Het jaar 2013 stond voor mij in het teken van nieuwe verbanden en lijnen. Een ontdekkingstocht naar nieuwe verhaallijnen en eigen grenzen: bij de Ideeënsafari en bij mijn eigen activiteiten. Hierbij mijn persoonlijke terugblik.

1e verhaallijn: een nieuw boek

Ieder jaar een boek schrijven: dat is wat ik het liefste doe. Afgelopen jaar is dat helemaal gelukt. Ik begon met andere collega’s van Unit-2 aan een groot herinneringsboek over de supermarkten van C1000. Nu Jumbo deze supermarkten overgenomen heeft, zal in 2015 de laatste C1000-supermarkt uit het straatbeeld verdwenen zijn.

Naast het verzorgen van portretten van individuele supermarktondernemers werd ik gevraagd om ook alle algemene teksten te schrijven over de geschiedenis en de ontwikkeling van het supermarktconcern. Een grote schrijfklus, die mij het eerste half jaar van 2013 naar alle delen van Nederland bracht.

In november 2013 werd het boek onder de titel C1000, afscheid van een formule groots gepresenteerd tijdens een wervelend feest in Hilversum. Samen met collega-schrijver Saskia Ridder werd ik op de foto gezet. Voor mij betekende de presentatie een van de hoogtepunten van dit jaar. De ondernemers van C1000 waren namelijk apetrots op het boek en de supermarktformule. Ook de reacties in de (vak-)pers waren erg positief.

Met ons team maakten we ook een boekje over ‘the making of…’ van het C1000-boek. Het is hier te lezen: Unit-2 presenteert ‘C1000, afscheid van een formule’. Unit-2 kreeg trouwens ook een gloednieuwe website, waarbij we ons werk voortaan mooi kunnen presenteren.

2e verhaallijn: blogger bij Storytelling Matters

Nog zo’n droom: een vaste column over storytelling of creativiteit. Het werd geen column in een magazine, maar wel een maandelijks blog over storytelling. Begin 2013 trad ik toe als een van de vaste bloggers van Storytelling Matters. Dit platform is een initiatief van Debbie Bernasco en werd in januari 2013 gelanceerd. Mijn allereerste blog werd uiteindelijk een van de meest gelezen blogs van Storytelling Matters.

Debbie en Renee Boogerd vroegen mij vervolgens ook om een masterclass storytelling met hen te ontwikkelen. Van schrijver naar trainer, dat was voor mij een grote stap. Debbie en Renee overtuigden me dat ik echt de trainer was die voor de juiste aanvulling kon zorgen. En zo gebeurde het: in oktober ging onze eerste masterclass van start. Ik vond het een geweldige ervaring. Net als onze enthousiaste deelnemers!

maar ook afscheid van het blog Ideeënmaker

Er waren allerlei nieuwe platforms voor mijn artikelen, maar er viel ook iets af: in maart besloot ik na dik acht jaar een streep te trekken onder mijn blog Ideeënmaker.

Dit blog over creativiteit heeft een cruciale rol gespeeld in mijn ontwikkeling als ideeënmaker en veel lezers inspiratie gegeven. Maar twee verschillende blogs bijhouden vond ik niet langer zinvol. De stukken over creativiteitsontwikkeling zijn daarom voortaan te lezen op dit blog.

Via mijn Facebook-pagina deel ik vrijwel dagelijks blogs, artikelen en illustraties over storytelling en creativiteit. Via Unit-2-collega Saskia Ridder ontving ik onderstaande ‘tegeltjeswijsheid’, die via deze pagina maar liefst 4826 keer gelezen werd. Nog nooit eerder meegemaakt!

3e verhaallijn: op Ideeënsafari

De zomer stond in het teken van de Ideeënsafari. Dik 300 mensen gingen mee op expeditie in hun eigen omgeving en vervulden vijf dagen lang de creatieve opdrachten die ik ze via e-mail toestuurde. Grenzen overschrijden, maar dan dichtbij. Daar blijkt veel te ontdekken als je met andere ogen kijkt (en andere zintuigen inzet). Het leverde prachtige vondsten op, die gedeeld werden via Twitter, Facebook, Pinterest en enkele blogs.
Ook meedoen? Dat kan nog steeds! Meld je hier aan.

Foto: Bruno van den Elshout

4e verhaallijn: bijdrage aan vakmanschap

In oktober ging ik voor drie maanden aan de slag bij Divosa, de vereniging van managers van Sociale Diensten. (Dat betekende enkele malen per week per trein naar Utrecht, waar ik eenmaal een stukje treinsurfde met Bruno van den Elshout!).

Ik trad toe tot het programmateam dat zich inzet om de professionaliteit van klantmanagers van sociale diensten te vergroten. Ik ontmoette medewerkers van Sociale Diensten die met grote bevlogenheid hun werk deden. Ik schreef er onder meer dit blog over de wonderbaarlijke resultaten in de gemeente Oss.

Voor dit programma ontwikkelde ik het concept voor de Vakmanschapskrant. Komend jaar zullen er vier nummers van deze krant verschijnen. Ik mag als hoofdredacteur deze krant zelf ten uitvoer gaan brengen. Erg fijn om zowel ideeënbedenker als uitvoerder te mogen zijn.

5e verhaallijn: buurt, wijk, stad

Naast betaalde activiteiten zette ik mijn ervaring en vakkennis op diverse vlakken in voor non-profitorganisaties en wijkactiviteiten.
Ik was als eindredacteur en schrijver actief voor het Jacobshospice. Dat leidde onder meer tot dit blog: waarom het warme verhaal wint.

Als eindredacteur en communitymanager werkte ik aan de uitbouw van de gemeenschap rond Statenkwartier.net, onze wijkwebsite. Inmiddels zijn er enkele tientallen wijkgenoten als redacteur en medebouwer actief. Ik schreef onder meer over het project rond de Toren van Oud (ook een soort Ideeënsafari).

Ook was ik weer gastdocent op de Weekendschool, waar kinderen uit achterstandswijken in onze stad kennis maken met mensen uit allerlei beroepen. Ik gaf hier onder meer samen met NRC-journalist Gijsbert van Es les in interviewtechnieken. Daarna bezochten we Madurodam om daar een reportage te maken. De kinderen ontpopten zich als gedreven interviewers!

Vijf jaar Verhaallijnen

Binnenkort bestaat mijn bedrijf Verhaallijnen vijf jaar. Terugblikkend op deze hele periode heeft de overstap naar het zelfstandige bestaan mij enorm veel gebracht.

Niet alleen diverse boeken en veel andere publicaties en activiteiten, maar vooral veel geweldige mensen met wie ik samen mag werken. Dat was de onverwachte wending in dit verhaal: ik dacht dat zp’ers eenzame eenpitters waren, maar ze zijn juist goed in het sluiten van krachtige coalities. Daar mag ik deel van uitmaken.

Verbindingen leggen tussen mensen, daar gaat het me uiteindelijk om. Verhalen leggen die verbindingen. Ik ben dan ook heel dankbaar voor het afgelopen jaar, waarin talrijke nieuwe verhaallijnen getrokken zijn.

Als je meedeed met de Ideeënsafari, mijn stukken las of als ik met je samenwerkte, in welke vorm dan ook: hartelijk dank. Ik kijk uit naar 2014.

Eerdere afleveringen:

• Arjan van den Berg december 29, 2013

Toe maar, wat een creatief jaar. Mooi dat je zo ook veel andere talentvolle mensen hebt ontmoet en met elkaar iets moois hebt gemaakt. En bedankt voor je vermelding van m’n blogs. Heeft die ideeënsafari je trouwens ook nog wat ‘gebracht’ of vond je het vooral leuk om je creativiteit te delen en te zien hoe mensen met jou op reis gingen?

• Sigrid van Iersel december 29, 2013

Dank voor je reactie Arjan! Het was superleuk dat er zoveel mensen meededen met de Ideeënsafari en hun vondsten deelden. Het mooie hiervan is dat andere deelnemers met andere invalshoeken komen; dat vind ik altijd enorm verrassend en verrijkend. Zoals jij de muzikale titels bedacht bijvoorbeeld. Zoiets brengt me dan ook weer op nieuwe denksporen. Die kruisbestuiving, dat is het mooist.

• Arjan van den Berg december 30, 2013

Graag gedaan.:-) Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent geworden. Ja, het is mooi om te zien hoe mensen met hetzelfde vertrekpunt heel ergens anders uit kunnen komen. Sowieso schrijf ik vaak met muziek op en probeer ik te associëren, te combineren, kortom: creatief te zijn.

Eigenlijk was jij het die me er op wees: ‘He, alle titels komen van een muzieknummer’ en heb ik dat gebruikt. Ik deed het in het begin nog niet eens bewust.

En nog bedankt voor het inspirerende cadeau!:-) Ik heb alle citaten gisteren gelezen (moet je niet achter elkaar doen, dat weet ik, maar ik was benieuwd) en een aantal zijn het zeker waard om te ‘herkauwen’ en mee te nemen.