Hoe jouw lezer net zo bevlogen raakt als jij

Daar zit je dan, achter je computer. Je wilt een tekst schrijven die jouw publiek in vuur en vlam zet over jouw missie. Je wordt helemaal warm bij de gedachte dat je jouw betoog de wereld in gaat sturen.

Kennisbank storytellingDe lezers vallen er als een blok voor. Natuurlijk doen ze graag mee met jouw missie!

Ze willen net als jij kwetsbare kinderen aan een betere toekomst helpen. Of de ex-gevangenen na hun straf een nieuwe kans geven. Of ze lopen warm voor jouw plannen voor een groots kunstproject.

Denk aan de geweldige impact die jouw missie heeft. Want natúúrlijk gaat jouw boodschap de wijde wereld over.

Alleen: hoe pak je dat nou eigenlijk aan?

Veel schrijvers worstelen met het formuleren van een boodschap waar niet alleen zijzelf maar ook anderen enthousiast over worden. Want zo gemakkelijk is dat natuurlijk niet. Als we de geheime formule zouden kennen hoe je mensen onmiddellijk enthousiast maakt met jouw tekst, past iedereen die wel toe.

Een kant en klaar recept is er helaas niet.

Wel zijn er enkele noodzakelijke ingrediënten voor deze ‘succesformule’, die ik hieronder graag met je deel.

Maar eerst dit: de ‘boodschappen’ waarvoor ik zelf warm loop en die ik graag deel met anderen, hebben één ding gemeen: ze vertellen niet alleen over het wat en het hoe, maar ze geven mij ook een manier om aan te haken.

Door iets onverwachts te laten zien, bijvoorbeeld. Met het wow-gevoel: dit is gaaf! Of door mij duidelijk te maken wat ik er mee opschiet: een direct antwoord op de vraag what’s in for me.

Alleen als je iemand in zijn hart weet te raken, krijg je impact.

Dan nu de beloofde ingrediënten voor de succesformule:

Tip 1: Lever ‘eyecandy’

Lever de mooiste illustraties of foto’s die je kunt vinden. Zonder aansprekend beeld met wow-effect gaat het niet. Schilder ook in je teksten ‘het plaatje’, zodat je lezers het zo concreet mogelijk voor zich zien.

Tip 2: Vertel waarom

Waarom doe je het eigenlijk? Dat is de kern van je verhaal als je impact wil hebben bij je lezer.
Vertel waarom je missie zo belangrijk is. Waarom geloof jij erin? Waarom maakt het de wereld beter of anders? En waarom moeten wij als publiek meedoen? Geef ons een reden!

Tip 3: Verteder, verras of verontrust

Prikkel de nieuwsgierigheid van je lezer. Lever een haakje dat ons bijblijft. Geef ons vertedering of een verrassing. Of maak ons verontrust.

Een prachtig voorbeeld van al deze drie elementen is onderstaand filmpje van Orange Babies, dat de laatste tijd weer op televisie te zien is. Orange Babies is een Nederlandse organisatie die Zuid-Afrikaanse moeders helpt die besmet zijn met HIV. De buiken verrassen én verontrusten.

Tip 4: Neem ons mee op avontuur

Maak je lezer deelgenoot van jouw missie en de manier waarop je dat hoopt te bereiken.

Vertel bijvoorbeeld welke oplossingen je biedt en wat zij er zelf aan hebben. En laat vooral je persoonlijke bevlogenheid zien, want enthousiasme is besmettelijk.

Tip 5. Nodig uit om je verhaal te delen

Maak het je lezers zo makkelijk mogelijk om je verhaal te delen. Geef ze de gelegenheid het verhaal door te sturen.

Nog beter: laat ze het zelf ervaren en nodig ze uit voor een persoonlijke rondleiding, event of gesprek. Geef aan wat je van je lezers verwacht om de benodigde eerste stap te zetten, bijvoorbeeld: ‘maak nu een afspraak’ of ‘meld je aan’. Op die manier werf je ambassadeurs, die jouw verhaal graag willen verspreiden.

Hoe de ingrediënten uit deze ‘succesformule’ toepast, zie je in dit filmpje No Facebook without the Dutch.

Het filmpje is vermakelijk en leerzaam tegelijk door de eigenaardige tijdsprongen en merkwaardige verbanden, die er gelegd worden. De vormgeving is origineel en bevat allerlei ‘snoepjes voor het oog’. Het verhaal heeft bovendien met een duidelijke ‘waarom’: laten we trots zijn op ons avontuurlijke Hollandse DNA!

De grootste verrassing bevindt zich op het einde: de afzender. Daarom is dit typisch zo’n filmpje dat je met een brede glimlach doorstuurt: moet je nou zien!

Mede dankzij deze gewaagde marketingcampagne– waar dit filmpje een onderdeel van is – maakte het Scheepvaartmuseum een groei door van 190.000 bezoekers per jaar naar bijna een half miljoen.

Dus: geef ons een haakje waar we aan blijven hangen. Dan laten we ons graag meevoeren.

Sprankel!

 

 

 

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Conceptontwikkelaar | Journalist | Neerlandica

Verhalen zijn toverballen met een magische werking. Als verhalenmaker helpt Sigrid maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen. Over de kracht van storytelling in teksten schreef zij het boek Toverballen voor het Brein.

Zij werkt ook intensief één op één met bevlogen professionals om van dromen ook daden te maken door het vertellen van verhalen. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like

5 comments

  • Rob le Pair februari 18, 2013  

    Hoe je je lezer aan de haak kunt slaan, goede tips van @sigridvaniersel

  • Floor Schuttevaer februari 18, 2013  

    Alweer zo’n leuke blog met schrijftips van @sigridvaniersel
    Succesformule om je lezer aan de haak te slaan

  • Veron Goemans februari 19, 2013  

    Interessant weer Sigrid, en ook heel vermakelijk! Dank je wel voor je waardevolle tip, en natuurlijk ook voor de boektip!

  • Jacqueline van Zwieteren februari 19, 2013  

    Daar zit je dan… RT @sigridvaniersel: Succesformule om je lezer aan de haak te slaan: http://t.co/rYG0kX4j #storytelling

  • Barbara Philipsen februari 19, 2013  

    Succesformule om je lezer aan de haak te slaan – voor tweeps die iets willen delen.