Een persoonlijk verhaal maar niet te privé

Columns en blogs vragen om een persoonlijke toets. Tegelijkertijd hoeft je lezer niet in detail te weten hoe je privéleven eruit ziet. Hoe schrijf je ‘persoonlijk’ zonder je privacy te verliezen?

Columniste Sylvia Witteman voerde enkele jaren geleden in haar stukken haar echtgenoot op als huisgenoot P.

Inmiddels weet de lezer dat deze huisgenoot Philip Remarque is, publiekelijk bekend als de hoofdredacteur van de Volkskrant. Voor Sylvia was het evengoed jarenlang een manier om over haar privéleven te schrijven en tegelijkertijd afstand te creëren.

Veel bloggers zitten met een soortgelijk vraagstuk.
Blogs vragen om persoonlijkheid, ook blogs voor zakelijke doeleinden. Als je bijvoorbeeld als coach gespecialiseerd bent in het vinden van de balans tussen privéleven en werk, ontkom je er niet aan om ook voorbeelden uit je eigen leven te geven. Dat maakt een blog immers echt en herkenbaar.

Persoonlijk durven zijn is een teken van zelfvertrouwen.

Je slaat bruggen naar je lezer, die jou daardoor ook gemakkelijker vertrouwt. Maar ondertussen hoeft niet iedereen precies te weten wat er achter jouw voordeur gebeurt.

Hoe geef je jezelf bloot, terwijl je ook je privacy beschermt? Over deze drie thema’s kun je altijd veilig én persoonlijk schrijven:

1. Je eigen emoties

Waar je ook over blogt, je eigen betrokkenheid bij je onderwerp is een belangrijke voorwaarde voor je schrijfsucces. Lezers hebben veel waardering voor blogs met emoties en persoonlijke gedachten.

Draag daarom vooral je enthousiasme, de liefde voor je vak en de bijbehorende emoties uit. En vertel ook vooral waarom je het doet. Daarmee hinder je niemands privacy.

2. Je persoonlijke blunders

Je persoonlijke blunders zijn heerlijk leesvoer. Je wekt hiermee meteen de aandacht en roept gemakkelijk de sympathie op van je lezer.

Misschien denk je dat je je te kwetsbaar opstelt met je uitglijders. Het tegendeel is waar: niets heeft zo’n universele waarde als een miskleun. Die kracht zit ‘m in de herkenning: de lezer denkt onmiddellijk aan zijn eigen frustraties, boosheid en twijfel.

 
 

3. Je leerervaringen

Schrijf over de ervaringen die jou verder geholpen hebben. Vertel waarmee je op je neus bent gegaan en wat je daarvan geleerd hebt.

Op die manier zet je jezelf neer als een rolmodel, waarmee je anderen verder helpt en inspireert. Dat geldt ook als je over je eigen uitglijders schrijft: zo wordt je openheid je kracht.

Je hoeft bij deze verhalen niet in detail te treden. Het gaat immers om de kern van het verhaal en de betekenis die het voorval voor jou heeft gehad, niet om de precieze details. De kern van de boodschap moet ‘waar’ en geloofwaardig zijn, niet meer en niet minder.

Geef daarom precies díe informatie die nodig is om het verhaal te snappen en laat in ieder geval financiële gegevens, adressen en andere privacygevoelige gegevens achterwege.

Bescherm ook de mensen die jou in vertrouwen hun privéverhaal hebben verteld. Verander zonodig personalia. Of vraag toestemming voor publicatie als je iemand toch identificeerbaar opvoert.


 
 
 

Gebruik verhalen

Gebruik verhalen om mensen in aanraking te brengen met jou en je visie. Want wanneer jij je visie op een oprechte en persoonlijke manier presenteert aan de hand van een verhaal, raken mensen beter betrokken dan wanneer je ze alleen vertelt wát ze moeten doen.

Wil je weten hoe jij de krachten van verhalen optimaal benut, zodat je mensen raakt en resultaten boekt?
>> Download dan het e-book met Zeven manieren om succes te boeken met verhalen over storytelling in organisaties.

Gratis e-book

 

 

 

 

 

Over Sigrid

Verhalenmaker | Creatieve Gids | Praktisch idealist | Auteur | Trendonderzoeker | Beeldmaker | Conceptontwikkelaar | Journalist |  Neerlandica

Sigrid is verhalenmaker en helpt maatschappelijke instellingen en publieke organisaties aan verhalen die mensen in beweging brengen.

Ook werkt ze intensief één op één met bevlogen professionals en inspireert hen bij het ontwikkelen van creatieve plannen en storytelling. Daarmee helpt ze hen om de beste versie van zichzelf te worden en hun verhaal te laten sprankelen.

Ze werkt op dit moment aan een boek over werkgeluk en de betekenis van werk nu we steeds langer blijven werken. Eerder schreef ze het boek Lenig Denken (over creatief denken) en Toverballen voor het Brein (over storytelling in teksten).

Meer ontdekken over verhalen en creatief denken? Laat je hier inspireren!

 

You may also like

3 comments

  • Hans de Gruijter april 9, 2013  

    Een persoonlijk verhaal maar niet te privé. En mét een mooie cliffhanger! Ben benieuwd.

  • Karin Boelhouwer april 9, 2013  

    Dank @sigridvaniersel voor nuttige tips bij: “Een persoonlijk verhaal maar niet te privé”

  • Klaartje Berkelmans april 10, 2013  

    Leuk om je blog ‘persoonlijk maar niet te privé’ te lezen. #herkenning