van Iersel, hoe teksten je personeelsmagazine kunnen redden.