Drie gemakkelijke stappen om over prachtige verhalen te struikelen

Bij de uitvoering van communicatie-activiteiten heb je voortdurend aansprekende verhalen nodig. Wil je weten hoe je die opduikelt? Lees dan hier verder.

Bij storytelling heb je verhalen nodig om de boodschap precies over te brengen. Krachtige praktijkvoorbeelden bijvoorbeeld, die precies jouw boodschap duidelijk maken. Of verhalen die de vinger op de zere plek leggen, zodat je lezer weet waarom een verandering nodig is of hoe hij in actie moet komen.

Maar hoe kom je aan die aansprekende verhalen die ook nog eens de kern raken van jouw boodschap?

Het geheim ligt in feite vlak voor je.
Het verhaal ligt al aan je voeten

Hiervoor maak je gebruik van een handige truc uit de psychologische gereedschapskist. Want je hebt vast wel eens ervaren wat er gebeurde als je aan een nieuwe hobby begon. Ineens ontmoet je allerlei mensen die ook die hobby beoefenen.

Of je werkt aan een nieuwe campagne voor een product en je ziet overal soortgelijke concepten opduiken. Of je hebt je been gebroken en je ontdekt dat je niet de enige bent die zichzelf met krukken voortbeweegt.

Meestal is dat helemaal geen toeval. Waar je je op richt, daar krijg je meer van te zien. Dat gaat vaak vanzelf.

Dit natuurlijke selectiemechanisme kun ook doelbewust toepassen: door actief sturing te geven aan je brein vind je toepasselijke verhalen. Je geeft je brein dus een zoekopdracht.

Zo pak je dat aan:

1. Dompel je geest onder

Zoek een thema of een onderwerp waar je  iets mee wilt en verdiep je daarin. Onderzoek je onderwerp van diverse kanten. Daarmee geef je je brein ‘haakjes’ om nieuwe vondsten mee te doen.

Ik probeerde het onlangs uit toen ik in Parijs was. Ik stelde me ten doel om voorbeelden te fotograferen van ‘storytelling’. Zo vielen me ineens diverse etalageruiten in het oog, waarop verhalen afgebeeld zijn. Zonder mijn ‘zoekopdracht’ was ik daar beslist aan voorbij gegaan.

2. Formuleer een vraag

Een directere methode kan ook.

Stel jezelf een concrete vraag en ga doelbewust op zoek naar het antwoord. Vraag jezelf bijvoorbeeld af welk verhaal jouw huidige missie of boodschap het beste kan illustreren.

Deze Parijse schoenenwinkel heeft vermoedelijk zichzelf ook die vraag gesteld. De winkel gebruikt daarvoor het verhaal dat ze juist géén schoenenwinkel zijn:

3. Maak het visueel

Ons brein is gek op plaatjes. We kunnen beelden niet alleen beter onthouden dan teksten, maar ook beter verwerken.

Omring jezelf daarom met plaatjes of symbolen waarover je (meer) verhalen wilt vertellen.

Ons brein ziet het eindresultaat als het ware al voor zich. Zo zul je ook gemakkelijker de bijbehorende verhalen oppikken.

Kortom: door jezelf op een bepaald thema of vraagstelling te richten, krijg je op dit gebied meer te zien. Eigenlijk geef je sturing aan je onderbewuste en daarmee aan een ongekend potentieel. Zoals een bekende wijsheid zegt: wat aandacht krijgt groeit.

Welke zoekopdracht geef jij jezelf vandaag?

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid is verhalenmaker en helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Ook werkt ze intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Ze schreef het boek Lenig Denken (over creatief denken) en Toverballen voor het Brein (over storytelling in teksten).

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like

2 comments

  • Jet Sebus maart 13, 2013  

    Goede tips, Sigrid, dank je wel!

    Een andere manier om je onderbewuste / onbewuste brein aan te spreken is mindmappen. Ik zat laatst hopeloos vast met een verhaal waarvan ik de ingrediënten keurig in een doodsaaie tabel had meegekregen. Toen dacht ik: kom, laat ik me eens aan mijn eigen adviezen houden en een mindmap maken met veel kleuren, plaatjes en tekeningen.

    Niet alleen kreeg ik daardoor echt zin om het verhaal te schrijven, maar ik merkte ook dat ik opeens tientallen ‘haakjes’ en aanknopingspunten vond. Dat proces gaat in de dagen daarna gewoon door en brengt me elke dag op nieuwe ideeën.

    Echt handig om je onbewuste/ onderbewuste brein aan het werk te zetten! (nu het verhaal alleen nog even opschrijven).

    Hartelijke groeten van Jet

    PS: onbewuste of onderbewuste? Is er verschil? Of maakt het niet uit hoe je het noemt, zolang je maar beseft dat het er is?

    • Sigrid van Iersel maart 14, 2013  

      Dank Jet! Mindmappen is inderdaad een prachtige manier om het onderbewuste/onbewuste te activeren (ik weet ook niet goed wat nu het verschil is).